Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET, OYUN BAĞIMLILIĞI VE ÖNLENMESİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Tuncay AYAS |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkilerin öğrenilmesi ve bu durumda olan bireylere yönelik önleme çalışmalar yapılabilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi,İnternet ve ergen gelişimi,Problemli internet kullanımı,İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler,Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı,İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi,Bağımlılığın kuramsal temelleri,Çocuk ve oyun,Dijital oyun bağımlılığı ,Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimi,Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalar,Oyun bağımlılığının nedenleri,Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu,Teknolojinin güvenli kullanılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir. | 10, 13, 16, 9 | E |
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir. | 10, 16, 9 | E |
İnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkileri tanır. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
2 | İnternet ve ergen gelişimi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
3 | Problemli internet kullanımı | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
4 | İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
5 | Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
6 | İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
7 | Bağımlılığın kuramsal temelleri | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
8 | Çocuk ve oyun | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
9 | Dijital oyun bağımlılığı | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
10 | Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
11 | Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalar | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
12 | Oyun bağımlılığının nedenleri | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
13 | Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
14 | Teknolojinin güvenli kullanılması | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
Kaynak |
Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık. Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers. Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012).Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press. Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons. Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research Press. Young, K. S., & de Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons. Johnson, N. F. (2012). The multiplicities of internet addiction: The misrecognition of leisure and learning. Ashgate Publishing, Ltd.. Kalkan, M. Ve Kaygusuz, C. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorun ve çözümler. Ankara: Anı Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 40 | 80 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 40 | 80 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET, OYUN BAĞIMLILIĞI VE ÖNLENMESİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Tuncay AYAS |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkilerin öğrenilmesi ve bu durumda olan bireylere yönelik önleme çalışmalar yapılabilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi,İnternet ve ergen gelişimi,Problemli internet kullanımı,İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler,Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı,İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi,Bağımlılığın kuramsal temelleri,Çocuk ve oyun,Dijital oyun bağımlılığı ,Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimi,Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalar,Oyun bağımlılığının nedenleri,Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu,Teknolojinin güvenli kullanılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir. | 10, 13, 16, 9 | E |
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir. | 10, 16, 9 | E |
İnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkileri tanır. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
2 | İnternet ve ergen gelişimi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
3 | Problemli internet kullanımı | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
4 | İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
5 | Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
6 | İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
7 | Bağımlılığın kuramsal temelleri | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
8 | Çocuk ve oyun | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
9 | Dijital oyun bağımlılığı | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
10 | Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimi | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
11 | Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalar | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
12 | Oyun bağımlılığının nedenleri | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
13 | Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
14 | Teknolojinin güvenli kullanılması | Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019). |
Kaynak |
Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık. Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers. Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012).Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press. Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons. Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research Press. Young, K. S., & de Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons. Johnson, N. F. (2012). The multiplicities of internet addiction: The misrecognition of leisure and learning. Ashgate Publishing, Ltd.. Kalkan, M. Ve Kaygusuz, C. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorun ve çözümler. Ankara: Anı Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |