Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL BİLİMLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAraştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri kullanarak öğrencinin araştırma yapmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar,Bilimsel Araştırma Türleri,Problemi Tanımlama,Varsayımlar, Sınırlılıklar,Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları,Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik,Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat,İstatistiki teknikler,Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler,Veri taramaları,Çoklu regrasyon,İçerik analizi ve sayısallaştırma,Araştırma Raporu Hazırlama,Araştırma Raporu Hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İstatistiki modelleri tanımlarA, E
Araştırma raporu hazırlar. E
Nitel ve nicel yöntemleri uygulamalarla gösterir.A, E
Veri toplama yöntemlerini gösterirE
Bilimsel bilgiyi kullanır.A, E
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel KavramlarProgramın sayfasında verilen okuma listesi kontrol edilir
2Bilimsel Araştırma TürleriGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
3Problemi TanımlamaGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri
4Varsayımlar, SınırlılıklarGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri
5Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve UygulamalarıGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
6Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, GeçerlilikGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
7Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, MülakatGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
8İstatistiki tekniklerTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
9Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistiklerTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
10Veri taramalarıTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
11Çoklu regrasyonTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
12İçerik analizi ve sayısallaştırmahttps://www.youtube.com/@Buracademy
13Araştırma Raporu HazırlamaSayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri
14Araştırma Raporu HazırlamaSayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri
Kaynak
Gürbüz, S. Şahin, D (2018)Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, seçkin, 5. baskı Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı / Barbara G. Tabachnick; yazar: Linda S. Fidell ; çeviri editörü: Mustafa Baloğlu, 2020 Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri, seçkin, İstanbul Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci, Alfa Yay. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay.. Neuman, W. L. (2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson. Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press. Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. Babbie, E. R. (2016). The Practice of Social Research. Cengage Learning. Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Sage Publications. Seale, C. (2012). Researching Society and Culture. Sage Publications. Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2017). When to Use What Research Design. Guilford Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir.
X
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
18
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
19
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi250100
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer250100
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)234
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL BİLİMLER İÇİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAraştırmanın amacı ve tasarımı, metodolojisi ve tekniği, biçimi ve sunumu ile sık kullanılan istatistiksel yöntemlerle, veri yönetimi ve analizleri kullanarak öğrencinin araştırma yapmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel Kavramlar,Bilimsel Araştırma Türleri,Problemi Tanımlama,Varsayımlar, Sınırlılıklar,Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve Uygulamaları,Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, Geçerlilik,Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, Mülakat,İstatistiki teknikler,Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistikler,Veri taramaları,Çoklu regrasyon,İçerik analizi ve sayısallaştırma,Araştırma Raporu Hazırlama,Araştırma Raporu Hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İstatistiki modelleri tanımlarA, E
Araştırma raporu hazırlar. E
Nitel ve nicel yöntemleri uygulamalarla gösterir.A, E
Veri toplama yöntemlerini gösterirE
Bilimsel bilgiyi kullanır.A, E
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Yöntem ve Araştırma Temel KavramlarProgramın sayfasında verilen okuma listesi kontrol edilir
2Bilimsel Araştırma TürleriGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
3Problemi TanımlamaGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri
4Varsayımlar, SınırlılıklarGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri
5Örneklem, Evren, Sınırlılıklar ve UygulamalarıGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
6Verilerin Toplanması-Güvenilirlik, GeçerlilikGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
7Verilerin Toplanması-Anket, Gözlem, MülakatGürbüz S., Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri.
8İstatistiki tekniklerTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
9Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistiklerTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
10Veri taramalarıTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
11Çoklu regrasyonTABACHNİCK G. L., FİDELL L. S. (2020) Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı
12İçerik analizi ve sayısallaştırmahttps://www.youtube.com/@Buracademy
13Araştırma Raporu HazırlamaSayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri
14Araştırma Raporu HazırlamaSayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri
Kaynak
Gürbüz, S. Şahin, D (2018)Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, seçkin, 5. baskı Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı / Barbara G. Tabachnick; yazar: Linda S. Fidell ; çeviri editörü: Mustafa Baloğlu, 2020 Sayım F. (2021) Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri, seçkin, İstanbul Bilimsel Arş ve Yazma Teknikleri, Suat Cereci, Alfa Yay. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Rauf Arıkan, Nobel Yay.. Neuman, W. L. (2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson. Bryman, A. (2016). Social Research Methods. Oxford University Press. Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications. Babbie, E. R. (2016). The Practice of Social Research. Cengage Learning. Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Sage Publications. Seale, C. (2012). Researching Society and Culture. Sage Publications. Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2017). When to Use What Research Design. Guilford Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir.
X
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
18
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
19
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:44Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 11:04