Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE ERGEN PSİKO. GÜNCEL YAKL. VE MÜDA. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Öğretim üyesinin ders notları ve belirtilen kaynaklar |
Dersin Amacı | Bu derste, çocuk ve ergen ruh sağlığının doğası, psikopatoloji ve gelişimsel psikopatoloji, davranış bozuklukları ve tedavi yaklaşımları konuları ele alınarak, erken dönemde tanılama ve etkili müdahale süreci oluşturabilme açısından öğrencilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı,Çocuk ve Ergenlerde Psikoterapötik Görüşme,Çocuk ve ergenlerde okul reddine ilişkin çalışmalar,DEHB ve güncel tedaviler,Çocuk ve Ergenlerde Anksiyete Bozukluklarına yönelik güncel tedaviler,Çocuk ve ergenlerde depresyon bozukluklarına ilişkin güncel tedaviler,Çocuk ve Ergenlerde OKB ve güncel tedaviler,Çocuk ve ergenlerde TSSB ve güncel müdahaleler,Çocuk ve ergenlerde yeme bozukluklarına yönelik güncel tedaviler,Çocuk ve Ergenlerde Madde kullanım bozukluklarına yönelik güncel tedaviler,Sınav Kaygısı,Vaka çalışması,Vaka Çalışması-2,Vaka Çalışması- Grup Beyin Fırtınası; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuk psikopatolojisinde 2. ve 3. dalga yaklaşımların farkını bilir | 10, 16, 20, 9 | E |
Sık karşılaşılan davranış bozukluklarına yönelik müdahale yöntemlerini tartışabilir | 10, 16, 20, 9 | E |
Vaka çalışması kapsamında müdahale planı oluşturabilir | 10, 16, 19, 4, 9 | E |
Sık karşılaşılan davranış bozukluklarına yönelik müdahale yöntemlerini karşılaştırabilir | 10, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 1-30 |
2 | Çocuk ve Ergenlerde Psikoterapötik Görüşme | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 37-53 |
3 | Çocuk ve ergenlerde okul reddine ilişkin çalışmalar | Konu ile ilgili BDT tedavi protokollerinin araştırılması |
4 | DEHB ve güncel tedaviler | DEHB tanısının incelenmesi ve okul temelli tedavilerin araştırılması |
5 | Çocuk ve Ergenlerde Anksiyete Bozukluklarına yönelik güncel tedaviler | Korku avcısı ve coping cat modellerinin incelenmesi |
6 | Çocuk ve ergenlerde depresyon bozukluklarına ilişkin güncel tedaviler | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 141-163 |
7 | Çocuk ve Ergenlerde OKB ve güncel tedaviler | OKB'de BDT ve ACT bakış açılarının karşılaştırılması |
8 | Çocuk ve ergenlerde TSSB ve güncel müdahaleler | EMDR'ın çocuk ve ergenlerde kullanımının ve TO-BDT'nin araştırılması |
9 | Çocuk ve ergenlerde yeme bozukluklarına yönelik güncel tedaviler | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 237-257 |
10 | Çocuk ve Ergenlerde Madde kullanım bozukluklarına yönelik güncel tedaviler | Narratif terapi ve SAMBA programının araştırılması |
11 | Sınav Kaygısı | ACT ve BDT tekniklerinin kaygıya bakış açısının araştırılması |
12 | Vaka çalışması | Çocuk ve ergenlerde davranış bozukluklarının tedavisi ile ilgili bilimsel makalelerin incelenmesi ve paylaşılmak üzere hazırlanılması |
13 | Vaka Çalışması-2 | Çocuk ve ergenlerde davranış bozukluklarının tedavisi ile ilgili bilimsel makalelerin incelenmesi ve paylaşılmak üzere hazırlanılması |
14 | Vaka Çalışması- Grup Beyin Fırtınası | Çocuk ve ergen davranış bozukluklarının tedavisi ile ilgili bilimsel makalelerin taranması |
Kaynak |
-Savi Çakar, F. (2020). Çocuk ve Ergen Ruh sağlığı: Davranış Bozukluklarında Tanılama ve Tedavi Yaklaşımları. Ankara, Pegem Yayınevi -Rosenfeld, G.W. (2008). Beyond Evidence-Based Psychotherapy. New York, Routledge. -Dowling, D. (2019). An Independent Practitioner's Introduction to Child and Adolescent Psychotherapy: Playing with ideas. New York, Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | ||||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 3 | 9 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 3 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 3 | 15 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 205 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(205/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE ERGEN PSİKO. GÜNCEL YAKL. VE MÜDA. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Öğretim üyesinin ders notları ve belirtilen kaynaklar |
Dersin Amacı | Bu derste, çocuk ve ergen ruh sağlığının doğası, psikopatoloji ve gelişimsel psikopatoloji, davranış bozuklukları ve tedavi yaklaşımları konuları ele alınarak, erken dönemde tanılama ve etkili müdahale süreci oluşturabilme açısından öğrencilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı,Çocuk ve Ergenlerde Psikoterapötik Görüşme,Çocuk ve ergenlerde okul reddine ilişkin çalışmalar,DEHB ve güncel tedaviler,Çocuk ve Ergenlerde Anksiyete Bozukluklarına yönelik güncel tedaviler,Çocuk ve ergenlerde depresyon bozukluklarına ilişkin güncel tedaviler,Çocuk ve Ergenlerde OKB ve güncel tedaviler,Çocuk ve ergenlerde TSSB ve güncel müdahaleler,Çocuk ve ergenlerde yeme bozukluklarına yönelik güncel tedaviler,Çocuk ve Ergenlerde Madde kullanım bozukluklarına yönelik güncel tedaviler,Sınav Kaygısı,Vaka çalışması,Vaka Çalışması-2,Vaka Çalışması- Grup Beyin Fırtınası; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuk psikopatolojisinde 2. ve 3. dalga yaklaşımların farkını bilir | 10, 16, 20, 9 | E |
Sık karşılaşılan davranış bozukluklarına yönelik müdahale yöntemlerini tartışabilir | 10, 16, 20, 9 | E |
Vaka çalışması kapsamında müdahale planı oluşturabilir | 10, 16, 19, 4, 9 | E |
Sık karşılaşılan davranış bozukluklarına yönelik müdahale yöntemlerini karşılaştırabilir | 10, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 1-30 |
2 | Çocuk ve Ergenlerde Psikoterapötik Görüşme | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 37-53 |
3 | Çocuk ve ergenlerde okul reddine ilişkin çalışmalar | Konu ile ilgili BDT tedavi protokollerinin araştırılması |
4 | DEHB ve güncel tedaviler | DEHB tanısının incelenmesi ve okul temelli tedavilerin araştırılması |
5 | Çocuk ve Ergenlerde Anksiyete Bozukluklarına yönelik güncel tedaviler | Korku avcısı ve coping cat modellerinin incelenmesi |
6 | Çocuk ve ergenlerde depresyon bozukluklarına ilişkin güncel tedaviler | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 141-163 |
7 | Çocuk ve Ergenlerde OKB ve güncel tedaviler | OKB'de BDT ve ACT bakış açılarının karşılaştırılması |
8 | Çocuk ve ergenlerde TSSB ve güncel müdahaleler | EMDR'ın çocuk ve ergenlerde kullanımının ve TO-BDT'nin araştırılması |
9 | Çocuk ve ergenlerde yeme bozukluklarına yönelik güncel tedaviler | Konu ile ilgili ön okuma Savi Çakar, F. (2020) sf 237-257 |
10 | Çocuk ve Ergenlerde Madde kullanım bozukluklarına yönelik güncel tedaviler | Narratif terapi ve SAMBA programının araştırılması |
11 | Sınav Kaygısı | ACT ve BDT tekniklerinin kaygıya bakış açısının araştırılması |
12 | Vaka çalışması | Çocuk ve ergenlerde davranış bozukluklarının tedavisi ile ilgili bilimsel makalelerin incelenmesi ve paylaşılmak üzere hazırlanılması |
13 | Vaka Çalışması-2 | Çocuk ve ergenlerde davranış bozukluklarının tedavisi ile ilgili bilimsel makalelerin incelenmesi ve paylaşılmak üzere hazırlanılması |
14 | Vaka Çalışması- Grup Beyin Fırtınası | Çocuk ve ergen davranış bozukluklarının tedavisi ile ilgili bilimsel makalelerin taranması |
Kaynak |
-Savi Çakar, F. (2020). Çocuk ve Ergen Ruh sağlığı: Davranış Bozukluklarında Tanılama ve Tedavi Yaklaşımları. Ankara, Pegem Yayınevi -Rosenfeld, G.W. (2008). Beyond Evidence-Based Psychotherapy. New York, Routledge. -Dowling, D. (2019). An Independent Practitioner's Introduction to Child and Adolescent Psychotherapy: Playing with ideas. New York, Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | ||||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |