Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞ. SÜR. PSİKO. TEST VE DEĞER.-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiğini ifade etmesi ve ilgili test ve tekniklerin uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları

,Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları
,Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,,Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık
,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme ,Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme

,Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü,
,Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler

,Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama
,Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması

,Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama

,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama
,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklar.10, 16, 9E
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanıldığını ifade eder.10, 11, 13, 16, 6, 8, 9H
Psikolojik testlerle ilgili uygulamaları listeler.10, 16, 9E
Psikolojik testlerle ilgili örnekler üzerinde puanlama ve yorumlar yapar.10, 11, 13, 16, 4, 8, 9H
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin bireylerde uygular11, 14H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
2Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
3Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
4Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
5Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirmeKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
6Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
7Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
8Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü,
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
9Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
10Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
11Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
12Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
13Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
14Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
1. Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 2. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 3. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9 4. Cronbach, L. J. Essential of Psychological Testing, Harper Collings Publishers, Fifth Edition, Stanford University, 1990. ISBN: 0-06-041418-9 5. Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 6. Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-320-083-3 7. Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 8. Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. 9. Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati2401240
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞ. SÜR. PSİKO. TEST VE DEĞER.-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiğini ifade etmesi ve ilgili test ve tekniklerin uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları

,Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları
,Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,,Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık
,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme ,Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme

,Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü,
,Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler

,Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama
,Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması

,Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama

,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama
,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklar.10, 16, 9E
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanıldığını ifade eder.10, 11, 13, 16, 6, 8, 9H
Psikolojik testlerle ilgili uygulamaları listeler.10, 16, 9E
Psikolojik testlerle ilgili örnekler üzerinde puanlama ve yorumlar yapar.10, 11, 13, 16, 4, 8, 9H
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin bireylerde uygular11, 14H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
2Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
3Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
4Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
5Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirmeKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
6Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
7Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
8Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü,
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
9Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
10Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
11Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
12Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
13Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
14Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
1. Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 2. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 3. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9 4. Cronbach, L. J. Essential of Psychological Testing, Harper Collings Publishers, Fifth Edition, Stanford University, 1990. ISBN: 0-06-041418-9 5. Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 6. Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-320-083-3 7. Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 8. Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. 9. Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46