Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri kullanarak öğrencinin araştırma yapmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar,Bilimsel Araştırma Türleri,Problemi Tanımlama,Varsayımlar, Sınırlılıklar,Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları,Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik,Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat,İstatistiki teknikler,Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler,Veri taramaları,Çoklu regrasyon,İçerik analizi ve sayısallaştırma,Araştırma Raporu Hazırlama,Araştırma Raporu Hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstatistiki modelleri tanımlar | A, E | |
Araştırma raporu hazırlar. | E | |
Nitel ve nicel yöntemleri uygulamalarla gösterir. | A, E | |
Veri toplama yöntemlerini gösterir | E | |
Bilimsel bilgiyi kullanır. | A, E | |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar | Programın sayfasında verilen okuma listesi kontrol edilir |
2 | Bilimsel Araştırma Türleri | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
3 | Problemi Tanımlama | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
4 | Varsayımlar, Sınırlılıklar | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
5 | Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
6 | Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
7 | Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
8 | İstatistiki teknikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
9 | Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
10 | Veri taramaları | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
11 | Çoklu regrasyon | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
12 | İçerik analizi ve sayısallaştırma | https://www.youtube.com/@Buracademy |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
14 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
Kaynak |
Gürbüz, S. Şahin, D (2018)Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, seçkin, 5. baskı Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı / Barbara G. Tabachnick; yazar: Linda S. Fidell ; çeviri editörü: Mustafa Baloğlu, 2020 Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri, seçkin, İstanbul Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci, Alfa Yay. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay.. Neuman, W. L. (2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson. Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press. Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. Babbie, E. R. (2016). The Practice of Social Research. Cengage Learning. Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Sage Publications. Seale, C. (2012). Researching Society and Culture. Sage Publications. Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2017). When to Use What Research Design. Guilford Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Pazarlama İletişiminin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Reklamı da içeren biçimde pazarlama iletişimi ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlayabilir. | X | |||||
5 | Pazarlama ve Reklamcılık alanında teorik ve pratik bilgiler edinir ve bu bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Reklam ve Pazarlama İletişimine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
9 | Pazarlama İletişimi ve reklamcılık alanında karşılaşacağı karmaşık sorunlarla ilgili sorumluluk alır ve çözüm üretir. | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
11 | Pazarlama İletişimi ve reklamcılık alanında bulunan kişilere ya da alan dışındaki kişilere kendi çalışmalarını ya da güncel bilgileri yazılı ve sözlü olarak anlatır. | ||||||
12 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği zamanlarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerekirse değiştirir ya da geliştirir. | ||||||
15 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
16 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
17 | Pazarlama İletişimi ve reklamcılık alanında stratejiler geliştirir, uygular ve sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
18 | Alanında edindiği bilgi ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
19 | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili verileri toplar, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 50 | 100 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 50 | 100 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri kullanarak öğrencinin araştırma yapmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar,Bilimsel Araştırma Türleri,Problemi Tanımlama,Varsayımlar, Sınırlılıklar,Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları,Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik,Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat,İstatistiki teknikler,Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler,Veri taramaları,Çoklu regrasyon,İçerik analizi ve sayısallaştırma,Araştırma Raporu Hazırlama,Araştırma Raporu Hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstatistiki modelleri tanımlar | A, E | |
Araştırma raporu hazırlar. | E | |
Nitel ve nicel yöntemleri uygulamalarla gösterir. | A, E | |
Veri toplama yöntemlerini gösterir | E | |
Bilimsel bilgiyi kullanır. | A, E | |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar | Programın sayfasında verilen okuma listesi kontrol edilir |
2 | Bilimsel Araştırma Türleri | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
3 | Problemi Tanımlama | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
4 | Varsayımlar, Sınırlılıklar | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri |
5 | Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
6 | Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
7 | Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat | Gürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. |
8 | İstatistiki teknikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
9 | Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
10 | Veri taramaları | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
11 | Çoklu regrasyon | TABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı |
12 | İçerik analizi ve sayısallaştırma | https://www.youtube.com/@Buracademy |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
14 | Araştırma Raporu Hazırlama | Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri |
Kaynak |
Gürbüz, S. Şahin, D (2018)Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, seçkin, 5. baskı Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı / Barbara G. Tabachnick; yazar: Linda S. Fidell ; çeviri editörü: Mustafa Baloğlu, 2020 Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri, seçkin, İstanbul Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci, Alfa Yay. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay.. Neuman, W. L. (2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson. Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press. Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. Babbie, E. R. (2016). The Practice of Social Research. Cengage Learning. Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Sage Publications. Seale, C. (2012). Researching Society and Culture. Sage Publications. Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2017). When to Use What Research Design. Guilford Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Pazarlama İletişiminin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Reklamı da içeren biçimde pazarlama iletişimi ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlayabilir. | X | |||||
5 | Pazarlama ve Reklamcılık alanında teorik ve pratik bilgiler edinir ve bu bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Reklam ve Pazarlama İletişimine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
9 | Pazarlama İletişimi ve reklamcılık alanında karşılaşacağı karmaşık sorunlarla ilgili sorumluluk alır ve çözüm üretir. | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
11 | Pazarlama İletişimi ve reklamcılık alanında bulunan kişilere ya da alan dışındaki kişilere kendi çalışmalarını ya da güncel bilgileri yazılı ve sözlü olarak anlatır. | ||||||
12 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği zamanlarda bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerekirse değiştirir ya da geliştirir. | ||||||
15 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
16 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
17 | Pazarlama İletişimi ve reklamcılık alanında stratejiler geliştirir, uygular ve sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
18 | Alanında edindiği bilgi ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
19 | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili verileri toplar, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |