Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KİŞİLERARASI ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCUK-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kişilerarası ilişkilerde yaşanan sorunları, çatışma çözme teknikleri ile çözmeyi kavramak
Dersin İçeriğiBu ders; Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve Önemi,Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim ,Takım çalışması,İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? ,İletişim ve Temel Ögeleri,İletişim Engelleri,ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi II,Çatışma Çözme Teknikleri -1 ,Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları ,Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları ,Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları ,Akran Arabuluculuğu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çatışma çözüm tekniklerini anlar10, 16, 6, 9E, H
Kendi karşılaşacakları kişilerarası sorunları müzakere eder ve çözer10, 16, 6, 9E, H
İki taraf arasındaki sorunları arabuluculuk teknikleriyle tarafları uzlaştırarak çözer 10, 16, 6, 9E, H
Barışçıl bir ortam oluşturur10, 16, 6, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve ÖnemiÖğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler
2Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim Öğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler
3Takım çalışmasıYou tube dan animasyon şeklindeki videoların araştırılıp izlenmesi
4İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
5İletişim ve Temel Ögeleri Gordon,T. 2012, Türnüklü ve arkadaşları, 2009; İlgili Bölümler
6İletişim EngelleriGordon,T.,2012 İlgili Bölümler
7ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) Akgün,S.ve Aras,A.,2010; Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
8Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler
9Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi IIGordon,T.,2012 İlgili Bölümler
10Çatışma Çözme Teknikleri -1 Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
11Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
12Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
13Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
14Akran ArabuluculuğuAkgün,S ve Aras,A.,2010, İlgili Bölümler
Kaynak
- Akgün,Serap & Araz, Arzu (2010) Anlaşmazlıklarımızı Çözebiliriz, Nobel yayınları,Ankara. - Öğülmüş, Selahattin (2006) Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Nobel yayınları, Ankara. - Taştan,Nuray (2006) Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu, Ed.Uğur Öner, Nobel Yayınları, - Türnüklü,A., Kaçmaz,T., İkiz,E. & Balcı,F.(2009) Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk Eğitimi Programı, Maya Akademi Yayınları - Gordon,T.(2012). Etkili Liderlik Eğitimi. Profil Kitap

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme2612
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler248
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı144
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı144
Performans Görevi, Bakım Planı3618
Toplam İş Yükü (Saat)105
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KİŞİLERARASI ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCUK-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kişilerarası ilişkilerde yaşanan sorunları, çatışma çözme teknikleri ile çözmeyi kavramak
Dersin İçeriğiBu ders; Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve Önemi,Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim ,Takım çalışması,İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? ,İletişim ve Temel Ögeleri,İletişim Engelleri,ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi II,Çatışma Çözme Teknikleri -1 ,Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları ,Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları ,Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları ,Akran Arabuluculuğu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çatışma çözüm tekniklerini anlar10, 16, 6, 9E, H
Kendi karşılaşacakları kişilerarası sorunları müzakere eder ve çözer10, 16, 6, 9E, H
İki taraf arasındaki sorunları arabuluculuk teknikleriyle tarafları uzlaştırarak çözer 10, 16, 6, 9E, H
Barışçıl bir ortam oluşturur10, 16, 6, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve ÖnemiÖğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler
2Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim Öğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler
3Takım çalışmasıYou tube dan animasyon şeklindeki videoların araştırılıp izlenmesi
4İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
5İletişim ve Temel Ögeleri Gordon,T. 2012, Türnüklü ve arkadaşları, 2009; İlgili Bölümler
6İletişim EngelleriGordon,T.,2012 İlgili Bölümler
7ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) Akgün,S.ve Aras,A.,2010; Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
8Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler
9Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi IIGordon,T.,2012 İlgili Bölümler
10Çatışma Çözme Teknikleri -1 Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
11Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
12Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
13Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler
14Akran ArabuluculuğuAkgün,S ve Aras,A.,2010, İlgili Bölümler
Kaynak
- Akgün,Serap & Araz, Arzu (2010) Anlaşmazlıklarımızı Çözebiliriz, Nobel yayınları,Ankara. - Öğülmüş, Selahattin (2006) Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Nobel yayınları, Ankara. - Taştan,Nuray (2006) Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu, Ed.Uğur Öner, Nobel Yayınları, - Türnüklü,A., Kaçmaz,T., İkiz,E. & Balcı,F.(2009) Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk Eğitimi Programı, Maya Akademi Yayınları - Gordon,T.(2012). Etkili Liderlik Eğitimi. Profil Kitap

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46