Bu dersin amacı, zihni doğuran sinir sisteminin yapı ve fizyolojik süreçlerin incelenmesi; her bir bilişsel sürece özgü nöral ağların anlaşılması ve bilişsel sinirbilim araştırma yöntemlerinin temel bilgilerinin kazanılmasını sağlamak ve ayrıca bellek, dil, bilişsel kontrol, sosyal biliş, bilinç ve dikkat'in sinirbilimi araştırmalarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin amacı, içeriği ve hedeflerinin tanıtımı,Beyin ve zihin ilişkisi tarihi,Yapısal nöroanatomi: Sinir sistemi gelişimine göre beynin bölümleri,Yapısal nöroanatomi: Neokorteks,Davranışsal nöroanatomi: Korteksin işlevsel alanları,Davranışsal nöroanatomi: Heteromodal ve transmodal alanlar,Davranışsal nöroanatomi: Paralimbik ve limbik kortekas, duygu ve bellek,Davranışsal nöroanatomi: Kanal ve durum işlevleri, GBŞ'ler,Davranışsal nöroanatomi: Genel değerlendirme,Bellek sistemleri,Dikkat ve bilinç,Bilişsel kontrol,Duygu,Sosyal biliş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Zihin-Beyin ilişkisine dair gelişmeleri sıralar
9
A, E
Merkezi Sinir Sistemi anatomisini sınıflandırır
16
A, F
Kognisyonun nöral temellerini öğelerine ayrırır
11, 14, 9
A, E
Beyin hasarı ve kognisyon ilişkisini kurar
14, 16, 9
A, E
Kognitif yetilerin nöral temellerini açıklar
11, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin amacı, içeriği ve hedeflerinin tanıtımı
Hazırlık yok
2
Beyin ve zihin ilişkisi tarihi
Okuma listesi: Sinirbilim: Geçmiş, şimdi ve gelecek
3
Yapısal nöroanatomi: Sinir sistemi gelişimine göre beynin bölümleri
Okuma listesi: Sinir sisteminin yapısı
4
Yapısal nöroanatomi: Neokorteks
Okuma lsitesi: Sinir sisteminin yapısı
5
Davranışsal nöroanatomi: Korteksin işlevsel alanları
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
6
Davranışsal nöroanatomi: Heteromodal ve transmodal alanlar
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
7
Davranışsal nöroanatomi: Paralimbik ve limbik kortekas, duygu ve bellek
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
8
Davranışsal nöroanatomi: Kanal ve durum işlevleri, GBŞ'ler
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
9
Davranışsal nöroanatomi: Genel değerlendirme
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
10
Bellek sistemleri
Okuma listesi: Bellek sistemleri
11
Dikkat ve bilinç
Okuma listesi: İstirahat beyni, dikkat ve bilinçlilik
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X
7
Bilişsel ve Deneysel Psikoloji alanında lisansüstü düzeyde araştırma önerisi geliştirme, süpervizyon eşliğinde araştırma yürütme ve analiz sonuçlarını rapor edebilme becerisi kazanma
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
6
84
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
20
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
20
40
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
236
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(236/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİŞİN NÖRAL TEMELLERİ
PSİY1212996
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersi Verenler
Doç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, zihni doğuran sinir sisteminin yapı ve fizyolojik süreçlerin incelenmesi; her bir bilişsel sürece özgü nöral ağların anlaşılması ve bilişsel sinirbilim araştırma yöntemlerinin temel bilgilerinin kazanılmasını sağlamak ve ayrıca bellek, dil, bilişsel kontrol, sosyal biliş, bilinç ve dikkat'in sinirbilimi araştırmalarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin amacı, içeriği ve hedeflerinin tanıtımı,Beyin ve zihin ilişkisi tarihi,Yapısal nöroanatomi: Sinir sistemi gelişimine göre beynin bölümleri,Yapısal nöroanatomi: Neokorteks,Davranışsal nöroanatomi: Korteksin işlevsel alanları,Davranışsal nöroanatomi: Heteromodal ve transmodal alanlar,Davranışsal nöroanatomi: Paralimbik ve limbik kortekas, duygu ve bellek,Davranışsal nöroanatomi: Kanal ve durum işlevleri, GBŞ'ler,Davranışsal nöroanatomi: Genel değerlendirme,Bellek sistemleri,Dikkat ve bilinç,Bilişsel kontrol,Duygu,Sosyal biliş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Zihin-Beyin ilişkisine dair gelişmeleri sıralar
9
A, E
Merkezi Sinir Sistemi anatomisini sınıflandırır
16
A, F
Kognisyonun nöral temellerini öğelerine ayrırır
11, 14, 9
A, E
Beyin hasarı ve kognisyon ilişkisini kurar
14, 16, 9
A, E
Kognitif yetilerin nöral temellerini açıklar
11, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin amacı, içeriği ve hedeflerinin tanıtımı
Hazırlık yok
2
Beyin ve zihin ilişkisi tarihi
Okuma listesi: Sinirbilim: Geçmiş, şimdi ve gelecek
3
Yapısal nöroanatomi: Sinir sistemi gelişimine göre beynin bölümleri
Okuma listesi: Sinir sisteminin yapısı
4
Yapısal nöroanatomi: Neokorteks
Okuma lsitesi: Sinir sisteminin yapısı
5
Davranışsal nöroanatomi: Korteksin işlevsel alanları
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
6
Davranışsal nöroanatomi: Heteromodal ve transmodal alanlar
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
7
Davranışsal nöroanatomi: Paralimbik ve limbik kortekas, duygu ve bellek
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
8
Davranışsal nöroanatomi: Kanal ve durum işlevleri, GBŞ'ler
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
9
Davranışsal nöroanatomi: Genel değerlendirme
Okuma listesi: Davranışsal nöroanatomi - Mesulam
10
Bellek sistemleri
Okuma listesi: Bellek sistemleri
11
Dikkat ve bilinç
Okuma listesi: İstirahat beyni, dikkat ve bilinçlilik
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X
7
Bilişsel ve Deneysel Psikoloji alanında lisansüstü düzeyde araştırma önerisi geliştirme, süpervizyon eşliğinde araştırma yürütme ve analiz sonuçlarını rapor edebilme becerisi kazanma