Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİLİŞİMİNDE GÜNCEL SİS. VE İLERİ KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlker KÖSE |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Sefer Aygün |
Dersin Amacı | Bilişimle ilgili temel kavramları tanımak, sağlık ve sosyal güvenlik alanındaki veri ve haberleşme standartlarını açıklamak, ulusal sağlık bilgi sistemlerini tanımak ve sağlık bilişiminde güvenlik, mahremiyet ve kullanılabilirlik konularını ifade etmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi Sistemlerine Giriş,Sağlıkta Bilişim,Sağlıkta Bilişim Standartları,Türkiye’de Sağlık Bilişimi Standartları,Türkiye’de Sağlık Bilgi Sistemleri,Sağlık Bilgi Sistemleri ve Mahremiyet,Yazılım Programlamada Temel Kavramlar,Yazılım Geliştirme Süreci,Bilgi Sistemlerinde Kullanılabilirlik,Sağlık Kodlama Sistemlerinin Yapıları, Kodlama Kalitesi ve Dökümantasyon İlişkisi,Ulusal ve Uluslararası Sağlık Veri Sözlüğü,Grup Çalışması ve Sunumu,Grup Çalışması ve Sunumu,Grup Çalışması ve Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilişim ve sağlık bilişimi ile ilgili temel kavramları ve kodlama ve sınıflama sistemlerini tanır | 16, 9 | A |
2. Uluslararası tanı, işlem/hizmet, ilaç, ilaç etken madde, vb kodlama sistemlerini tanır | 16, 9 | A |
3. Sağlık Bakanlığı sağlık bilgi standartlarını (Ulusal Sağlık Veri Sözlüğü (USVS), Sağlık Kodlama Referans Sunucusu (SKRS), Doktor Bilgi Bankası, vb) tanır | 16, 9 | A |
4. Sosyal Güvenlik Kurumu sağlık bilgi standartlarını (Türkiye İlaç ve Tıbbi Malzeme Ulusal Bilgi Bankası (TİTUBB), Sağlık Uygulama Tebliği (SUT), vb) tanır | 16, 9 | A |
5. Türkiye’de yaygın kullanımı olan sağlık bilgi sistemlerini, bunların birbirleriyle etkileşimini ve bilgi güvenliği konularında yorum yapar | 16, 9 | A |
6. Sağlık-NET, MEDULA, Aile Hekimliği Bilgi Sistemi, İlaç Takip Sistemi, vb uygulamaları tanır. | 16, 9 | A |
7. Bu sistemlerin, hangi tür verileri, kimlerden hangi amaçlar için topladıklarını açıklar. | 16, 9 | A |
8. Sağlık verilerinin güvenlik ve mahremiyetine dair genel prensipleri ve Türkiye’deki bilgi sistemlerinin bu prensiplere göre durumunu açıklar. | 16, 9 | A |
9. Bilgi sistemlerinin geliştirme yöntemleri ve bilgi sistemlerinde kullanılabilirlik konusunda yorum yapar. | 16, 9 | A |
10. Bilgi sistemleri geliştirme metodolojilerini genel anlamda tanır. | 16, 9 | A |
11. Bilgi sistemleri geliştirme metodolojilerini genel anlamda tanır. | 16, 9 | A |
12. Sağlık bilişimi standartlarını sayar. | 16, 9 | A |
13. Sağlık kayıtlarının gizliliği, güvenliği ve mahremiyetini sağlar, çalışanların ve yönetimin sorumluluğunu açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Sistemlerine Giriş | Kitaptan ilgili konunun okunması |
2 | Sağlıkta Bilişim | Kitaptan ilgili konunun okunması |
3 | Sağlıkta Bilişim Standartları | Kitaptan ilgili konunun okunması |
4 | Türkiye’de Sağlık Bilişimi Standartları | Kitaptan ilgili konunun okunması |
5 | Türkiye’de Sağlık Bilgi Sistemleri | Kitaptan ilgili konunun okunması |
6 | Sağlık Bilgi Sistemleri ve Mahremiyet | Kitaptan ilgili konunun okunması |
7 | Yazılım Programlamada Temel Kavramlar | Kitaptan ilgili konunun okunması |
8 | Yazılım Geliştirme Süreci | Kitaptan ilgili konunun okunması |
9 | Bilgi Sistemlerinde Kullanılabilirlik | Kitaptan ilgili konunun okunması |
10 | Sağlık Kodlama Sistemlerinin Yapıları, Kodlama Kalitesi ve Dökümantasyon İlişkisi | Kitaptan ilgili konunun okunması |
11 | Ulusal ve Uluslararası Sağlık Veri Sözlüğü | Kitaptan ilgili konunun okunması |
12 | Grup Çalışması ve Sunumu | Kitaptan ilgili konunun okunması |
13 | Grup Çalışması ve Sunumu | Kitaptan ilgili konunun okunması |
14 | Grup Çalışması ve Sunumu | Kitaptan ilgili konunun okunması |
Kaynak |
Ders sunum notları (düzenli olarak ders sayfasında paylaşılacaktır). Bazı yayınlar: 1. İlker KÖSE, Nihat AKPINAR, Murat GÜREL, Yakup ARSLAN, Hakan ÖZER, Nihat YURT, Yıldıray KABAK, Prof. Dr. Asuman DOĞAÇ, “Turkey’s National Health Information System (NHIS)” e-Challenges, 22-24 October 2008, Stokholm, Sweden, p. 170-177 2. Yildiray KABAK, Prof. Dr. Asuman DOĞAÇ, İlker KÖSE, Nihat AKPINAR, Murat GÜREL, Yakup ARSLAN, Hakan ÖZER, Dr. Nihat YURT, Ahmet ÖZÇAM, “The Use of HL7 CDA in the National Health Information System (NHIS) of Turkey”, 9th International HL7 Interoperability Conference IHIC 8-11 October 2008, Grete, Greece, p. 49- 55. 3. Namli T., Aluc G., Sinaci A., Kose I., Akpinar N., Gurel M., Arslan Y., Ozer H., Yurt N., Kirici S., Sabur E., Ozcam A., Dogac A. “Testing the Conformance and Interoperability of NHIS to Turkey’s HL7 Profile” 9th International HL7 Interoperability Conference (IHIC), 8-11 October 2008, Greece, pp. 63-68.Edward H. Shortliffe, Medical Informatics: Computer Applications in Health Care and Biomedicine (Health Informatics), Springer (Ders konusuyla doğrudan ilgili Türkçe kaynak kitap mevcut değildir) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir. | X | |||||
2 | Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
3 | Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir. | X | |||||
4 | Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir. | ||||||
5 | Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
6 | Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur. | X | |||||
7 | Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir. | X | |||||
9 | Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir. | ||||||
11 | Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir. | X | |||||
12 | Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 17 | 34 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 20 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİLİŞİMİNDE GÜNCEL SİS. VE İLERİ KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlker KÖSE |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Sefer Aygün |
Dersin Amacı | Bilişimle ilgili temel kavramları tanımak, sağlık ve sosyal güvenlik alanındaki veri ve haberleşme standartlarını açıklamak, ulusal sağlık bilgi sistemlerini tanımak ve sağlık bilişiminde güvenlik, mahremiyet ve kullanılabilirlik konularını ifade etmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi Sistemlerine Giriş,Sağlıkta Bilişim,Sağlıkta Bilişim Standartları,Türkiye’de Sağlık Bilişimi Standartları,Türkiye’de Sağlık Bilgi Sistemleri,Sağlık Bilgi Sistemleri ve Mahremiyet,Yazılım Programlamada Temel Kavramlar,Yazılım Geliştirme Süreci,Bilgi Sistemlerinde Kullanılabilirlik,Sağlık Kodlama Sistemlerinin Yapıları, Kodlama Kalitesi ve Dökümantasyon İlişkisi,Ulusal ve Uluslararası Sağlık Veri Sözlüğü,Grup Çalışması ve Sunumu,Grup Çalışması ve Sunumu,Grup Çalışması ve Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilişim ve sağlık bilişimi ile ilgili temel kavramları ve kodlama ve sınıflama sistemlerini tanır | 16, 9 | A |
2. Uluslararası tanı, işlem/hizmet, ilaç, ilaç etken madde, vb kodlama sistemlerini tanır | 16, 9 | A |
3. Sağlık Bakanlığı sağlık bilgi standartlarını (Ulusal Sağlık Veri Sözlüğü (USVS), Sağlık Kodlama Referans Sunucusu (SKRS), Doktor Bilgi Bankası, vb) tanır | 16, 9 | A |
4. Sosyal Güvenlik Kurumu sağlık bilgi standartlarını (Türkiye İlaç ve Tıbbi Malzeme Ulusal Bilgi Bankası (TİTUBB), Sağlık Uygulama Tebliği (SUT), vb) tanır | 16, 9 | A |
5. Türkiye’de yaygın kullanımı olan sağlık bilgi sistemlerini, bunların birbirleriyle etkileşimini ve bilgi güvenliği konularında yorum yapar | 16, 9 | A |
6. Sağlık-NET, MEDULA, Aile Hekimliği Bilgi Sistemi, İlaç Takip Sistemi, vb uygulamaları tanır. | 16, 9 | A |
7. Bu sistemlerin, hangi tür verileri, kimlerden hangi amaçlar için topladıklarını açıklar. | 16, 9 | A |
8. Sağlık verilerinin güvenlik ve mahremiyetine dair genel prensipleri ve Türkiye’deki bilgi sistemlerinin bu prensiplere göre durumunu açıklar. | 16, 9 | A |
9. Bilgi sistemlerinin geliştirme yöntemleri ve bilgi sistemlerinde kullanılabilirlik konusunda yorum yapar. | 16, 9 | A |
10. Bilgi sistemleri geliştirme metodolojilerini genel anlamda tanır. | 16, 9 | A |
11. Bilgi sistemleri geliştirme metodolojilerini genel anlamda tanır. | 16, 9 | A |
12. Sağlık bilişimi standartlarını sayar. | 16, 9 | A |
13. Sağlık kayıtlarının gizliliği, güvenliği ve mahremiyetini sağlar, çalışanların ve yönetimin sorumluluğunu açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Sistemlerine Giriş | Kitaptan ilgili konunun okunması |
2 | Sağlıkta Bilişim | Kitaptan ilgili konunun okunması |
3 | Sağlıkta Bilişim Standartları | Kitaptan ilgili konunun okunması |
4 | Türkiye’de Sağlık Bilişimi Standartları | Kitaptan ilgili konunun okunması |
5 | Türkiye’de Sağlık Bilgi Sistemleri | Kitaptan ilgili konunun okunması |
6 | Sağlık Bilgi Sistemleri ve Mahremiyet | Kitaptan ilgili konunun okunması |
7 | Yazılım Programlamada Temel Kavramlar | Kitaptan ilgili konunun okunması |
8 | Yazılım Geliştirme Süreci | Kitaptan ilgili konunun okunması |
9 | Bilgi Sistemlerinde Kullanılabilirlik | Kitaptan ilgili konunun okunması |
10 | Sağlık Kodlama Sistemlerinin Yapıları, Kodlama Kalitesi ve Dökümantasyon İlişkisi | Kitaptan ilgili konunun okunması |
11 | Ulusal ve Uluslararası Sağlık Veri Sözlüğü | Kitaptan ilgili konunun okunması |
12 | Grup Çalışması ve Sunumu | Kitaptan ilgili konunun okunması |
13 | Grup Çalışması ve Sunumu | Kitaptan ilgili konunun okunması |
14 | Grup Çalışması ve Sunumu | Kitaptan ilgili konunun okunması |
Kaynak |
Ders sunum notları (düzenli olarak ders sayfasında paylaşılacaktır). Bazı yayınlar: 1. İlker KÖSE, Nihat AKPINAR, Murat GÜREL, Yakup ARSLAN, Hakan ÖZER, Nihat YURT, Yıldıray KABAK, Prof. Dr. Asuman DOĞAÇ, “Turkey’s National Health Information System (NHIS)” e-Challenges, 22-24 October 2008, Stokholm, Sweden, p. 170-177 2. Yildiray KABAK, Prof. Dr. Asuman DOĞAÇ, İlker KÖSE, Nihat AKPINAR, Murat GÜREL, Yakup ARSLAN, Hakan ÖZER, Dr. Nihat YURT, Ahmet ÖZÇAM, “The Use of HL7 CDA in the National Health Information System (NHIS) of Turkey”, 9th International HL7 Interoperability Conference IHIC 8-11 October 2008, Grete, Greece, p. 49- 55. 3. Namli T., Aluc G., Sinaci A., Kose I., Akpinar N., Gurel M., Arslan Y., Ozer H., Yurt N., Kirici S., Sabur E., Ozcam A., Dogac A. “Testing the Conformance and Interoperability of NHIS to Turkey’s HL7 Profile” 9th International HL7 Interoperability Conference (IHIC), 8-11 October 2008, Greece, pp. 63-68.Edward H. Shortliffe, Medical Informatics: Computer Applications in Health Care and Biomedicine (Health Informatics), Springer (Ders konusuyla doğrudan ilgili Türkçe kaynak kitap mevcut değildir) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir. | X | |||||
2 | Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
3 | Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir. | X | |||||
4 | Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir. | ||||||
5 | Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
6 | Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur. | X | |||||
7 | Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir. | X | |||||
9 | Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir. | ||||||
11 | Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir. | X | |||||
12 | Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |