Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEğitim ve Psikolojik Danışmanlık alanında nitel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırmanın temelleri ve araştırma süreci. Bilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, bilimsel araştırmalarda raporlaştırma.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri
,Araştırmanın amacı
Araştırmacı gibi düşünmek.
,Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri.
,Araştırmanın nitelikleri
Araştırmada etik. Makale örnekleri
,Örnekleme Yöntemleri,Makale örnekleri,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma,Regresyon ve Yapısal eşitlik modeli,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
, Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tarama modelleri, deneysel ve yarı deneysel araştırma modellerini öğrenmek. 10, 14, 19, 9A
Psikolojik Danışmanlık alanındaki çeşitli makaleleri inceleyerek kritik edebilmek. 10, 14, 9A, E
Araştırmacı bakış açısını geliştirmek.10, 19, 5, 9A, E
Psikolojik danışmanlık alanında bir araştırma konusu belirleyerek bir araştırma önerisi hazırlayabilmek.10, 12, 14, 5, 9A, E
Araştırma sorusuna uygun analizi belirleyebilmek.10, 14, 16, 19E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri
Power point
2Araştırmanın amacı
Araştırmacı gibi düşünmek.
(Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 1)
3Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri.
(Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2)
4Araştırmanın nitelikleri
Araştırmada etik. Makale örnekleri
(Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2 ve 3) Power point (21-26)
5Örnekleme Yöntemleri Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 4
6Makale örnekleri
7Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma. Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5
8Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5
9Regresyon ve Yapısal eşitlik modeliMakale örnekleri
10Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6
11Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6
12Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6
13Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10
14Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10
15 Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
Kaynak
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Psikolojide araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. Morling, B. (2018). Research Methods in Psychology : Evaluating a World of Information

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi18080
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer12224
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı144
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı188
Toplam İş Yükü (Saat)198
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(198/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEğitim ve Psikolojik Danışmanlık alanında nitel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırmanın temelleri ve araştırma süreci. Bilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, bilimsel araştırmalarda raporlaştırma.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri
,Araştırmanın amacı
Araştırmacı gibi düşünmek.
,Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri.
,Araştırmanın nitelikleri
Araştırmada etik. Makale örnekleri
,Örnekleme Yöntemleri,Makale örnekleri,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma,Regresyon ve Yapısal eşitlik modeli,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.,Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
, Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tarama modelleri, deneysel ve yarı deneysel araştırma modellerini öğrenmek. 10, 14, 19, 9A
Psikolojik Danışmanlık alanındaki çeşitli makaleleri inceleyerek kritik edebilmek. 10, 14, 9A, E
Araştırmacı bakış açısını geliştirmek.10, 19, 5, 9A, E
Psikolojik danışmanlık alanında bir araştırma konusu belirleyerek bir araştırma önerisi hazırlayabilmek.10, 12, 14, 5, 9A, E
Araştırma sorusuna uygun analizi belirleyebilmek.10, 14, 16, 19E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel araştırma nedir. Bilim, bilimsel yöntem, araştırmacının özellikleri
Power point
2Araştırmanın amacı
Araştırmacı gibi düşünmek.
(Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 1)
3Bilimsel yaklaşım. Bilimsel araştırmanın amaçları. Uygulama. Araştırma örnekleri.
(Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2)
4Araştırmanın nitelikleri
Araştırmada etik. Makale örnekleri
(Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 2 ve 3) Power point (21-26)
5Örnekleme Yöntemleri Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 4
6Makale örnekleri
7Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma. Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5
8Korelasyonel yöntem. İlişkisel Tarama Modelleri. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 5
9Regresyon ve Yapısal eşitlik modeliMakale örnekleri
10Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi konusu seçme tartışma.Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6
11Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6
12Deneysel yöntem. Bağımsız gruplar deseni. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 6
13Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri. Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10
14Yarı deneysel desen. Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
Shaughnessy, Zechmeister, & Zechmeister, 2016. Bölüm 10
15 Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimleri.
Kaynak
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2015). Psikolojide araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. Morling, B. (2018). Research Methods in Psychology : Evaluating a World of Information

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46