Sağlık sistemlerinin özelliklerini belirlenerek, ülkelerin sağlık harcamalarını ve
dolayısıyla sağlıkla alakalı çeşitli çıktılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesini ve doğru zaman da, doğru yerde, doğru şekilde kullanılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sağlık Sistemleri Kavramı,Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı,Sağlık Sistemleri Modelleri,Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri,Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti),Bismarck Modeli,Ulusal Sağlık Sigortası Modeli,Cepten Ödeme Modeli,ABD Modeli,Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası),Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları,Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları,Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri,Vaka Çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ülkelerin sağlık sistemi modellerini tercih etme sebeplerini açıklar
16, 9
A
Sağlık sistemleri modellerinin dezavantajlarını kavrar
16, 9
A
Sağlık sistemleri modellerinin avantajlarını kavrar
16, 9
A
Sağlık sistemleri modellerini ve özelliklerini sıralar
16, 9
A
Sağlık sitemleri organizasyonu kavramını açıklar
16, 9
A
Sağlık sistemleri kavramını açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sağlık Sistemleri Kavramı
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
2
Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
3
Sağlık Sistemleri Modelleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
4
Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
5
Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti)
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
6
Bismarck Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
7
Ulusal Sağlık Sigortası Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
8
Cepten Ödeme Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
9
ABD Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
10
Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası)
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
11
Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
12
Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
13
Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
14
Vaka Çalışması
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
Kaynak
Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası, Doç. Dr. Selin Ertürk Atabey, Gazi Kitapevi, 2020.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir.
X
2
Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar.
X
3
Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir.
X
4
Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir.
5
Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
6
Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur.
X
7
Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir.
X
9
Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur.
X
10
En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir.
11
Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir.
X
12
Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
4
56
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
8
8
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
60
60
Proje Sunumu / Seminer
1
5
5
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
1
1
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
31
31
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIK SİSTEMLERİ ORGANİZASYONU
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Yeter USLU
Dersi Verenler
Prof.Dr. Yeter USLU
Dersin Yardımcıları
Arş.Gör.Yaşar Gökalp
Dersin Amacı
Sağlık sistemlerinin özelliklerini belirlenerek, ülkelerin sağlık harcamalarını ve
dolayısıyla sağlıkla alakalı çeşitli çıktılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesini ve doğru zaman da, doğru yerde, doğru şekilde kullanılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sağlık Sistemleri Kavramı,Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı,Sağlık Sistemleri Modelleri,Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri,Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti),Bismarck Modeli,Ulusal Sağlık Sigortası Modeli,Cepten Ödeme Modeli,ABD Modeli,Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası),Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları,Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları,Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri,Vaka Çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ülkelerin sağlık sistemi modellerini tercih etme sebeplerini açıklar
16, 9
A
Sağlık sistemleri modellerinin dezavantajlarını kavrar
16, 9
A
Sağlık sistemleri modellerinin avantajlarını kavrar
16, 9
A
Sağlık sistemleri modellerini ve özelliklerini sıralar
16, 9
A
Sağlık sitemleri organizasyonu kavramını açıklar
16, 9
A
Sağlık sistemleri kavramını açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sağlık Sistemleri Kavramı
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
2
Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
3
Sağlık Sistemleri Modelleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
4
Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
5
Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti)
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
6
Bismarck Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
7
Ulusal Sağlık Sigortası Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
8
Cepten Ödeme Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
9
ABD Modeli
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
10
Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası)
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
11
Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
12
Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
13
Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
14
Vaka Çalışması
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
Kaynak
Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası, Doç. Dr. Selin Ertürk Atabey, Gazi Kitapevi, 2020.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir.
X
2
Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar.
X
3
Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir.
X
4
Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir.
5
Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
6
Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur.
X
7
Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir.
X
9
Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur.
X
10
En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir.
11
Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir.
X
12
Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir.