Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET, OYUN BAĞIMLILIĞI VE ÖNLENMESİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Tuncay AYAS
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkilerin öğrenilmesi ve bu durumda olan bireylere yönelik önleme çalışmalar yapılabilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi,İnternet ve ergen gelişimi,Problemli internet kullanımı,İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler,Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı,İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi,Bağımlılığın kuramsal temelleri,Çocuk ve oyun,Dijital oyun bağımlılığı ,Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimi,Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalar,Oyun bağımlılığının nedenleri,Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu,Teknolojinin güvenli kullanılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir.10, 13, 16, 9E
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir.10, 16, 9E
İnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkileri tanır.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
2İnternet ve ergen gelişimiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
3Problemli internet kullanımıAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
4İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörlerAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
5Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığıAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
6İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
7Bağımlılığın kuramsal temelleriAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
8Çocuk ve oyunAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
9Dijital oyun bağımlılığı Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
10Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
11Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalarAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
12Oyun bağımlılığının nedenleriAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
13Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğuAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
14Teknolojinin güvenli kullanılmasıAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
Kaynak
Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık. Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers. Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012).Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press. Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons. Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research Press. Young, K. S., & de Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons. Johnson, N. F. (2012). The multiplicities of internet addiction: The misrecognition of leisure and learning. Ashgate Publishing, Ltd.. Kalkan, M. Ve Kaygusuz, C. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorun ve çözümler. Ankara: Anı Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi24080
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer24080
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET, OYUN BAĞIMLILIĞI VE ÖNLENMESİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Tuncay AYAS
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkilerin öğrenilmesi ve bu durumda olan bireylere yönelik önleme çalışmalar yapılabilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi,İnternet ve ergen gelişimi,Problemli internet kullanımı,İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler,Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı,İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi,Bağımlılığın kuramsal temelleri,Çocuk ve oyun,Dijital oyun bağımlılığı ,Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimi,Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalar,Oyun bağımlılığının nedenleri,Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu,Teknolojinin güvenli kullanılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir.10, 13, 16, 9E
İnternet ve internette oyun oynamanın olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir.10, 16, 9E
İnternet ve internette oyun oynamanın bireylerde oluşturduğu olumsuz etkileri tanır.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
2İnternet ve ergen gelişimiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
3Problemli internet kullanımıAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
4İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörlerAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
5Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığıAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
6İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
7Bağımlılığın kuramsal temelleriAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
8Çocuk ve oyunAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
9Dijital oyun bağımlılığı Ayas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
10Oyun bağımlılığının tarihsel gelişimiAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
11Oyun bağımlılığıyla ilgili araştırmalarAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
12Oyun bağımlılığının nedenleriAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
13Oyun bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğuAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
14Teknolojinin güvenli kullanılmasıAyas, T. & Horzum, M. B. ( 2016). Sayar, K. & Benli, S. (2020). Twenge, J.M. (2019).
Kaynak
Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık. Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers. Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012).Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press. Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons. Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research Press. Young, K. S., & de Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons. Johnson, N. F. (2012). The multiplicities of internet addiction: The misrecognition of leisure and learning. Ashgate Publishing, Ltd.. Kalkan, M. Ve Kaygusuz, C. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorun ve çözümler. Ankara: Anı Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46