Sağlık hizmetlerinde kalite bilincini oluşturmak ve sağlık hizmetlerinin kalitesini iyileştirmede kullanılan teknikleri ve uygulamaları vererek kalite yönetimini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite, kaliteyi etkileyen faktörler,Sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutları, hizmet işletmesi olarak sağlık kuruluşlarının özellikler, Hastanelerde kalitenin ortaya çıkışı ve gelişimi, sürekli kalite iyileştirme
kavramı ve yönetimi,Sağlık hizmetlerinde Kalite yönetim sisteminin sağlık hizmetlerindeki başarısı için gerekli faktörler,Sağlık Hizmetlerinde Komitelerin kalite iyileştirmedeki ve yönetimindeki rolü ,Sağlık hizmetlerinde kalite çemberleri, Deming çevrimi , Sağlık Hizmetlerinde Kıyaslama (Benchmarking),Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Süreç yenileme (Reengineering),Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Dış Kaynaktan Yararlanma (Outsourcing) ve personeli güçlendirme, iş mükemmelliği modeli , Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 1, Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 2, Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 3,Vaka çalışması,Vaka çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sağlık hizmetlerinde kalite ve kalite ile ilgili kavramları açıklar.
10, 16, 9
A
2. Sağlık hizmetlerinde kalitenin türlerini ve kaliteyi etkileyen faktörleri ifade eder.
10, 16, 9
A
3. Sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutlarını sınıflandırır.
10, 16, 9
A
4. Sağlık hizmetlerinde kalite gelişimini tartışır.
10, 16, 9
A
5. Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme faaliyetlerini örnekler.
10, 16, 9
A
6. Sağlık hizmetlerinde kalite çemberleri ve Deming çevrimini ifade eder.
10, 16, 9
A
7. Sağlık hizmetlerinde süreçlerin yeniden yapılandırılmasını ifade eder.
10, 16, 9
A
8. Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme tekniklerini kullanır.
10, 16, 9
A
9. İstatistik bilgileri açıklar.
10, 16, 9
A
10. Verilerin sonuçlarını tartışır.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite, kaliteyi etkileyen faktörler
Ders notlarının okunması
2
Sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutları, hizmet işletmesi olarak sağlık kuruluşlarının özellikler
Ders notlarının okunması
3
Hastanelerde kalitenin ortaya çıkışı ve gelişimi, sürekli kalite iyileştirme
kavramı ve yönetimi
Ders notlarının okunması
4
Sağlık hizmetlerinde Kalite yönetim sisteminin sağlık hizmetlerindeki başarısı için gerekli faktörler
Ders notlarının okunması
5
Sağlık Hizmetlerinde Komitelerin kalite iyileştirmedeki ve yönetimindeki rolü
Ders notlarının okunması
6
Sağlık hizmetlerinde kalite çemberleri, Deming çevrimi
Ders notlarının okunması
7
Sağlık Hizmetlerinde Kıyaslama (Benchmarking)
Ders notlarının okunması
8
Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Süreç yenileme (Reengineering)
Ders notlarının okunması
9
Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Dış Kaynaktan Yararlanma (Outsourcing) ve personeli güçlendirme, iş mükemmelliği modeli
Ders notlarının okunması
10
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 1
Ders notlarının okunması
11
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 2
Ders notlarının okunması
12
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 3
Ders notlarının okunması
13
Vaka çalışması
Ders notlarının okunması
14
Vaka çalışması
Ders notlarının okunması
Kaynak
Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Huriye Çatalca, 2003,
Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Prof. Dr. Zekai Öztürk, Öğr. Gör. Gülhan Gök, 2021.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir.
X
2
Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar.
X
3
Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir.
X
4
Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir.
X
5
Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
X
6
Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur.
X
7
Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir.
X
9
Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur.
X
10
En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir.
X
11
Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir.
