Bu dersin amacı, stres ve duyguların ne olduğu, hangi işlevlere hizmet ettikleri ve ruh sağlığı, sosyal ilişkiler gibi hayatımızın birçok bölümünde oynadıkları roller hakkında bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Stres ve Duygulara Genel Bakış ,Stres ve Fiziksel Sağlık,Stres Kuramları,Stresle Başa Çıkma Becerileri,Stresin Psikolojik Sağlığa Etkisi,Duygu Teorileri,Savunma Mekanizmaları Olarak Kaygı, Korku ve Panik,Pozitif Duyguların İşlevi,Duygu Düzenleme,Bilinçli Farkındalık ve Duyguların Farkında Olma,Depresyon,Duygu Düzenleme Güçlüğü,Sosyal Ağlarda Duyguların Rolü,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler,
1. Stres ve fiziksel sağlık arasındaki karmaşık ilişkiyi anlar.
2. Çok çeşitli stres yönetimi tekniklerini uygulayın ve kendi kişisel zorluklarıyla başa çıkmadaki etkinliklerini değerlendirir.
3. Başa çıkma stratejilerini kategorize etmeyi ve kendi baş etme tarzlarını değerlendirmeyi öğrenir.
4. Stres ve sağlık yönetiminde ilişkilerin rolünü anlar.
5. Duyguları tanımlayan temel psikolojik teorileri ve duyguların hayatımızda hizmet ettiği işlevleri anlar.
6. Duygusal deneyimleri ve duygu düzenlemesini açıklamanın etkili yöntemlerini öğrenir.
10, 15, 16, 19, 5, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Stres ve Duygulara Genel Bakış
Ders okuması
2
Stres ve Fiziksel Sağlık
Ders okuması
3
Stres Kuramları
Ders okuması
4
Stresle Başa Çıkma Becerileri
Ders okuması
5
Stresin Psikolojik Sağlığa Etkisi
Ders okuması
6
Duygu Teorileri
Ders okuması
7
Savunma Mekanizmaları Olarak Kaygı, Korku ve Panik
Ders okuması
8
Pozitif Duyguların İşlevi
Ders okuması
9
Duygu Düzenleme
Ders okuması
10
Bilinçli Farkındalık ve Duyguların Farkında Olma
Ders okuması
11
Depresyon
Ders okuması
12
Duygu Düzenleme Güçlüğü
Ders okuması
13
Sosyal Ağlarda Duyguların Rolü
Ders okuması
14
Genel Değerlendirme
Ders okuması
Kaynak
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. Springer Publishing Co.
Zautra, A. J. (2003). Emotions, stress, and health. Oxford University Press.
Susan Folkman (2008) The case for positive emotions in the stress process, Anxiety, Stress & Coping, 21:1, 3-14, DOI: 10.1080/10615800701740457
Zautra, A. J., Affleck, G. G., Tennen, H., Reich, J. W., & Davis, M. C. (2005). Dynamic Approaches to Emotions and Stress in Everyday Life: Bolger and Zuckerman Reloaded With Positive as Well as Negative Affects. Journal of Personality, 73(6), 1511–1538. doi:10.1111/j.0022-3506.2005.00357.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
20
20
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
20
40
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
STRES VE DUYGULANIM
-
Bahar Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, stres ve duyguların ne olduğu, hangi işlevlere hizmet ettikleri ve ruh sağlığı, sosyal ilişkiler gibi hayatımızın birçok bölümünde oynadıkları roller hakkında bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Stres ve Duygulara Genel Bakış ,Stres ve Fiziksel Sağlık,Stres Kuramları,Stresle Başa Çıkma Becerileri,Stresin Psikolojik Sağlığa Etkisi,Duygu Teorileri,Savunma Mekanizmaları Olarak Kaygı, Korku ve Panik,Pozitif Duyguların İşlevi,Duygu Düzenleme,Bilinçli Farkındalık ve Duyguların Farkında Olma,Depresyon,Duygu Düzenleme Güçlüğü,Sosyal Ağlarda Duyguların Rolü,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler,
1. Stres ve fiziksel sağlık arasındaki karmaşık ilişkiyi anlar.
2. Çok çeşitli stres yönetimi tekniklerini uygulayın ve kendi kişisel zorluklarıyla başa çıkmadaki etkinliklerini değerlendirir.
3. Başa çıkma stratejilerini kategorize etmeyi ve kendi baş etme tarzlarını değerlendirmeyi öğrenir.
4. Stres ve sağlık yönetiminde ilişkilerin rolünü anlar.
5. Duyguları tanımlayan temel psikolojik teorileri ve duyguların hayatımızda hizmet ettiği işlevleri anlar.
6. Duygusal deneyimleri ve duygu düzenlemesini açıklamanın etkili yöntemlerini öğrenir.
10, 15, 16, 19, 5, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Stres ve Duygulara Genel Bakış
Ders okuması
2
Stres ve Fiziksel Sağlık
Ders okuması
3
Stres Kuramları
Ders okuması
4
Stresle Başa Çıkma Becerileri
Ders okuması
5
Stresin Psikolojik Sağlığa Etkisi
Ders okuması
6
Duygu Teorileri
Ders okuması
7
Savunma Mekanizmaları Olarak Kaygı, Korku ve Panik
Ders okuması
8
Pozitif Duyguların İşlevi
Ders okuması
9
Duygu Düzenleme
Ders okuması
10
Bilinçli Farkındalık ve Duyguların Farkında Olma
Ders okuması
11
Depresyon
Ders okuması
12
Duygu Düzenleme Güçlüğü
Ders okuması
13
Sosyal Ağlarda Duyguların Rolü
Ders okuması
14
Genel Değerlendirme
Ders okuması
Kaynak
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. Springer Publishing Co.
Zautra, A. J. (2003). Emotions, stress, and health. Oxford University Press.
Susan Folkman (2008) The case for positive emotions in the stress process, Anxiety, Stress & Coping, 21:1, 3-14, DOI: 10.1080/10615800701740457
Zautra, A. J., Affleck, G. G., Tennen, H., Reich, J. W., & Davis, M. C. (2005). Dynamic Approaches to Emotions and Stress in Everyday Life: Bolger and Zuckerman Reloaded With Positive as Well as Negative Affects. Journal of Personality, 73(6), 1511–1538. doi:10.1111/j.0022-3506.2005.00357.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.