Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OSMANLI YÖNETİM TARİHİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKuruluştan yıkılışına dek, Osmanlı Devleti'nin yönetim anlayışı ve felsefesinin anlaşılması.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar.
,Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri ,Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı ,Divan-ı Humayun ,Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri ,Divan Humayun Kalemleri ,Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri ,Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesi,XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat
,XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar
,Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri ,Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa

,İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ,Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Osmanlı Yönetim Sisteminin temel felsefesini anlayabileceklerdir.10, 16, 9A, E
2. Osmanlılarda Devlet Anlayışını kavrayabileceklerdir.10, 16, 9A, E
3. Hanedan ve Padişahın devlet idaresindeki rolünü anlayacaklardır.10, 16, 9A, E
4. Divan-ı Hümayun'un önemi ve rolünü izah edebileceklerdir.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar.
Okumalar
2Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri Okumalar
3Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı Okumalar
4Divan-ı Humayun Okumalar
5Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri okumalar
6Divan Humayun Kalemleri Okumalar
7Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri Okumalar
8Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesiokumalar
9XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat
Okumalar
10XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar
Okumalar
11Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri Okumalar
12Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa

Okumalar
13İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi Okumalar
14Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası Okumalar
Kaynak
İlber Ortaylı, Türkiye teşkilat ve idare tarihi, Ankara Cedit Neşriyat 2008. Mehmet İpşirli, “Osmanlı Devlet Teşkilatı”, Osmanlı devleti ve medeniyeti tarihi. editör Ekmeleddin İhsanoğlu. -- İstanbul 2010- s. 132-280

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
X
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14570
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı21530
Genel Sınav ve Hazırlığı16060
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OSMANLI YÖNETİM TARİHİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKuruluştan yıkılışına dek, Osmanlı Devleti'nin yönetim anlayışı ve felsefesinin anlaşılması.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar.
,Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri ,Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı ,Divan-ı Humayun ,Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri ,Divan Humayun Kalemleri ,Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri ,Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesi,XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat
,XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar
,Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri ,Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa

,İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ,Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Osmanlı Yönetim Sisteminin temel felsefesini anlayabileceklerdir.10, 16, 9A, E
2. Osmanlılarda Devlet Anlayışını kavrayabileceklerdir.10, 16, 9A, E
3. Hanedan ve Padişahın devlet idaresindeki rolünü anlayacaklardır.10, 16, 9A, E
4. Divan-ı Hümayun'un önemi ve rolünü izah edebileceklerdir.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar.
Okumalar
2Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri Okumalar
3Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı Okumalar
4Divan-ı Humayun Okumalar
5Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri okumalar
6Divan Humayun Kalemleri Okumalar
7Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri Okumalar
8Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesiokumalar
9XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat
Okumalar
10XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar
Okumalar
11Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri Okumalar
12Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa

Okumalar
13İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi Okumalar
14Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası Okumalar
Kaynak
İlber Ortaylı, Türkiye teşkilat ve idare tarihi, Ankara Cedit Neşriyat 2008. Mehmet İpşirli, “Osmanlı Devlet Teşkilatı”, Osmanlı devleti ve medeniyeti tarihi. editör Ekmeleddin İhsanoğlu. -- İstanbul 2010- s. 132-280

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir.
X
2
Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir.
X
3
Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir.
X
4
Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir.
X
6
Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir.
X
7
Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir.
X
9
Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
X
10
Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır.
X
11
Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir.
X
12
Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur.
X
13
Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 13:47