Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eğitim ve Psikolojik Danışmanlık alanında nitel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırmanın temelleri ve araştırma süreci. Bilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, bilimsel araştırmalarda raporlaştırma. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri ,Araştırmanın amacı Araştırmacı gibi düşünmek. ,Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri. ,Araştırmanın nitelikleri Araştırmada etik. Makale örnekleri ,Örnekleme Yöntemleri,Makale örnekleri,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma,Regresyon ve Yapısal eşitlik modeli,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. , Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarama modelleri, deneysel ve yarı deneysel araştırma modellerini öğrenmek. | 10, 14, 19, 9 | A |
Psikolojik Danışmanlık alanındaki çeşitli makaleleri inceleyerek kritik edebilmek. | 10, 14, 9 | A, E |
Araştırmacı bakış açısını geliştirmek. | 10, 19, 5, 9 | A, E |
Psikolojik danışmanlık alanında bir araştırma konusu belirleyerek bir araştırma önerisi hazırlayabilmek. | 10, 12, 14, 5, 9 | A, E |
Araştırma sorusuna uygun analizi belirleyebilmek. | 10, 14, 16, 19 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri | Power point |
2 | Araştırmanın amacı Araştırmacı gibi düşünmek. | (Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 1) |
3 | Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri. | (Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2) |
4 | Araştırmanın nitelikleri Araştırmada etik. Makale örnekleri | (Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2 ve 3) Power point (21-26) |
5 | Örnekleme Yöntemleri | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 4 |
6 | Makale örnekleri | |
7 | Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5 |
8 | Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5 |
9 | Regresyon ve Yapısal eşitlik modeli | Makale örnekleri |
10 | Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6 |
11 | Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6 |
12 | Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6 |
13 | Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10 |
14 | Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10 |
15 | Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. |
Kaynak |
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Psikolojide araştırma yöntemleri. Pegem Akademi |
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. Morling, B. (2018). Research Methods in Psychology : Evaluating a World of Information |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 80 | 80 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 12 | 2 | 24 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 8 | 8 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 198 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(198/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eğitim ve Psikolojik Danışmanlık alanında nitel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırmanın temelleri ve araştırma süreci. Bilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, bilimsel araştırmalarda raporlaştırma. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri ,Araştırmanın amacı Araştırmacı gibi düşünmek. ,Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri. ,Araştırmanın nitelikleri Araştırmada etik. Makale örnekleri ,Örnekleme Yöntemleri,Makale örnekleri,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma,Regresyon ve Yapısal eşitlik modeli,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. , Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarama modelleri, deneysel ve yarı deneysel araştırma modellerini öğrenmek. | 10, 14, 19, 9 | A |
Psikolojik Danışmanlık alanındaki çeşitli makaleleri inceleyerek kritik edebilmek. | 10, 14, 9 | A, E |
Araştırmacı bakış açısını geliştirmek. | 10, 19, 5, 9 | A, E |
Psikolojik danışmanlık alanında bir araştırma konusu belirleyerek bir araştırma önerisi hazırlayabilmek. | 10, 12, 14, 5, 9 | A, E |
Araştırma sorusuna uygun analizi belirleyebilmek. | 10, 14, 16, 19 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri | Power point |
2 | Araştırmanın amacı Araştırmacı gibi düşünmek. | (Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 1) |
3 | Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri. | (Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2) |
4 | Araştırmanın nitelikleri Araştırmada etik. Makale örnekleri | (Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2 ve 3) Power point (21-26) |
5 | Örnekleme Yöntemleri | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 4 |
6 | Makale örnekleri | |
7 | Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5 |
8 | Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5 |
9 | Regresyon ve Yapısal eşitlik modeli | Makale örnekleri |
10 | Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6 |
11 | Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6 |
12 | Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6 |
13 | Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10 |
14 | Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. | Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10 |
15 | Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. |
Kaynak |
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Psikolojide araştırma yöntemleri. Pegem Akademi |
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. Morling, B. (2018). Research Methods in Psychology : Evaluating a World of Information |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |