Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANE YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı bir işletme olarak hastane örgütü, Türkiye’deki kamu ve özel nitelikli hastanelerin yapısı, ve yönetim şekilleri hakkında bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim Kavramı ve Fonksiyonları,Hastane Tanımı, Hastanelerin Amaçları,Fonksiyonları, Hastaneleri Diğer Kuruluşlardan Ayıran Özellikler,Hastane Yöneticiliği Mesleğinin Tarihsel Gelişimi ve Hastane Yöneticisinde Olmasi Gereken Özellikler,Hastane Yönetimi Ve Organizasyonu ile Hastanenin Bölümleri ve Işlevleri,Hastanelerde Finansal Yönetim,Hastanelerde Malzeme ve Envanter Yönetimi,Hastanelerde Bilgi İşlem Yönetimi,Hastanelerde İnsan Kaynakları Yönetimi,Hastanelerde Halkla İlişkiler ve Kurumsal İletişim Yönetimi,Hastanelerde Hasta Hizmetleri Yönetimi,Hastanelerde Eczane, Laboratuvar, Ameliyathane Gibi Spesifik Birimlerin Yönetimi,Sağlık Bakanlığı, Üniversiteler, Belediyeler ve Özel Sektörün Hastane Hizmetleri Konusunda Durumunun Değerlendirilmesi,Sağlıkta Dönüşüm Programının Sağlık Sektörüne Etkileri, Sağlık Kentleri ve Serbest Sağlık Bölgeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Hastane yönetimi tekniklerini yorumlar | 10, 16, 9 | A |
2.Bilimsel yönetim yaklaşımları ve tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur, konu hakkında tartışma yapar. | 10, 16, 9 | A |
3.Bilimsel yönetim yaklaşımlarının hastanelere ilişkin gerekliliklerle karşılaştırır | 10, 16, 9 | A, E |
4.Hastane yönetimlerini ve organizasyon yapılarını kavrar. | 16, 9 | A |
5.Hastane yönetimini diğer yönetim biçimleriyle karşılaştırır | 10, 16, 9 | A |
6.Hastane organizasyonunun gerekliliklerini analiz eder | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim Kavramı ve Fonksiyonları | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
2 | Hastane Tanımı, Hastanelerin Amaçları,Fonksiyonları, Hastaneleri Diğer Kuruluşlardan Ayıran Özellikler | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
3 | Hastane Yöneticiliği Mesleğinin Tarihsel Gelişimi ve Hastane Yöneticisinde Olmasi Gereken Özellikler | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
4 | Hastane Yönetimi Ve Organizasyonu ile Hastanenin Bölümleri ve Işlevleri | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
5 | Hastanelerde Finansal Yönetim | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
6 | Hastanelerde Malzeme ve Envanter Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
7 | Hastanelerde Bilgi İşlem Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
8 | Hastanelerde İnsan Kaynakları Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
9 | Hastanelerde Halkla İlişkiler ve Kurumsal İletişim Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
10 | Hastanelerde Hasta Hizmetleri Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
11 | Hastanelerde Eczane, Laboratuvar, Ameliyathane Gibi Spesifik Birimlerin Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
12 | Sağlık Bakanlığı, Üniversiteler, Belediyeler ve Özel Sektörün Hastane Hizmetleri Konusunda Durumunun Değerlendirilmesi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
13 | Sağlıkta Dönüşüm Programının Sağlık Sektörüne Etkileri | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
14 | Sağlık Kentleri ve Serbest Sağlık Bölgeleri | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
Kaynak |
Power Point sunumlar, Dersin konusu ile ilgili her türlü yazılı ve elektronik kaynak, öğretim üyesinin önereceği kitap, dergi ve makaleler. |
Sur, Haydar- Palteki, Tunçay, Hastane Yönetimi,Nobel Tıp Kitapevi, 2013. Şahin Kavuncubaşı, Selami Yıldırım, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitapevi, Ankara,2010 Dilaver Tengilimoğlu, Oğuz Işık, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlık hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | Sağlık hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | Sağlık hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | Sağlık hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 6 | 60 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 4 | 24 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 3 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 15 | 3 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 201 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(201/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANE YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı bir işletme olarak hastane örgütü, Türkiye’deki kamu ve özel nitelikli hastanelerin yapısı, ve yönetim şekilleri hakkında bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim Kavramı ve Fonksiyonları,Hastane Tanımı, Hastanelerin Amaçları,Fonksiyonları, Hastaneleri Diğer Kuruluşlardan Ayıran Özellikler,Hastane Yöneticiliği Mesleğinin Tarihsel Gelişimi ve Hastane Yöneticisinde Olmasi Gereken Özellikler,Hastane Yönetimi Ve Organizasyonu ile Hastanenin Bölümleri ve Işlevleri,Hastanelerde Finansal Yönetim,Hastanelerde Malzeme ve Envanter Yönetimi,Hastanelerde Bilgi İşlem Yönetimi,Hastanelerde İnsan Kaynakları Yönetimi,Hastanelerde Halkla İlişkiler ve Kurumsal İletişim Yönetimi,Hastanelerde Hasta Hizmetleri Yönetimi,Hastanelerde Eczane, Laboratuvar, Ameliyathane Gibi Spesifik Birimlerin Yönetimi,Sağlık Bakanlığı, Üniversiteler, Belediyeler ve Özel Sektörün Hastane Hizmetleri Konusunda Durumunun Değerlendirilmesi,Sağlıkta Dönüşüm Programının Sağlık Sektörüne Etkileri, Sağlık Kentleri ve Serbest Sağlık Bölgeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Hastane yönetimi tekniklerini yorumlar | 10, 16, 9 | A |
2.Bilimsel yönetim yaklaşımları ve tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur, konu hakkında tartışma yapar. | 10, 16, 9 | A |
3.Bilimsel yönetim yaklaşımlarının hastanelere ilişkin gerekliliklerle karşılaştırır | 10, 16, 9 | A, E |
4.Hastane yönetimlerini ve organizasyon yapılarını kavrar. | 16, 9 | A |
5.Hastane yönetimini diğer yönetim biçimleriyle karşılaştırır | 10, 16, 9 | A |
6.Hastane organizasyonunun gerekliliklerini analiz eder | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim Kavramı ve Fonksiyonları | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
2 | Hastane Tanımı, Hastanelerin Amaçları,Fonksiyonları, Hastaneleri Diğer Kuruluşlardan Ayıran Özellikler | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
3 | Hastane Yöneticiliği Mesleğinin Tarihsel Gelişimi ve Hastane Yöneticisinde Olmasi Gereken Özellikler | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
4 | Hastane Yönetimi Ve Organizasyonu ile Hastanenin Bölümleri ve Işlevleri | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
5 | Hastanelerde Finansal Yönetim | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
6 | Hastanelerde Malzeme ve Envanter Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
7 | Hastanelerde Bilgi İşlem Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
8 | Hastanelerde İnsan Kaynakları Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
9 | Hastanelerde Halkla İlişkiler ve Kurumsal İletişim Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
10 | Hastanelerde Hasta Hizmetleri Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
11 | Hastanelerde Eczane, Laboratuvar, Ameliyathane Gibi Spesifik Birimlerin Yönetimi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
12 | Sağlık Bakanlığı, Üniversiteler, Belediyeler ve Özel Sektörün Hastane Hizmetleri Konusunda Durumunun Değerlendirilmesi | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
13 | Sağlıkta Dönüşüm Programının Sağlık Sektörüne Etkileri | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
14 | Sağlık Kentleri ve Serbest Sağlık Bölgeleri | Verilen kaynaklarda ilgili kısımların okunması ve öğretim üyesinin ders notlarının çalışılması |
Kaynak |
Power Point sunumlar, Dersin konusu ile ilgili her türlü yazılı ve elektronik kaynak, öğretim üyesinin önereceği kitap, dergi ve makaleler. |
Sur, Haydar- Palteki, Tunçay, Hastane Yönetimi,Nobel Tıp Kitapevi, 2013. Şahin Kavuncubaşı, Selami Yıldırım, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitapevi, Ankara,2010 Dilaver Tengilimoğlu, Oğuz Işık, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlık hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | Sağlık hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | Sağlık hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | Sağlık hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |