Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA VE İLETİŞİM KURAMLARI-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Müge DEMİR AYRAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktır. İletişim kuramlarının temel kavramları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel, ekonomik ve siyasi bağlamları tartışılmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişimde Etki Modelleri ,Bilimsel araştırma ve iletişim kuramlarına giriş,Toplumbilim ve iletişim biliminin ideolojik temelleri,İletişim Araştırmaları Tarihi,İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ SINIFLANDIRILMASI ,Etki Süreç Odaklı Çalışmaların Temelleri ,Anlam-Niyet Odaklı Çalışmaların Temelleri ,Frankfurt Okulu,İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu,Ekonomi Politikçiler,İkna Modelleri ve Teknoloji Merkezli Modeller,DİLBİLİMSEL VE GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR,Post Yapısalcılar,Eleştirel Kuramcılar
Haber calısmalarında kuramsal yaklasımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
“Kültürel emperyalizm” ve “medya emperyalizmi tezlerini analiz eder.10, 16, 9A
“İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarını açıklar. 10, 13, 16, 9A
İletişim kuramlarını sınıflandırır. Kuramların temel savlarını ve temsilcilerini tanımlar.10, 13, 16, 18, 9A
Yeni medya çağını açıklayacak iletişim araştırmalarını tartışır.10, 13, 16, 9A
Ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde değerlendirmeler yapar.16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişimde Etki Modelleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
2Bilimsel araştırma ve iletişim kuramlarına girişilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
3Toplumbilim ve iletişim biliminin ideolojik temelleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
4İletişim Araştırmaları Tarihiilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
5İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ SINIFLANDIRILMASI ilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
6Etki Süreç Odaklı Çalışmaların Temelleri ilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
7Anlam-Niyet Odaklı Çalışmaların Temelleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
8Frankfurt Okuluilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
9İngiliz Kültürel Çalışmalar Okuluilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
10Ekonomi Politikçilerilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
12İkna Modelleri ve Teknoloji Merkezli Modellerilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
13DİLBİLİMSEL VE GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLARilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
14Post Yapısalcılarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
15Eleştirel Kuramcılar
Haber calısmalarında kuramsal yaklasımlar
ilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
Kaynak
1. R. Kaya, İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet. Ankara: İmge Kitabevi. sf. 23-33 ve 44-64, 2009. 2. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 9-24, 2010 3. A. Swingewood, Kitle Kültürü Efsanesi. Çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 17-29, 1996 4. M. Bourse ve H. Yücel İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 78-84, 2012 5. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 39-44, 2010 6. E. Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi. Çev. Halime Yücel. İstanbul: İletişim Yayınları. sf. 69-81, 2011 7. J. Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş. 2. baskı. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 194-202, 2003 8. O. Morva, Chicago Okulu: Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. İstanbul: Doruk Yayınları. sf. 85-143, 2013 9. D. McQuail ve S. Windahl İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. Çev. Konca Yumlu. Ankara: İmge Yayınevi. sf. 127-131, 2005 10. E. Noelle-Neumann, “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Etkisi.” Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. 2. Basım. Ankara: Alp Yayınları. sf. 379-391, 2002 11. N. Stevenson, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev. Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy. Ankara: Ütopya Yayınevi. (“Marshall McLuhan ve Kültürel Araçlar” bölümü sf. 195-216), 2008 12. N. Türkoğlu, İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim: Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: Urban Kitap. sf. 123-139, 2010 13. J. Tomlinson, John Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. Çev. Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 57-74, 1999 14. N. Chomsky ve E. S. Herman Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: Aram Yayıncılık. sf. 75-120, 2006 15.Yeni Medya Kuramları, Filiz Aydoğan, Der Yayınları, İstanbul Dijimodern Medyada Reklam Tüketimi, Belkıs Saraç Uslusoy, Volga Yayıncılık, 2016. 16.Macnamara, J 2010, The 21St Century Media (R)Evolution : Emergent Communication Practices, n.p.: New York : Peter Lang, 2010., Kadir Has University Information Center Catalog, EBSCOhost, viewed 2 February 2016. 17.Pavlik, JV 2008, Media In The Digital Age, n.p.: New York : Columbia University Press, 2008. 18.John Pavlik, Journalism and New Media, Çeviri Kitap, Demir, M. ve Kalsın, B. “Gazetecilik ve Yeni Medya”, Siyasal Kitabevi, 2013, Ankara.
Mebis üzerinden paylaşılacak notlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
X
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir.
X
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
18
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
19
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer14342
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA VE İLETİŞİM KURAMLARI-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerProf.Dr. Müge DEMİR AYRAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktır. İletişim kuramlarının temel kavramları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel, ekonomik ve siyasi bağlamları tartışılmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişimde Etki Modelleri ,Bilimsel araştırma ve iletişim kuramlarına giriş,Toplumbilim ve iletişim biliminin ideolojik temelleri,İletişim Araştırmaları Tarihi,İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ SINIFLANDIRILMASI ,Etki Süreç Odaklı Çalışmaların Temelleri ,Anlam-Niyet Odaklı Çalışmaların Temelleri ,Frankfurt Okulu,İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu,Ekonomi Politikçiler,İkna Modelleri ve Teknoloji Merkezli Modeller,DİLBİLİMSEL VE GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR,Post Yapısalcılar,Eleştirel Kuramcılar
Haber calısmalarında kuramsal yaklasımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
“Kültürel emperyalizm” ve “medya emperyalizmi tezlerini analiz eder.10, 16, 9A
“İletişim”, “medya”, “kitle iletişim araçları”, “iletişim kuramları”, “iletişim çalışmaları” ve “medya çalışmaları” kavramlarını açıklar. 10, 13, 16, 9A
İletişim kuramlarını sınıflandırır. Kuramların temel savlarını ve temsilcilerini tanımlar.10, 13, 16, 18, 9A
Yeni medya çağını açıklayacak iletişim araştırmalarını tartışır.10, 13, 16, 9A
Ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde değerlendirmeler yapar.16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişimde Etki Modelleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
2Bilimsel araştırma ve iletişim kuramlarına girişilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
3Toplumbilim ve iletişim biliminin ideolojik temelleriilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
4İletişim Araştırmaları Tarihiilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
5İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ SINIFLANDIRILMASI ilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
6Etki Süreç Odaklı Çalışmaların Temelleri ilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
7Anlam-Niyet Odaklı Çalışmaların Temelleri ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
8Frankfurt Okuluilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
9İngiliz Kültürel Çalışmalar Okuluilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
10Ekonomi Politikçilerilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
12İkna Modelleri ve Teknoloji Merkezli Modellerilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
13DİLBİLİMSEL VE GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLARilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
14Post Yapısalcılarilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
15Eleştirel Kuramcılar
Haber calısmalarında kuramsal yaklasımlar
ilgili kaynaklardan belirtilen okumaların yapılması
Kaynak
1. R. Kaya, İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet. Ankara: İmge Kitabevi. sf. 23-33 ve 44-64, 2009. 2. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 9-24, 2010 3. A. Swingewood, Kitle Kültürü Efsanesi. Çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 17-29, 1996 4. M. Bourse ve H. Yücel İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 78-84, 2012 5. D. Laughey, Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon. sf. 39-44, 2010 6. E. Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi. Çev. Halime Yücel. İstanbul: İletişim Yayınları. sf. 69-81, 2011 7. J. Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş. 2. baskı. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 194-202, 2003 8. O. Morva, Chicago Okulu: Pragmatik Sosyal Teoride İletişimin Keşfi. İstanbul: Doruk Yayınları. sf. 85-143, 2013 9. D. McQuail ve S. Windahl İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. Çev. Konca Yumlu. Ankara: İmge Yayınevi. sf. 127-131, 2005 10. E. Noelle-Neumann, “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Etkisi.” Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. 2. Basım. Ankara: Alp Yayınları. sf. 379-391, 2002 11. N. Stevenson, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev. Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy. Ankara: Ütopya Yayınevi. (“Marshall McLuhan ve Kültürel Araçlar” bölümü sf. 195-216), 2008 12. N. Türkoğlu, İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim: Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: Urban Kitap. sf. 123-139, 2010 13. J. Tomlinson, John Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. Çev. Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. sf. 57-74, 1999 14. N. Chomsky ve E. S. Herman Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: Aram Yayıncılık. sf. 75-120, 2006 15.Yeni Medya Kuramları, Filiz Aydoğan, Der Yayınları, İstanbul Dijimodern Medyada Reklam Tüketimi, Belkıs Saraç Uslusoy, Volga Yayıncılık, 2016. 16.Macnamara, J 2010, The 21St Century Media (R)Evolution : Emergent Communication Practices, n.p.: New York : Peter Lang, 2010., Kadir Has University Information Center Catalog, EBSCOhost, viewed 2 February 2016. 17.Pavlik, JV 2008, Media In The Digital Age, n.p.: New York : Columbia University Press, 2008. 18.John Pavlik, Journalism and New Media, Çeviri Kitap, Demir, M. ve Kalsın, B. “Gazetecilik ve Yeni Medya”, Siyasal Kitabevi, 2013, Ankara.
Mebis üzerinden paylaşılacak notlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
X
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir.
X
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
18
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
19
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:44Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 11:04