X
12
Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
4
56
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
8
8
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
60
60
Proje Sunumu / Seminer
1
5
5
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
1
1
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
31
31
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIK HİZM. KALİTE UYG. VE KALİTE YÖNETİMİ
-
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Yeter USLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sağlık hizmetlerinde kalite bilincini oluşturmak ve sağlık hizmetlerinin kalitesini iyileştirmede kullanılan teknikleri ve uygulamaları vererek kalite yönetimini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite, kaliteyi etkileyen faktörler,Sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutları, hizmet işletmesi olarak sağlık kuruluşlarının özellikler, Hastanelerde kalitenin ortaya çıkışı ve gelişimi, sürekli kalite iyileştirme
kavramı ve yönetimi,Sağlık hizmetlerinde Kalite yönetim sisteminin sağlık hizmetlerindeki başarısı için gerekli faktörler,Sağlık Hizmetlerinde Komitelerin kalite iyileştirmedeki ve yönetimindeki rolü ,Sağlık hizmetlerinde kalite çemberleri, Deming çevrimi , Sağlık Hizmetlerinde Kıyaslama (Benchmarking),Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Süreç yenileme (Reengineering),Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Dış Kaynaktan Yararlanma (Outsourcing) ve personeli güçlendirme, iş mükemmelliği modeli , Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 1, Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 2, Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 3,Vaka çalışması,Vaka çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sağlık hizmetlerinde kalite ve kalite ile ilgili kavramları açıklar.
10, 16, 9
A
2. Sağlık hizmetlerinde kalitenin türlerini ve kaliteyi etkileyen faktörleri ifade eder.
10, 16, 9
A
3. Sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutlarını sınıflandırır.
10, 16, 9
A
4. Sağlık hizmetlerinde kalite gelişimini tartışır.
10, 16, 9
A
5. Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme faaliyetlerini örnekler.
10, 16, 9
A
6. Sağlık hizmetlerinde kalite çemberleri ve Deming çevrimini ifade eder.
10, 16, 9
A
7. Sağlık hizmetlerinde süreçlerin yeniden yapılandırılmasını ifade eder.
10, 16, 9
A
8. Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme tekniklerini kullanır.
10, 16, 9
A
9. İstatistik bilgileri açıklar.
10, 16, 9
A
10. Verilerin sonuçlarını tartışır.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite, kaliteyi etkileyen faktörler
Ders notlarının okunması
2
Sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutları, hizmet işletmesi olarak sağlık kuruluşlarının özellikler
Ders notlarının okunması
3
Hastanelerde kalitenin ortaya çıkışı ve gelişimi, sürekli kalite iyileştirme
kavramı ve yönetimi
Ders notlarının okunması
4
Sağlık hizmetlerinde Kalite yönetim sisteminin sağlık hizmetlerindeki başarısı için gerekli faktörler
Ders notlarının okunması
5
Sağlık Hizmetlerinde Komitelerin kalite iyileştirmedeki ve yönetimindeki rolü
Ders notlarının okunması
6
Sağlık hizmetlerinde kalite çemberleri, Deming çevrimi
Ders notlarının okunması
7
Sağlık Hizmetlerinde Kıyaslama (Benchmarking)
Ders notlarının okunması
8
Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Süreç yenileme (Reengineering)
Ders notlarının okunması
9
Kalite uygulamaları çerçevesinde Sağlık Hizmetlerinde Dış Kaynaktan Yararlanma (Outsourcing) ve personeli güçlendirme, iş mükemmelliği modeli
Ders notlarının okunması
10
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 1
Ders notlarının okunması
11
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 2
Ders notlarının okunması
12
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede uygulanan teknikler 3
Ders notlarının okunması
13
Vaka çalışması
Ders notlarının okunması
14
Vaka çalışması
Ders notlarının okunması
Kaynak
Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Huriye Çatalca, 2003,
Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Prof. Dr. Zekai Öztürk, Öğr. Gör. Gülhan Gök, 2021.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir.
X
2
Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar.
X
3
Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir.
X
4
Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir.
X
5
Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
X
6
Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur.
X
7
Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir.
X
9
Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur.
X
10
En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir.
X
11
Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir.
X
12
Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir.