Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıNitel Araştırma Yöntemleri, neden ve nasıl sorularına detaylı cevap arayan, derinlemesine bilgi edinilmek istenen durumları anlamaya yönelik düzenlenecek araştırma desenlerini içeren bir derstir. Dersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve yorumlama yetisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Paradigma kavramı, paradigmalar,Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisi,Nitel araştırmada problem belirleme,Nitel veri toplama teknikleri-gözlem,Nitel veri toplama teknikleri- görüşme,Nitel veri toplama teknikleri- döküman analizi,Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme,Nitel veri analizi,Nitel veri analizi teknikleri,Fenomenolojik araştırma,Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuram,Durum çalışması,Eylem araştırması,Nitel araştırma desenleri - Genel; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Paradigma kavramını tanımlar. 10, 16, 6, 9E, F
2. Paradigmalar ve nitel-nicel araştırmaları ilişkilendirir. 10, 16, 9E
3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. 10, 16, 9E
4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. 9E
5. Nitel veri analiz tekniklerini açıklar. 10, 16, 8, 9E
6. Veri toplar ve analiz eder. 14, 6, 9E, H
7. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi).16, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Paradigma kavramı, paradigmalarYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm, s. 23-27)
2Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisiYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm ve 2. bölüm, s. 23-48)
3Nitel araştırmada problem belirlemeYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. bölüm, s. 83-95); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (6. bölüm, s. 130-143)
4Nitel veri toplama teknikleri-gözlemYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bölüm, s.169-179)
5Nitel veri toplama teknikleri- görüşmeYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm ve 7. bölüm, s. 119-163)
6Nitel veri toplama teknikleri- döküman analiziYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bölüm, s. 187-193)
7Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşmeYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm, s.127-140)
8Nitel veri analiziYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 221-224); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (8. bölüm, s. 179-187)
9Nitel veri analizi teknikleriYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 224-250)
10Fenomenolojik araştırmaCreswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 77-83)
11Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuramCreswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 83-90)
12Durum çalışmasıYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (13. bölüm, s.278-290)
13Eylem araştırmasıYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (14. bölüm, s. 296-305)
14Nitel araştırma desenleri - GenelCreswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni; Demir (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri; Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri
Kaynak
1. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ali Yıldırım, Hasan Şimşek. Seçkin Yayıncılık, 2018. 2. Nitel Araştırma Yöntemleri, John W. Creswell, Siyasal Kitabevi, 2013.
Nitel Araştırma Yöntemleri, ED. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, Siyasal Kitabevi, 2016.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme10110
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10110
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı20360
Genel Sınav ve Hazırlığı304120
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıNitel Araştırma Yöntemleri, neden ve nasıl sorularına detaylı cevap arayan, derinlemesine bilgi edinilmek istenen durumları anlamaya yönelik düzenlenecek araştırma desenlerini içeren bir derstir. Dersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve yorumlama yetisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Paradigma kavramı, paradigmalar,Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisi,Nitel araştırmada problem belirleme,Nitel veri toplama teknikleri-gözlem,Nitel veri toplama teknikleri- görüşme,Nitel veri toplama teknikleri- döküman analizi,Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşme,Nitel veri analizi,Nitel veri analizi teknikleri,Fenomenolojik araştırma,Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuram,Durum çalışması,Eylem araştırması,Nitel araştırma desenleri - Genel; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Paradigma kavramını tanımlar. 10, 16, 6, 9E, F
2. Paradigmalar ve nitel-nicel araştırmaları ilişkilendirir. 10, 16, 9E
3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. 10, 16, 9E
4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. 9E
5. Nitel veri analiz tekniklerini açıklar. 10, 16, 8, 9E
6. Veri toplar ve analiz eder. 14, 6, 9E, H
7. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi).16, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Paradigma kavramı, paradigmalarYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm, s. 23-27)
2Nicel-nitel yaklaşımlar ve paradigmalar ilişkisiYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. bölüm ve 2. bölüm, s. 23-48)
3Nitel araştırmada problem belirlemeYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (4. bölüm, s. 83-95); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (6. bölüm, s. 130-143)
4Nitel veri toplama teknikleri-gözlemYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bölüm, s.169-179)
5Nitel veri toplama teknikleri- görüşmeYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm ve 7. bölüm, s. 119-163)
6Nitel veri toplama teknikleri- döküman analiziYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bölüm, s. 187-193)
7Yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış görüşmeYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. bölüm, s.127-140)
8Nitel veri analiziYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 221-224); Creswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (8. bölüm, s. 179-187)
9Nitel veri analizi teknikleriYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bölüm, s. 224-250)
10Fenomenolojik araştırmaCreswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 77-83)
11Nitel veri analizi- temellendirilmiş kuramCreswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. bölüm, s. 83-90)
12Durum çalışmasıYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (13. bölüm, s.278-290)
13Eylem araştırmasıYıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (14. bölüm, s. 296-305)
14Nitel araştırma desenleri - GenelCreswell (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni; Demir (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri; Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri
Kaynak
1. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ali Yıldırım, Hasan Şimşek. Seçkin Yayıncılık, 2018. 2. Nitel Araştırma Yöntemleri, John W. Creswell, Siyasal Kitabevi, 2013.
Nitel Araştırma Yöntemleri, ED. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, Siyasal Kitabevi, 2016.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46