Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI VE UYGULAMALARI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere aile danışmanlığına ilişkin teorileri ve uygulamaları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile Danışmanlığına Giriş,Aile Terapisi Tarihi,Psikodinamik Aile Terapisi,Bowen Aile Terapisi ,Yaşantısal Aile Terapisi,Davranışçı Aile Terapisi,Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi,Yapısal Aile Terapisi ,Stratejik Aile Terapisi ,Çözüm Odaklı Aile Terapisi,Öyküsel Aile Terapisi,Feminist Aile Terapisi,Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular,Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler aile sisteminin önemli teorilerini yorumlar. | 10, 16, 37, 4, 9 | E |
Öğrenciler normal ve sağlıksız aile arasındaki farkı ayırt eder. | 10, 13, 16, 37, 9 | E |
Öğrenciler aile danışmanlığının teorik yaklaşımlarını açıklar. | 10, 13, 16, 37, 9 | E |
Öğrenciler aile yapısının genel modellerini açıklar. | 10, 16, 37, 9 | E |
Aile Danışmanlığında etik, yasal ve mesleki konuları kavram. | 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Danışmanlığına Giriş | Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. (Giriş bölümü, ss. 25-34) |
2 | Aile Terapisi Tarihi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 2, ss. 117-133) |
3 | Psikodinamik Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 191-199) |
4 | Bowen Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 201-214); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 145-175) |
5 | Yaşantısal Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 10, ss. 215-235); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 239-265) |
6 | Davranışçı Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 237-243) |
7 | Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 244-254); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 297-329) |
8 | Yapısal Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (12. bölüm, ss. 257-272); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 207-237) |
9 | Stratejik Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (13. bölüm, ss. 273-284); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 177-206) |
10 | Çözüm Odaklı Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 287-295); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 381-411) |
11 | Öyküsel Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 297-308); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 413-438) |
12 | Feminist Aile Terapisi | Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 330-336) |
13 | Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338) |
14 | Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338) |
Kaynak |
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Türk Psikolojik Dan. ve Reh. Derneği Yayınları. |
Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | ||||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 3 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 20 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 30 | 120 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 252 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(252/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI VE UYGULAMALARI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere aile danışmanlığına ilişkin teorileri ve uygulamaları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile Danışmanlığına Giriş,Aile Terapisi Tarihi,Psikodinamik Aile Terapisi,Bowen Aile Terapisi ,Yaşantısal Aile Terapisi,Davranışçı Aile Terapisi,Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi,Yapısal Aile Terapisi ,Stratejik Aile Terapisi ,Çözüm Odaklı Aile Terapisi,Öyküsel Aile Terapisi,Feminist Aile Terapisi,Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular,Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler aile sisteminin önemli teorilerini yorumlar. | 10, 16, 37, 4, 9 | E |
Öğrenciler normal ve sağlıksız aile arasındaki farkı ayırt eder. | 10, 13, 16, 37, 9 | E |
Öğrenciler aile danışmanlığının teorik yaklaşımlarını açıklar. | 10, 13, 16, 37, 9 | E |
Öğrenciler aile yapısının genel modellerini açıklar. | 10, 16, 37, 9 | E |
Aile Danışmanlığında etik, yasal ve mesleki konuları kavram. | 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Danışmanlığına Giriş | Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. (Giriş bölümü, ss. 25-34) |
2 | Aile Terapisi Tarihi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 2, ss. 117-133) |
3 | Psikodinamik Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 191-199) |
4 | Bowen Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 201-214); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 145-175) |
5 | Yaşantısal Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 10, ss. 215-235); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 239-265) |
6 | Davranışçı Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 237-243) |
7 | Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 244-254); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 297-329) |
8 | Yapısal Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (12. bölüm, ss. 257-272); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 207-237) |
9 | Stratejik Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (13. bölüm, ss. 273-284); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 177-206) |
10 | Çözüm Odaklı Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 287-295); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 381-411) |
11 | Öyküsel Aile Terapisi | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 297-308); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 413-438) |
12 | Feminist Aile Terapisi | Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 330-336) |
13 | Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338) |
14 | Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338) |
Kaynak |
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Türk Psikolojik Dan. ve Reh. Derneği Yayınları. |
Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | ||||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |