Bu dersin amacı psikolojik danışmanlık rehberlik alanındaki toplumun ve bireyin değişen gereksinimlerini temel alan yeni yaklaşımlar hakkında öğrencilere farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Güncel Danışma Kuramlarına Giriş,Çözüm Odaklı Terapi,Öyküsel Terapi,Tansaksiyonel Analiz,Bağlanma Temelli Terapiler,Farkındalık Temelli Terapiler,Kabul ve Kararlılık Terapisi,Diyalektik Davranış Terapisi,Sanat Terapisi,Duygu Odaklı Terapi,Gottman Çift Terapisi,Satir Dönüşümsel Sistemik Terapi,Imago Çift Terapisi,Kuramların Özeti; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Psikolojik danışmada güncel yaklaşımların ortaya çıkışının önemini açıklamak
14, 16, 9
Psikolojik danışmada güncel yaklaşımları tanımlamak ve açıklamak.
14, 9
A
Çağdaş danışma yaklaşımlarının benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırmak.
10, 16, 9
A
Çağdaş danışma yaklaşımlarını klasik danışma kuramlarıyla karşılaştırmak
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Akkoyun, F. (2013). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları Olgu Sunumu Yaklaşımıyla 8. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yayıncılık
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
40
40
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
50
50
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
65
65
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
197
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(197/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMADA ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
-
Güz Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı psikolojik danışmanlık rehberlik alanındaki toplumun ve bireyin değişen gereksinimlerini temel alan yeni yaklaşımlar hakkında öğrencilere farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Güncel Danışma Kuramlarına Giriş,Çözüm Odaklı Terapi,Öyküsel Terapi,Tansaksiyonel Analiz,Bağlanma Temelli Terapiler,Farkındalık Temelli Terapiler,Kabul ve Kararlılık Terapisi,Diyalektik Davranış Terapisi,Sanat Terapisi,Duygu Odaklı Terapi,Gottman Çift Terapisi,Satir Dönüşümsel Sistemik Terapi,Imago Çift Terapisi,Kuramların Özeti; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Psikolojik danışmada güncel yaklaşımların ortaya çıkışının önemini açıklamak
14, 16, 9
Psikolojik danışmada güncel yaklaşımları tanımlamak ve açıklamak.
14, 9
A
Çağdaş danışma yaklaşımlarının benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırmak.
10, 16, 9
A
Çağdaş danışma yaklaşımlarını klasik danışma kuramlarıyla karşılaştırmak
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Akkoyun, F. (2013). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları Olgu Sunumu Yaklaşımıyla 8. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yayıncılık
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.