Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Nitel Araştırma Yöntemleri, neden ve nasıl sorularına detaylı cevap arayan, derinlemesine bilgi edinilmek istenen durumları anlamaya yönelik düzenlenecek araştırma desenlerini içeren bir derstir. Dersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve yorumlama yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Paradigma kavramı, paradigmalar,Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisi,Nitel araştırmada problem belirleme,Nitel veri toplama teknikleri-gözlem,Nitel veri toplama teknikleri- görüşme,Nitel veri toplama teknikleri- döküman analizi,Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme,Nitel veri analizi,Nitel veri analizi teknikleri,Fenomenolojik araştırma,Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuram,Durum çalışması,Eylem araştırması,Nitel araştırma desenleri - Genel; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Paradigma kavramını tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | E, F |
2. Paradigmalar ve nitel-nicel araştırmaları ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | E |
3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. | 10, 16, 9 | E |
4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. | 9 | E |
5. Nitel veri analiz tekniklerini açıklar. | 10, 16, 8, 9 | E |
6. Veri toplar ve analiz eder. | 14, 6, 9 | E, H |
7. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi). | 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paradigma kavramı, paradigmalar | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm, s. 23-27) |
2 | Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisi | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm ve 2. bölüm, s. 23-48) |
3 | Nitel araştırmada problem belirleme | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. bölüm, s. 83-95); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (6. bölüm, s. 130-143) |
4 | Nitel veri toplama teknikleri-gözlem | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bölüm, s.169-179) |
5 | Nitel veri toplama teknikleri- görüşme | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm ve 7. bölüm, s. 119-163) |
6 | Nitel veri toplama teknikleri- döküman analizi | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bölüm, s. 187-193) |
7 | Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm, s.127-140) |
8 | Nitel veri analizi | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 221-224); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (8. bölüm, s. 179-187) |
9 | Nitel veri analizi teknikleri | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 224-250) |
10 | Fenomenolojik araştırma | Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 77-83) |
11 | Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuram | Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 83-90) |
12 | Durum çalışması | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (13. bölüm, s.278-290) |
13 | Eylem araştırması | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (14. bölüm, s. 296-305) |
14 | Nitel araştırma desenleri - Genel | Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni; Demir (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri; Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri |
Kaynak |
1. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ali Yıldırım, Hasan Şimşek. Seçkin Yayıncılık, 2018. 2. Nitel Araştırma Yöntemleri, John W. Creswell, Siyasal Kitabevi, 2013. |
Nitel Araştırma Yöntemleri, ED. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, Siyasal Kitabevi, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | ||||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 1 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 1 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 3 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 30 | 4 | 120 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Nitel Araştırma Yöntemleri, neden ve nasıl sorularına detaylı cevap arayan, derinlemesine bilgi edinilmek istenen durumları anlamaya yönelik düzenlenecek araştırma desenlerini içeren bir derstir. Dersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve yorumlama yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Paradigma kavramı, paradigmalar,Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisi,Nitel araştırmada problem belirleme,Nitel veri toplama teknikleri-gözlem,Nitel veri toplama teknikleri- görüşme,Nitel veri toplama teknikleri- döküman analizi,Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme,Nitel veri analizi,Nitel veri analizi teknikleri,Fenomenolojik araştırma,Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuram,Durum çalışması,Eylem araştırması,Nitel araştırma desenleri - Genel; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Paradigma kavramını tanımlar. | 10, 16, 6, 9 | E, F |
2. Paradigmalar ve nitel-nicel araştırmaları ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | E |
3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. | 10, 16, 9 | E |
4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. | 9 | E |
5. Nitel veri analiz tekniklerini açıklar. | 10, 16, 8, 9 | E |
6. Veri toplar ve analiz eder. | 14, 6, 9 | E, H |
7. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi). | 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paradigma kavramı, paradigmalar | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm, s. 23-27) |
2 | Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisi | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm ve 2. bölüm, s. 23-48) |
3 | Nitel araştırmada problem belirleme | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. bölüm, s. 83-95); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (6. bölüm, s. 130-143) |
4 | Nitel veri toplama teknikleri-gözlem | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bölüm, s.169-179) |
5 | Nitel veri toplama teknikleri- görüşme | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm ve 7. bölüm, s. 119-163) |
6 | Nitel veri toplama teknikleri- döküman analizi | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bölüm, s. 187-193) |
7 | Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm, s.127-140) |
8 | Nitel veri analizi | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 221-224); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (8. bölüm, s. 179-187) |
9 | Nitel veri analizi teknikleri | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 224-250) |
10 | Fenomenolojik araştırma | Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 77-83) |
11 | Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuram | Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 83-90) |
12 | Durum çalışması | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (13. bölüm, s.278-290) |
13 | Eylem araştırması | Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (14. bölüm, s. 296-305) |
14 | Nitel araştırma desenleri - Genel | Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni; Demir (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri; Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri |
Kaynak |
1. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ali Yıldırım, Hasan Şimşek. Seçkin Yayıncılık, 2018. 2. Nitel Araştırma Yöntemleri, John W. Creswell, Siyasal Kitabevi, 2013. |
Nitel Araştırma Yöntemleri, ED. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, Siyasal Kitabevi, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | ||||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |