Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, aile dinamikleri, aile terapisi süreci ve aile terapisi konusunda farklı kuramların kavram, ilk eve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Aile terapisinde temel kavramlar ,Aile terapisinin tarihi ,Aile dinamikleri ,Aile terapisi süreci,Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri,Yaşantısal-İlişkisel Aile Terapisi,Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri,Çözüm-odaklı ve öyküsel terapiler,Sistemik Aile Terapisi,Sistemik Aile Terapisi,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Araştırmalar ,Aile Terapisinde Araştırmalar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Aile dinamikleri ve aile sürecini etkileyen etmenleri sözel olarak ifade ederler. 2. Farklı aile kuramlarının temel ilke, teknik ve yöntemlerini sözel olarak ifade ederler. 10, 16A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile terapisinde temel kavramlar Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
2Aile terapisinin tarihi Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
3Aile dinamikleri Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
4Aile terapisi süreciRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
5Psikodinamik ve Bowen Aile TerapileriRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
6Yaşantısal-İlişkisel Aile TerapisiRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
7Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile TerapileriRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
8Çözüm-odaklı ve öyküsel terapilerRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
9Sistemik Aile TerapisiRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
10Sistemik Aile TerapisiRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
11Aile Terapisinde Özel KonularRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
12Aile Terapisinde Özel KonularRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
13Aile Terapisinde Araştırmalar Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
14Aile Terapisinde Araştırmalar Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
Kaynak
2011 Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. Family Therapy Models and Techniques. Sage Publications. 2013 Aile Terapisi – Kavramlar ve Yöntemler. Micheal P. Nichols. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları. 2011 Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Samuel T. Gladding, Çeviri Editörleri: İ. Keklik, İ. Yıldırım, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları. Ankara 2009 Family Therapy : An Overview. Herbert Coldenberg, Irene Goldenberg. Thomson Brooks/Cole.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer14040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Genel Sınav ve Hazırlığı18080
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, aile dinamikleri, aile terapisi süreci ve aile terapisi konusunda farklı kuramların kavram, ilk eve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Aile terapisinde temel kavramlar ,Aile terapisinin tarihi ,Aile dinamikleri ,Aile terapisi süreci,Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri,Yaşantısal-İlişkisel Aile Terapisi,Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri,Çözüm-odaklı ve öyküsel terapiler,Sistemik Aile Terapisi,Sistemik Aile Terapisi,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Araştırmalar ,Aile Terapisinde Araştırmalar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Aile dinamikleri ve aile sürecini etkileyen etmenleri sözel olarak ifade ederler. 2. Farklı aile kuramlarının temel ilke, teknik ve yöntemlerini sözel olarak ifade ederler. 10, 16A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile terapisinde temel kavramlar Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
2Aile terapisinin tarihi Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
3Aile dinamikleri Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
4Aile terapisi süreciRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
5Psikodinamik ve Bowen Aile TerapileriRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
6Yaşantısal-İlişkisel Aile TerapisiRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
7Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile TerapileriRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
8Çözüm-odaklı ve öyküsel terapilerRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
9Sistemik Aile TerapisiRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
10Sistemik Aile TerapisiRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
11Aile Terapisinde Özel KonularRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
12Aile Terapisinde Özel KonularRasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
13Aile Terapisinde Araştırmalar Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
14Aile Terapisinde Araştırmalar Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011)
Kaynak
2011 Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. Family Therapy Models and Techniques. Sage Publications. 2013 Aile Terapisi – Kavramlar ve Yöntemler. Micheal P. Nichols. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları. 2011 Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Samuel T. Gladding, Çeviri Editörleri: İ. Keklik, İ. Yıldırım, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları. Ankara 2009 Family Therapy : An Overview. Herbert Coldenberg, Irene Goldenberg. Thomson Brooks/Cole.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46