Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL- DAVRANIŞÇI TERAPİLER-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesi ve müdahale prosedürü hakkında bilgilenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi ,Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleri,Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonu,Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılması,Temel inançlar üzerinde çalışmak,Duygular üzerinde çalışmak,Davranışlar üzerinde çalışmak ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler ,Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ,Okullarda etkili BDT uygulamaları ,Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesini yazılı ya da sözel olarak ifade edebileceklerdir. 2. Bilişsel davranışçı müdahale yöntemlerini sözel ya da yazılı olarak ifade edebileceklerdir. 5A, E
Öğretim Yöntemleri:5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
2Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleriBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
3Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonuBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
4Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılmasıBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
5Temel inançlar üzerinde çalışmakBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
6Duygular üzerinde çalışmakBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
7Davranışlar üzerinde çalışmak Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
8Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka AnaliziBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
9Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
10Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
11Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
12Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
13Okullarda etkili BDT uygulamaları Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
14Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
Kaynak
Beck, J. (2002) Bilişsel Terapi: Temel İlkeler ve Ötesi (Çev. N. Şahin). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009) Bilişsel-Davranışçı Terapiler, (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Safran, J. & Segal, Z. (1996). Interpersonal Process in Cognitive Therapy. London: Janson Aronson Inc. Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010). Cognitive and Behavioral Theories in Clinical Practice, New York: The Guilford Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer14040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Genel Sınav ve Hazırlığı18080
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİŞSEL- DAVRANIŞÇI TERAPİLER-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesi ve müdahale prosedürü hakkında bilgilenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi ,Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleri,Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonu,Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılması,Temel inançlar üzerinde çalışmak,Duygular üzerinde çalışmak,Davranışlar üzerinde çalışmak ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi ,Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler ,Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ,Okullarda etkili BDT uygulamaları ,Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Bilişsel davranışçı yaklaşımın temel felsefesini yazılı ya da sözel olarak ifade edebileceklerdir. 2. Bilişsel davranışçı müdahale yöntemlerini sözel ya da yazılı olarak ifade edebileceklerdir. 5A, E
Öğretim Yöntemleri:5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilişsel - davranışçı terapilerin temel felsefesi ve tarihsel gelişimi Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
2Bilişsel- davranışçı terapilerde değerlendirme yöntemleriBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
3Bilişsel davranışçı terapilerde vaka formülasyonuBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
4Bilişsel-davranışçı terapilerde seanslarının yapılandırılmasıBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
5Temel inançlar üzerinde çalışmakBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
6Duygular üzerinde çalışmakBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
7Davranışlar üzerinde çalışmak Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
8Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka AnaliziBeck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
9Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
10Farklı problem durumları ve Bilişsel-Davranışçı Vaka Analizi Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
11Bireysel, grup, aile terapisi ve Bilişsel-Davranışçı Terapiler Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
12Çocuk, ergen ve yetişkinlerde önleyici ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
13Okullarda etkili BDT uygulamaları Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
14Önleyici/koruyucu ruh sağlığı kapsamında BDT uygulamaları ve araştırmaları Beck, J. (2002) ; Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009); Safran, J. & Segal, Z. (1996); Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010)
Kaynak
Beck, J. (2002) Bilişsel Terapi: Temel İlkeler ve Ötesi (Çev. N. Şahin). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Savaşır, I., Boyacıoğlu, G., & Kabakçı, E. (2009) Bilişsel-Davranışçı Terapiler, (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Safran, J. & Segal, Z. (1996). Interpersonal Process in Cognitive Therapy. London: Janson Aronson Inc. Kazantzis, N., Reinecke, M.A., & Freeman, A. (2010). Cognitive and Behavioral Theories in Clinical Practice, New York: The Guilford Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46