Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİ VE TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklaması, planlanması ve değerlendirmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlanması ve yürütmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listelemesi; danışma becerileri ve tekniklerini değerlendirilmesini amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri

,Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri
,Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim

,Danışanın Sorunlarını Değerlendirme
,Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma


,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme
,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme ,Duygular ile İlgili Müdehaleler
,Bilişsel Müdehalelere
,Davranışsal Müdahaleler
,Sistemik Müdehaleler
,Sonlandırma ve İzleme
,Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü
,Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının ilke ve tekniklerini açıklar. 10, 16, 9E
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının tekniklerini değerlendirir.10, 16, 9E
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listeler.10, 16, 9E
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlar.10, 16, 9E
Psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklar.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
2Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
3Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
4Danışanın Sorunlarını Değerlendirme
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
5Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma


Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
6Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
7Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
8Duygular ile İlgili Müdehaleler
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
9Bilişsel Müdehalelere
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
10Davranışsal Müdahaleler
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
11Sistemik Müdehaleler
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
12Sonlandırma ve İzleme
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
13Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
14Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
1. Hackney, H. & Cormier, S. (2005). The Professional Counselor: A Process Guide to Helping, 5th Ed. , Pearson, Çeviri: Ergene, T. & Sevim, S. A. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı, Mentis Yayınları, Ankara, ISBN: 978-9944-189-02-6 2. Cormier, S. (2016). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. 9th Ed., The Merrill Counseling Series. Pearson, ISBN: 13: 978-0-13-390522-9 3. Mischke, M.- Reeds (2018). Somatic Psychotherapy Toolbox: 125 Worksheets & Exercises to Treat Trauma& Stress, PESI Publishing &Media, WI. ISBN: 978-168 373 1351. 4. Cayoun, B. A., Francis, S. E. & Shires, A. G. (2019).The Clinical Handbook of Mindfulness‐integrated Cognitive Behavior Therapy: A Step‐by‐Step Guide for Therapists. Wiley Blackwell, ISBN: 978 1119 3896 644. 5. Corey, G. (2012). Student Manual for Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, 9th Ed. Cengage Learning products, ISBN: 13-978-1-133-30934-5.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı17070
Genel Sınav ve Hazırlığı1120120
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİ VE TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklaması, planlanması ve değerlendirmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlanması ve yürütmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listelemesi; danışma becerileri ve tekniklerini değerlendirilmesini amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri

,Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri
,Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim

,Danışanın Sorunlarını Değerlendirme
,Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma


,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme
,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme ,Duygular ile İlgili Müdehaleler
,Bilişsel Müdehalelere
,Davranışsal Müdahaleler
,Sistemik Müdehaleler
,Sonlandırma ve İzleme
,Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü
,Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının ilke ve tekniklerini açıklar. 10, 16, 9E
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının tekniklerini değerlendirir.10, 16, 9E
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listeler.10, 16, 9E
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlar.10, 16, 9E
Psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklar.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
2Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
3Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim

Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
4Danışanın Sorunlarını Değerlendirme
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
5Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma


Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
6Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
7Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
8Duygular ile İlgili Müdehaleler
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
9Bilişsel Müdehalelere
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
10Davranışsal Müdahaleler
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
11Sistemik Müdehaleler
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
12Sonlandırma ve İzleme
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
13Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
14Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar
Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
1. Hackney, H. & Cormier, S. (2005). The Professional Counselor: A Process Guide to Helping, 5th Ed. , Pearson, Çeviri: Ergene, T. & Sevim, S. A. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı, Mentis Yayınları, Ankara, ISBN: 978-9944-189-02-6 2. Cormier, S. (2016). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. 9th Ed., The Merrill Counseling Series. Pearson, ISBN: 13: 978-0-13-390522-9 3. Mischke, M.- Reeds (2018). Somatic Psychotherapy Toolbox: 125 Worksheets & Exercises to Treat Trauma& Stress, PESI Publishing &Media, WI. ISBN: 978-168 373 1351. 4. Cayoun, B. A., Francis, S. E. & Shires, A. G. (2019).The Clinical Handbook of Mindfulness‐integrated Cognitive Behavior Therapy: A Step‐by‐Step Guide for Therapists. Wiley Blackwell, ISBN: 978 1119 3896 644. 5. Corey, G. (2012). Student Manual for Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, 9th Ed. Cengage Learning products, ISBN: 13-978-1-133-30934-5.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46