Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERİ ANALİZİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Veri Analizi dersinin amacı bu alanın temel aşamaları olan veri bulma, veri toplama, veri temizleme, veri analiz etme, veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ve bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisini kavramaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ara sınav,Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi ,Veri ile Hikaye Bulma - Nasıl Yapılır ,Veri Kazıma ,Veri Görselleştirme Araçlarına Giriş,Temel İstatistik ve Excel'de Çalışma Pratikleri,Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama,Açık Veri ve Etik,Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı,Açık Verinin Makine Okunabilirliği,Veri Araştırma, Teknikleri ,Grup Projesi Odevi,Bireysel proje sunumu,Proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Veri gazeteciliğine ilişkin kavramları tanımlar | 10, 13, 16, 17, 6, 8, 9 | A |
Açık Veri Oluşturma Pratiğini uygular | 10, 13, 16, 17, 18, 6, 8 | A, F, H |
Dijital içerik oluşturur | 10, 13, 16, 6, 8, 9 | A, E, H |
Tasarım temelleri ve etkili görsel iletişim çalışmalarını gerçekleştirir. | 10, 13, 14, 16, 17, 18, 6, 9 | A, E, F, H |
Bilgi Edinme Özgürlüğü Talebi ve Açık Veri İle İlişkisini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | ara sınav | |
1 | Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi | |
2 | Veri ile Hikaye Bulma - Nasıl Yapılır | |
3 | Veri Kazıma | |
4 | Veri Görselleştirme Araçlarına Giriş | |
5 | Temel İstatistik ve Excel'de Çalışma Pratikleri | |
6 | Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama | |
7 | Açık Veri ve Etik | |
9 | Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı | |
10 | Açık Verinin Makine Okunabilirliği | |
11 | Veri Araştırma, Teknikleri | |
12 | Grup Projesi Odevi | |
13 | Bireysel proje sunumu | |
14 | Proje sunumları |
Kaynak |
(1)Kalsın, Berrin. Tüm Boyutlarıyla İnternet Haberciliği, Gece Kitaplığı, 2017. (2)Open Data Institute / http://theodi.org/ (3)Getting Started with Data Journalism /Writing data stories in any size newsroom /by Claire Miller/https://leanpub.com/datajournalism (4)Data Journalism HandBook /Edited by Jonathan Gray,Lilliona Bounegry and Lucy Chambers /http://datajournalismhandbook.org/ (5)Data Journalism Heist /by Paul Bradshawhttps://leanpub.com/DataJournalismHeist Data Journalism: Mapping the Future |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 2 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERİ ANALİZİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Veri Analizi dersinin amacı bu alanın temel aşamaları olan veri bulma, veri toplama, veri temizleme, veri analiz etme, veri görselleştirme sürecini pratik ve teorik olarak anlamak ve bilgi edinme hakkını kullanarak açık veri ilişkisini kavramaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ara sınav,Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi ,Veri ile Hikaye Bulma - Nasıl Yapılır ,Veri Kazıma ,Veri Görselleştirme Araçlarına Giriş,Temel İstatistik ve Excel'de Çalışma Pratikleri,Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama,Açık Veri ve Etik,Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı,Açık Verinin Makine Okunabilirliği,Veri Araştırma, Teknikleri ,Grup Projesi Odevi,Bireysel proje sunumu,Proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Veri gazeteciliğine ilişkin kavramları tanımlar | 10, 13, 16, 17, 6, 8, 9 | A |
Açık Veri Oluşturma Pratiğini uygular | 10, 13, 16, 17, 18, 6, 8 | A, F, H |
Dijital içerik oluşturur | 10, 13, 16, 6, 8, 9 | A, E, H |
Tasarım temelleri ve etkili görsel iletişim çalışmalarını gerçekleştirir. | 10, 13, 14, 16, 17, 18, 6, 9 | A, E, F, H |
Bilgi Edinme Özgürlüğü Talebi ve Açık Veri İle İlişkisini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | ara sınav | |
1 | Veri Gazeteciliğinin Tanımı/Tarihi | |
2 | Veri ile Hikaye Bulma - Nasıl Yapılır | |
3 | Veri Kazıma | |
4 | Veri Görselleştirme Araçlarına Giriş | |
5 | Temel İstatistik ve Excel'de Çalışma Pratikleri | |
6 | Bilgi Edinme Hakkı Talebi, Dijital İçerik Doğrulama | |
7 | Açık Veri ve Etik | |
9 | Sosyal Medya Veri Analizi /Kullanımı | |
10 | Açık Verinin Makine Okunabilirliği | |
11 | Veri Araştırma, Teknikleri | |
12 | Grup Projesi Odevi | |
13 | Bireysel proje sunumu | |
14 | Proje sunumları |
Kaynak |
(1)Kalsın, Berrin. Tüm Boyutlarıyla İnternet Haberciliği, Gece Kitaplığı, 2017. (2)Open Data Institute / http://theodi.org/ (3)Getting Started with Data Journalism /Writing data stories in any size newsroom /by Claire Miller/https://leanpub.com/datajournalism (4)Data Journalism HandBook /Edited by Jonathan Gray,Lilliona Bounegry and Lucy Chambers /http://datajournalismhandbook.org/ (5)Data Journalism Heist /by Paul Bradshawhttps://leanpub.com/DataJournalismHeist Data Journalism: Mapping the Future |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |