Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİŞİLERARASI ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCUK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kişilerarası ilişkilerde yaşanan sorunları, çatışma çözme teknikleri ile çözmeyi kavramak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve Önemi,Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim ,Takım çalışması,İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? ,İletişim ve Temel Ögeleri,İletişim Engelleri,ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi II,Çatışma Çözme Teknikleri -1 ,Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları ,Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları ,Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları ,Akran Arabuluculuğu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çatışma çözüm tekniklerini anlar | 10, 16, 6, 9 | E, H |
Kendi karşılaşacakları kişilerarası sorunları müzakere eder ve çözer | 10, 16, 6, 9 | E, H |
İki taraf arasındaki sorunları arabuluculuk teknikleriyle tarafları uzlaştırarak çözer | 10, 16, 6, 9 | E, H |
Barışçıl bir ortam oluşturur | 10, 16, 6, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve Önemi | Öğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler |
2 | Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim | Öğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler |
3 | Takım çalışması | You tube dan animasyon şeklindeki videoların araştırılıp izlenmesi |
4 | İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? | Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
5 | İletişim ve Temel Ögeleri | Gordon,T. 2012, Türnüklü ve arkadaşları, 2009; İlgili Bölümler |
6 | İletişim Engelleri | Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler |
7 | ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) | Akgün,S.ve Aras,A.,2010; Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
8 | Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: | Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler |
9 | Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi II | Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler |
10 | Çatışma Çözme Teknikleri -1 | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
11 | Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
12 | Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
13 | Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
14 | Akran Arabuluculuğu | Akgün,S ve Aras,A.,2010, İlgili Bölümler |
Kaynak |
- Akgün,Serap & Araz, Arzu (2010) Anlaşmazlıklarımızı Çözebiliriz, Nobel yayınları,Ankara. - Öğülmüş, Selahattin (2006) Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Nobel yayınları, Ankara. - Taştan,Nuray (2006) Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu, Ed.Uğur Öner, Nobel Yayınları, - Türnüklü,A., Kaçmaz,T., İkiz,E. & Balcı,F.(2009) Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk Eğitimi Programı, Maya Akademi Yayınları - Gordon,T.(2012). Etkili Liderlik Eğitimi. Profil Kitap |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 6 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 4 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 3 | 6 | 18 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİŞİLERARASI ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCUK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kişilerarası ilişkilerde yaşanan sorunları, çatışma çözme teknikleri ile çözmeyi kavramak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve Önemi,Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim ,Takım çalışması,İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? ,İletişim ve Temel Ögeleri,İletişim Engelleri,ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: ,Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi II,Çatışma Çözme Teknikleri -1 ,Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları ,Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları ,Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları ,Akran Arabuluculuğu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çatışma çözüm tekniklerini anlar | 10, 16, 6, 9 | E, H |
Kendi karşılaşacakları kişilerarası sorunları müzakere eder ve çözer | 10, 16, 6, 9 | E, H |
İki taraf arasındaki sorunları arabuluculuk teknikleriyle tarafları uzlaştırarak çözer | 10, 16, 6, 9 | E, H |
Barışçıl bir ortam oluşturur | 10, 16, 6, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çatışma Yönetiminin İnsan İlişkilerindeki Yeri ve Önemi | Öğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler |
2 | Bireysel, Sosyal ve Kültürel Farklılıklar,ve Değişim | Öğülmüş,S. 2006, İlgili Bölümler |
3 | Takım çalışması | You tube dan animasyon şeklindeki videoların araştırılıp izlenmesi |
4 | İşbirliği Nedir? Neden Gereklidir? Sınıfta ve Okulda İşbirliği Süreci Nasıl Öğretilir / Öğrenilir? | Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
5 | İletişim ve Temel Ögeleri | Gordon,T. 2012, Türnüklü ve arkadaşları, 2009; İlgili Bölümler |
6 | İletişim Engelleri | Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler |
7 | ÖfkeKontrolü , Engellenmişlik ve saldırganlık Duygularının Tanımlanması ve Kontrolü (Sınıfta, Okulda ve Toplumda) | Akgün,S.ve Aras,A.,2010; Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
8 | Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi I: | Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler |
9 | Değişim ve Çatışma Sürecinde İletişim Becerisi II | Gordon,T.,2012 İlgili Bölümler |
10 | Çatışma Çözme Teknikleri -1 | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
11 | Çatışma Çözme Teknikleri-2 ve Etik Kuralları | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
12 | Çatışma Çözme Teknikleri - 3 ve Etik Kuralları | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
13 | Arabuluculuk Teknikleri ve Uygulamaları | Taştan,N.2006 ; Türnüklü,A. ve arkadaşları, 2009, İlgili Bölümler |
14 | Akran Arabuluculuğu | Akgün,S ve Aras,A.,2010, İlgili Bölümler |
Kaynak |
- Akgün,Serap & Araz, Arzu (2010) Anlaşmazlıklarımızı Çözebiliriz, Nobel yayınları,Ankara. - Öğülmüş, Selahattin (2006) Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Nobel yayınları, Ankara. - Taştan,Nuray (2006) Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu, Ed.Uğur Öner, Nobel Yayınları, - Türnüklü,A., Kaçmaz,T., İkiz,E. & Balcı,F.(2009) Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk Eğitimi Programı, Maya Akademi Yayınları - Gordon,T.(2012). Etkili Liderlik Eğitimi. Profil Kitap |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |