Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI VE UYGULAMALARI-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere aile danışmanlığına ilişkin teorileri ve uygulamaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Aile Danışmanlığına Giriş,Aile Terapisi Tarihi,Psikodinamik Aile Terapisi,Bowen Aile Terapisi
,Yaşantısal Aile Terapisi,Davranışçı Aile Terapisi,Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi,Yapısal Aile Terapisi
,Stratejik Aile Terapisi
,Çözüm Odaklı Aile Terapisi,Öyküsel Aile Terapisi,Feminist Aile Terapisi,Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular,Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler aile sisteminin önemli teorilerini yorumlar.10, 16, 37, 4, 9E
Öğrenciler normal ve sağlıksız aile arasındaki farkı ayırt eder.10, 13, 16, 37, 9E
Öğrenciler aile danışmanlığının teorik yaklaşımlarını açıklar.10, 13, 16, 37, 9E
Öğrenciler aile yapısının genel modellerini açıklar.10, 16, 37, 9E
Aile Danışmanlığında etik, yasal ve mesleki konuları kavram.9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile Danışmanlığına GirişNichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. (Giriş bölümü, ss. 25-34)
2Aile Terapisi TarihiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 2, ss. 117-133)
3Psikodinamik Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 191-199)
4Bowen Aile Terapisi
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 201-214); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 145-175)
5Yaşantısal Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 10, ss. 215-235); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 239-265)
6Davranışçı Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 237-243)
7Bilişsel Davranışçı Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 244-254); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 297-329)
8Yapısal Aile Terapisi
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (12. bölüm, ss. 257-272); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 207-237)
9Stratejik Aile Terapisi
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (13. bölüm, ss. 273-284); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 177-206)
10Çözüm Odaklı Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 287-295); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 381-411)
11Öyküsel Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 297-308); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 413-438)
12Feminist Aile TerapisiNichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 330-336)
13Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki KonularGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338)
14Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki KonularGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338)
Kaynak
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Türk Psikolojik Dan. ve Reh. Derneği Yayınları.
Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10330
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı32060
Genel Sınav ve Hazırlığı430120
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)252
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(252/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI VE UYGULAMALARI-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere aile danışmanlığına ilişkin teorileri ve uygulamaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Aile Danışmanlığına Giriş,Aile Terapisi Tarihi,Psikodinamik Aile Terapisi,Bowen Aile Terapisi
,Yaşantısal Aile Terapisi,Davranışçı Aile Terapisi,Bilişsel Davranışçı Aile Terapisi,Yapısal Aile Terapisi
,Stratejik Aile Terapisi
,Çözüm Odaklı Aile Terapisi,Öyküsel Aile Terapisi,Feminist Aile Terapisi,Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular,Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki Konular; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler aile sisteminin önemli teorilerini yorumlar.10, 16, 37, 4, 9E
Öğrenciler normal ve sağlıksız aile arasındaki farkı ayırt eder.10, 13, 16, 37, 9E
Öğrenciler aile danışmanlığının teorik yaklaşımlarını açıklar.10, 13, 16, 37, 9E
Öğrenciler aile yapısının genel modellerini açıklar.10, 16, 37, 9E
Aile Danışmanlığında etik, yasal ve mesleki konuları kavram.9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile Danışmanlığına GirişNichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. (Giriş bölümü, ss. 25-34)
2Aile Terapisi TarihiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 2, ss. 117-133)
3Psikodinamik Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 191-199)
4Bowen Aile Terapisi
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (9. bölüm, ss. 201-214); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 145-175)
5Yaşantısal Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Bölüm 10, ss. 215-235); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 239-265)
6Davranışçı Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 237-243)
7Bilişsel Davranışçı Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (11. bölüm, ss. 244-254); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 297-329)
8Yapısal Aile Terapisi
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (12. bölüm, ss. 257-272); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 207-237)
9Stratejik Aile Terapisi
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (13. bölüm, ss. 273-284); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 177-206)
10Çözüm Odaklı Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 287-295); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 381-411)
11Öyküsel Aile TerapisiGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (14. bölüm, ss. 297-308); Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 413-438)
12Feminist Aile TerapisiNichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler (ss. 330-336)
13Aile Danışmanlığında Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki KonularGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338)
14Aile Danışmanlığında, Psikolojik Danışmada Etik, Yasal ve Mesleki KonularGladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (15. bölüm, ss. 313-338)
Kaynak
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Türk Psikolojik Dan. ve Reh. Derneği Yayınları.
Nichols, M. P. (2013). Aile Terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46