Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞ. SÜR. PSİKO. TEST VE DEĞER. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiğini ifade etmesi ve ilgili test ve tekniklerin uygulaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları ,Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları ,Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,,Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık ,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme ,Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme ,Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü, ,Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler ,Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama ,Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması ,Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama ,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama ,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanıldığını ifade eder. | 10, 11, 13, 16, 6, 8, 9 | H |
Psikolojik testlerle ilgili uygulamaları listeler. | 10, 16, 9 | E |
Psikolojik testlerle ilgili örnekler üzerinde puanlama ve yorumlar yapar. | 10, 11, 13, 16, 4, 8, 9 | H |
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin bireylerde uygular | 11, 14 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
2 | Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
3 | Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği, | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
4 | Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
5 | Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
6 | Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
7 | Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
8 | Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü, | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
9 | Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
10 | Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
11 | Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
12 | Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
13 | Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
14 | Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 2. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 3. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9 4. Cronbach, L. J. Essential of Psychological Testing, Harper Collings Publishers, Fifth Edition, Stanford University, 1990. ISBN: 0-06-041418-9 5. Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 6. Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-320-083-3 7. Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 8. Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. 9. Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 240 | 1 | 240 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞ. SÜR. PSİKO. TEST VE DEĞER. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiğini ifade etmesi ve ilgili test ve tekniklerin uygulaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları ,Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları ,Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği,,Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık ,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme,Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme ,Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme ,Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü, ,Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler ,Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama ,Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması ,Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama ,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama ,Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanıldığını ifade eder. | 10, 11, 13, 16, 6, 8, 9 | H |
Psikolojik testlerle ilgili uygulamaları listeler. | 10, 16, 9 | E |
Psikolojik testlerle ilgili örnekler üzerinde puanlama ve yorumlar yapar. | 10, 11, 13, 16, 4, 8, 9 | H |
Zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin bireylerde uygular | 11, 14 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik değerlendirmenin kapsamı ve amaçları | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
2 | Psikolojik değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
3 | Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği, | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
4 | Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
5 | Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
6 | Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
7 | Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zeka, Kişilik, Nöro-psikolojik Değerleme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
8 | Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü, | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
9 | Bireyi tanımada kullanılan diğer teknikler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
10 | Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma, Kullanma ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
11 | Zeka Testleri, Dikkat, Algı Testleri Örnek Uygulamalar, Puanlaması, Yorumlaması | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
12 | Okul Öncesi ve Özel Eğitimde Kullanılan Ölçekler ve Uygulama ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
13 | Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
14 | Kişilik Testleri, Projektif Testler ve Uygulama ve Yorumlama | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 2. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 3. Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9 4. Cronbach, L. J. Essential of Psychological Testing, Harper Collings Publishers, Fifth Edition, Stanford University, 1990. ISBN: 0-06-041418-9 5. Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 6. Karataş, Z. & Yavuzer, Y. (2015). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-320-083-3 7. Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 8. Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. 9. Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |