Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTA HAKLARI VE HEKİMİN HUKUKİ SORUMLULUĞU II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. hasta hakları ve gelişimi,2. genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları,3. sağlık çalışanları hasta ilişkisinin hukuki niteliği,4. sağlık çalışanlarına yönelik davalar,5. aydınlatılmış onam,6. özerklik ve paternalizm.,7. tıbbi kayıtlar,8. organ ve doku nakli,9. kamu sağlığı,10. klinik araştırmalar,11. klinik araştırma etik kurulları,12. olgu tartışması,13. olgu tartışması,14. genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Hasta haklarının ve hekimin hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alır. | 10, 16, 9 | A, E |
2.Hekimin sözleşmesel sorumluluğu hakkında fikir yürütür. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Hasta hakları nelerdir hakim olur ve hastanın başvurabileceği hukuki yollar hususunda çözüm üretir. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Ulusal mevzuattaki hasta hakları düzenlemelerine hakim olur. | 10, 16, 9 | A, E |
5. Ulusal mevzuattaki hekimin sorumluluğuna ilişkin düzenlemelere hakim olur. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. hasta hakları ve gelişimi | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
2 | 2. genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
3 | 3. sağlık çalışanları hasta ilişkisinin hukuki niteliği | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
4 | 4. sağlık çalışanlarına yönelik davalar | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
5 | 5. aydınlatılmış onam | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
6 | 6. özerklik ve paternalizm. | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
7 | 7. tıbbi kayıtlar | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
8 | 8. organ ve doku nakli | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
9 | 9. kamu sağlığı | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
10 | 10. klinik araştırmalar | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
11 | 11. klinik araştırma etik kurulları | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
12 | 12. olgu tartışması | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
13 | 13. olgu tartışması | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
14 | 14. genel değerlendirme | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Kaynak |
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlık hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | Sağlık hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | Sağlık hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | Sağlık hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 20 | 3 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 15 | 3 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 18 | 3 | 54 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 237 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(237/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTA HAKLARI VE HEKİMİN HUKUKİ SORUMLULUĞU II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. hasta hakları ve gelişimi,2. genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları,3. sağlık çalışanları hasta ilişkisinin hukuki niteliği,4. sağlık çalışanlarına yönelik davalar,5. aydınlatılmış onam,6. özerklik ve paternalizm.,7. tıbbi kayıtlar,8. organ ve doku nakli,9. kamu sağlığı,10. klinik araştırmalar,11. klinik araştırma etik kurulları,12. olgu tartışması,13. olgu tartışması,14. genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Hasta haklarının ve hekimin hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alır. | 10, 16, 9 | A, E |
2.Hekimin sözleşmesel sorumluluğu hakkında fikir yürütür. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Hasta hakları nelerdir hakim olur ve hastanın başvurabileceği hukuki yollar hususunda çözüm üretir. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Ulusal mevzuattaki hasta hakları düzenlemelerine hakim olur. | 10, 16, 9 | A, E |
5. Ulusal mevzuattaki hekimin sorumluluğuna ilişkin düzenlemelere hakim olur. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. hasta hakları ve gelişimi | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
2 | 2. genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
3 | 3. sağlık çalışanları hasta ilişkisinin hukuki niteliği | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
4 | 4. sağlık çalışanlarına yönelik davalar | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
5 | 5. aydınlatılmış onam | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
6 | 6. özerklik ve paternalizm. | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
7 | 7. tıbbi kayıtlar | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
8 | 8. organ ve doku nakli | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
9 | 9. kamu sağlığı | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
10 | 10. klinik araştırmalar | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
11 | 11. klinik araştırma etik kurulları | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
12 | 12. olgu tartışması | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
13 | 13. olgu tartışması | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
14 | 14. genel değerlendirme | Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Kaynak |
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlık hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | Sağlık hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | Sağlık hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | Sağlık hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |