Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL- DAVRANIŞÇI TERAPİLER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesi ve müdahale prosedürü hakkında bilgilenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi ,Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleri,Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonu,Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılması,Temel inançlar üzerinde çalışmak,Duygular üzerinde çalışmak,Davranışlar üzerinde çalışmak ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler ,Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ,Okullarda etkili BDT uygulamaları ,Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesini yazılı ya da sözel olarak ifade edebileceklerdir. 2. Bilişsel davranışçı müdahale yöntemlerini sözel ya da yazılı olarak ifade edebileceklerdir. | 5 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
2 | Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleri | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
3 | Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonu | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
4 | Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılması | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
5 | Temel inançlar üzerinde çalışmak | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
6 | Duygular üzerinde çalışmak | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
7 | Davranışlar üzerinde çalışmak | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
8 | Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
9 | Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
10 | Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
11 | Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
12 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
13 | Okullarda etkili BDT uygulamaları | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
14 | Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
Kaynak |
Beck, J. (2002) Bilişsel Terapi: Temel İlkeler ve Ötesi (Çev. N. Şahin). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009) Bilişsel-Davranışçı Terapiler, (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Safran, J. & Segal, Z. (1996). Interpersonal Process in Cognitive Therapy. London: Janson Aronson Inc. Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010). Cognitive and Behavioral Theories in Clinical Practice, New York: The Guilford Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | ||||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | ||||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | ||||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | ||||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL- DAVRANIŞÇI TERAPİLER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesi ve müdahale prosedürü hakkında bilgilenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi ,Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleri,Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonu,Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılması,Temel inançlar üzerinde çalışmak,Duygular üzerinde çalışmak,Davranışlar üzerinde çalışmak ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler ,Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ,Okullarda etkili BDT uygulamaları ,Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesini yazılı ya da sözel olarak ifade edebileceklerdir. 2. Bilişsel davranışçı müdahale yöntemlerini sözel ya da yazılı olarak ifade edebileceklerdir. | 5 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
2 | Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleri | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
3 | Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonu | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
4 | Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılması | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
5 | Temel inançlar üzerinde çalışmak | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
6 | Duygular üzerinde çalışmak | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
7 | Davranışlar üzerinde çalışmak | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
8 | Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
9 | Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
10 | Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
11 | Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
12 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
13 | Okullarda etkili BDT uygulamaları | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
14 | Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları | Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010) |
Kaynak |
Beck, J. (2002) Bilişsel Terapi: Temel İlkeler ve Ötesi (Çev. N. Şahin). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009) Bilişsel-Davranışçı Terapiler, (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Safran, J. & Segal, Z. (1996). Interpersonal Process in Cognitive Therapy. London: Janson Aronson Inc. Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010). Cognitive and Behavioral Theories in Clinical Practice, New York: The Guilford Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | ||||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | ||||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | ||||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | ||||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |