Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARİYER PSİKOLOJİK DANIŞMANLIĞI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, lisans eğitimi sırasında üzerinde durulan kariyer psikolojik danışmanlığı kuramlarına ilave kuramlara yer verilmesi, kariyer psikolojik danışma süreci üzerinde durulması, okul psikolojik danışmanlarının yapabilecekleri kariyer rehberliği uygulamaları ve kariyer gelişimiyle ilgili testlerin uygulama ve değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders konularının tanıtılması ve lisans düzeyinde ele alınan kuramların anımsatılması,Sosyal öğrenme kuramı ve uygulamaları,Sosyal bilişsel kariyer kuramı,Sosyal bilişsel kariyer kuramı uygulamaları,Bilişsel bilgi işleme yaklaşımı ve uygulamaları,Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma,Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon. ,Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon.,Kariyer psikolojik danışmasında teknoloji kullanımı. Süpervizyon. ,Çocuk ve ergenlerle kariyer rehberliği müdahaleleri Süpervizyon. ,Kariyer psikolojik danışması süreci ve yetişkinlerle kariyer müdahaleleri. Süpervizyon. ,Süpervizyon,Süpervizyon,Genel değerlendirme. Süpervizyon. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste öğrenci kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları ile ilgili gelişmeleri kavrar, kariyer gelişim müdahaleleri uygular. | 6, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders konularının tanıtılması ve lisans düzeyinde ele alınan kuramların anımsatılması | Dersin öğretim üyesi tarafından gönderilen Ders Tasarımının incelenmesi |
2 | Sosyal öğrenme kuramı ve uygulamaları | Yeşilyaprak,B, 2011 ; Özyürek,R.,2013 İlgili Bölümler |
3 | Sosyal bilişsel kariyer kuramı | Kariyer planlama grubunun başlatılması için öğrencilerle ön görüşme yapma |
4 | Sosyal bilişsel kariyer kuramı uygulamaları | Yeşilyaprak,B, 2011 ; Özyürek,R.,2013 İlgili Bölümler |
5 | Bilişsel bilgi işleme yaklaşımı ve uygulamaları | Yeşilyaprak,B, 2011 ; Özyürek,R.,2013 İlgili Bölümler |
6 | Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma | Kariyer planlama grubu oturumlarına başlanması |
7 | Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon. | Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
8 | Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon. | Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
9 | Kariyer psikolojik danışmasında teknoloji kullanımı. Süpervizyon. | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
10 | Çocuk ve ergenlerle kariyer rehberliği müdahaleleri Süpervizyon. | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
11 | Kariyer psikolojik danışması süreci ve yetişkinlerle kariyer müdahaleleri. Süpervizyon. | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
12 | Süpervizyon | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
13 | Süpervizyon | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
14 | Genel değerlendirme. Süpervizyon. | Kariyer planlama grubu oturumlarının sonlandırılması |
Kaynak |
Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk Kültürü’ne Uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312-319. Bacanlı, F., & Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, s. 679-700. Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir. Bostancı, H. (2014). Kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programının 7. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerine olan etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bostancı, H. (2015). 7. ve 8. sınıf öğrencileri için kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programı. Ankara: Nobel. Çolakkadıoğlu, O. (2003). Ergenlerde Karar Verme Ölçeği’nin Uyarlama Çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çolakkadıoğlu, O. (2010). Çatışma kuramına dayalı olarak geliştirilen karar verme beceri eğitimi grup uygulamalarının ergenlerin karar verme stillerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çolakkadıoğlu, O. (2012). Ergenlerde karar verme ölçeği’nin ortaöğretim öğrencileri için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), s. 387-403. Çolakkadıoğlu, O., & Güçray, S. S. (2007). The Adaptation of Adolescent Decision Making Questionnaire into Turkish Population. Eurasian Journal of Educational Research, 7(26), s. 61-71. Friedmann, I. A., & Mann, L. (1993). Coping patterns in adolescent decision-making: An Israeli-Australian comparison. Journal of Adolescence, 16, s. 187-199. Işık, E. (2014). Çocuk kariyer gelişimi ile yaşam doyumu ve durumluk kaygı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 13(2), s. 682-693. Kuzgun, Y., & Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için meslei olgunluk ölçeği el kitabı. Y. Kuzgun, & F. Bacanlı içinde, Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 3 (2. b.). Ankara: Nobel. Mann, L., Harmoni, R., & Power, C. (1989). Adolescent decision-making: The development of competence. Journal of Adolescence, 12, s. 265-278. Özerman, D. (2007). Adolescent Stress During the Preparation Period of a High-stakes Test: The High School Entrance Exam in Türkiye. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özyürek, R. (2006). İlgi envanterlerinin profil puanlarını yorumlama yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 809-845. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. F. Korkut-Owen, R. Özyürek, & Owen, D. içinde, Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik: Meslekleşme Sürecinde İlerlemeler (Cilt 2, s. 51-81). Ankara: Nobel. Özyürek, R. (2016). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları. Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları (Gözden geçirilmiş 2. b.). Ankara: Nobel. S. G. Niles ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda Kariyer Gelişimi Müdahaleleri. Ankara: Nobel. Schulhteiss, G. B., & Stead, D. (2004). Childhood career development scale: Scale construction and psychometric properties. Journal of Career Assessment, 12, s. 113-134. Tracey, T. G. (2010). Development of an abbreviated Personal Globe Inventory using item. Journal of Vocational Behavior, 76, 1-15. Tracey, T. J. (2002). Personal Globe Inventory: Measurement of the spherical model of interests andcompetence beliefs. Journal of Vocational Behavior, 60, 113 - 172. Vardarlı, B., Özyürek, R., Wilkins-Yel, K., & Tracey, T. (2017). Examining the structure of vocational interests in Turkey in the context of the personal globe model. International Journal for Educational and Vocational Guidance, doi:10.1007/s10775-016-9338-6, s. 1-13. Yayla, A., & Bacanlı, F. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 10, s. 1148-1159. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 6 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 8 | 16 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARİYER PSİKOLOJİK DANIŞMANLIĞI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, lisans eğitimi sırasında üzerinde durulan kariyer psikolojik danışmanlığı kuramlarına ilave kuramlara yer verilmesi, kariyer psikolojik danışma süreci üzerinde durulması, okul psikolojik danışmanlarının yapabilecekleri kariyer rehberliği uygulamaları ve kariyer gelişimiyle ilgili testlerin uygulama ve değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders konularının tanıtılması ve lisans düzeyinde ele alınan kuramların anımsatılması,Sosyal öğrenme kuramı ve uygulamaları,Sosyal bilişsel kariyer kuramı,Sosyal bilişsel kariyer kuramı uygulamaları,Bilişsel bilgi işleme yaklaşımı ve uygulamaları,Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma,Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon. ,Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon.,Kariyer psikolojik danışmasında teknoloji kullanımı. Süpervizyon. ,Çocuk ve ergenlerle kariyer rehberliği müdahaleleri Süpervizyon. ,Kariyer psikolojik danışması süreci ve yetişkinlerle kariyer müdahaleleri. Süpervizyon. ,Süpervizyon,Süpervizyon,Genel değerlendirme. Süpervizyon. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste öğrenci kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları ile ilgili gelişmeleri kavrar, kariyer gelişim müdahaleleri uygular. | 6, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders konularının tanıtılması ve lisans düzeyinde ele alınan kuramların anımsatılması | Dersin öğretim üyesi tarafından gönderilen Ders Tasarımının incelenmesi |
2 | Sosyal öğrenme kuramı ve uygulamaları | Yeşilyaprak,B, 2011 ; Özyürek,R.,2013 İlgili Bölümler |
3 | Sosyal bilişsel kariyer kuramı | Kariyer planlama grubunun başlatılması için öğrencilerle ön görüşme yapma |
4 | Sosyal bilişsel kariyer kuramı uygulamaları | Yeşilyaprak,B, 2011 ; Özyürek,R.,2013 İlgili Bölümler |
5 | Bilişsel bilgi işleme yaklaşımı ve uygulamaları | Yeşilyaprak,B, 2011 ; Özyürek,R.,2013 İlgili Bölümler |
6 | Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma | Kariyer planlama grubu oturumlarına başlanması |
7 | Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon. | Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
8 | Kariyer gelişiminde değerlendirme, planlama ve bilgi kaynaklarına ulaşma. Süpervizyon. | Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
9 | Kariyer psikolojik danışmasında teknoloji kullanımı. Süpervizyon. | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
10 | Çocuk ve ergenlerle kariyer rehberliği müdahaleleri Süpervizyon. | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
11 | Kariyer psikolojik danışması süreci ve yetişkinlerle kariyer müdahaleleri. Süpervizyon. | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
12 | Süpervizyon | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
13 | Süpervizyon | Yeşilyaprak,B.2011; Özyürek,R.,2013; Owen,F.K.,Özyürek,R. ve Owen,W.D.,2009. İlgili Bölümler |
14 | Genel değerlendirme. Süpervizyon. | Kariyer planlama grubu oturumlarının sonlandırılması |
Kaynak |
Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk Kültürü’ne Uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312-319. Bacanlı, F., & Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, s. 679-700. Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir. Bostancı, H. (2014). Kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programının 7. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerine olan etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bostancı, H. (2015). 7. ve 8. sınıf öğrencileri için kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programı. Ankara: Nobel. Çolakkadıoğlu, O. (2003). Ergenlerde Karar Verme Ölçeği’nin Uyarlama Çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çolakkadıoğlu, O. (2010). Çatışma kuramına dayalı olarak geliştirilen karar verme beceri eğitimi grup uygulamalarının ergenlerin karar verme stillerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çolakkadıoğlu, O. (2012). Ergenlerde karar verme ölçeği’nin ortaöğretim öğrencileri için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), s. 387-403. Çolakkadıoğlu, O., & Güçray, S. S. (2007). The Adaptation of Adolescent Decision Making Questionnaire into Turkish Population. Eurasian Journal of Educational Research, 7(26), s. 61-71. Friedmann, I. A., & Mann, L. (1993). Coping patterns in adolescent decision-making: An Israeli-Australian comparison. Journal of Adolescence, 16, s. 187-199. Işık, E. (2014). Çocuk kariyer gelişimi ile yaşam doyumu ve durumluk kaygı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 13(2), s. 682-693. Kuzgun, Y., & Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için meslei olgunluk ölçeği el kitabı. Y. Kuzgun, & F. Bacanlı içinde, Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 3 (2. b.). Ankara: Nobel. Mann, L., Harmoni, R., & Power, C. (1989). Adolescent decision-making: The development of competence. Journal of Adolescence, 12, s. 265-278. Özerman, D. (2007). Adolescent Stress During the Preparation Period of a High-stakes Test: The High School Entrance Exam in Türkiye. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özyürek, R. (2006). İlgi envanterlerinin profil puanlarını yorumlama yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 809-845. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. F. Korkut-Owen, R. Özyürek, & Owen, D. içinde, Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik: Meslekleşme Sürecinde İlerlemeler (Cilt 2, s. 51-81). Ankara: Nobel. Özyürek, R. (2016). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları. Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları (Gözden geçirilmiş 2. b.). Ankara: Nobel. S. G. Niles ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda Kariyer Gelişimi Müdahaleleri. Ankara: Nobel. Schulhteiss, G. B., & Stead, D. (2004). Childhood career development scale: Scale construction and psychometric properties. Journal of Career Assessment, 12, s. 113-134. Tracey, T. G. (2010). Development of an abbreviated Personal Globe Inventory using item. Journal of Vocational Behavior, 76, 1-15. Tracey, T. J. (2002). Personal Globe Inventory: Measurement of the spherical model of interests andcompetence beliefs. Journal of Vocational Behavior, 60, 113 - 172. Vardarlı, B., Özyürek, R., Wilkins-Yel, K., & Tracey, T. (2017). Examining the structure of vocational interests in Turkey in the context of the personal globe model. International Journal for Educational and Vocational Guidance, doi:10.1007/s10775-016-9338-6, s. 1-13. Yayla, A., & Bacanlı, F. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 10, s. 1148-1159. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |