Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASINDA TEMEL MESELELER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin Türkiye'nin kuruluşundan günümüze kadar olan dönemde izlediği dış politika ve karar alma süreçleri hakkında geniş bir bilgiye sahip olmalarını hedeflemektedir. Bu kapsamda, Türk dış politikasındaki temel meseleler tartışılarak, öğrencilerin hem Türk dış politikasındaki gelişmeleri tarihsel bir perspektifle anlamaları hem de gelecekteki dış politika uygulamaları ve karar alma süreçleri konusunda öngörülerde bulunabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk Dış Politikasının (TDP) Teori ve Pratiği,1919-1923 Kurtuluş Yılları: Mondros, Sevres, Aktörlerle İlişkiler,Lozan Barış Antlaşması,1923-1939: Dönemi Bilançosu,Boğazlar Sorunu ve Montreux Sözleşmesi,İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Pozisyonu,1945-1960: Batı Bloku Ekseninde Türkiye,1960-1980 Göreli Özerklik,1980-1990: Batı Bloğu Ekseninde TR - 2,Kıbrıs Meselesi,1990-2001 Küreselleşme ve Türkiye,ABD ve NATO ile İlişkiler,AET ve AB ile ilişkiler,İnsan Hakları Konusu ve Türkiye; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk dış politikasındaki gelişmeleri tarihsel bir bağlam içinde değerlendirerek gelecekteki dış politika uygulamaları ve karar alma süreçleri konusunda öngörülerde bulunabilir. | ||
Türkiye'nin dış politika karar alma süreçlerini anlama ve bu süreçlerin nasıl şekillendiğini değerlendirme. | ||
Türkiye'nin girdiği ittifaklar sistemi, uluslararası aktörlerle ilişkileri ve komşularıyla yaşadığı temel dış politika sorunları üzerine derinlemesine bir bilgi sahibi olma. | ||
Türkiye'nin içinde yer aldığı uluslararası sistem ve bölgesel etkenler bağlamında dış politikasının ana meselelerini anlar. | ||
Türkiye'nin kuruluşundan günümüze kadar olan dönemdeki dış politika teorisi ve pratiği üzerine geniş bir perspektif kazanır. | ||
Türk dış politikasının geçirdiği temel değişimleri tespit eder ve bu değişimleri ayrıntılı bir şekilde inceler. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dış Politikasının (TDP) Teori ve Pratiği | |
2 | 1919-1923 Kurtuluş Yılları: Mondros, Sevres, Aktörlerle İlişkiler | |
3 | Lozan Barış Antlaşması | |
4 | 1923-1939: Dönemi Bilançosu | |
5 | Boğazlar Sorunu ve Montreux Sözleşmesi | |
6 | İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Pozisyonu | |
7 | 1945-1960: Batı Bloku Ekseninde Türkiye | |
8 | 1960-1980 Göreli Özerklik | |
9 | 1980-1990: Batı Bloğu Ekseninde TR - 2 | |
10 | Kıbrıs Meselesi | |
11 | 1990-2001 Küreselleşme ve Türkiye | |
12 | ABD ve NATO ile İlişkiler | |
13 | AET ve AB ile ilişkiler | |
14 | İnsan Hakları Konusu ve Türkiye |
Kaynak |
Hale, William, Türk Dış Politikası: 1774-2000, Çev. Petek Demir, İstanbul, Mozaik, 2003. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. I: 1919-1980, İstanbul, İletişim, 2004. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. II: 1980-1990, İstanbul, İletişim, 2001. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. III, İstanbul, İletişim 2016. Sever, Ayşegül, Soğuk Savaş Kuşatmasında Türkiye, Batı ve Orta Doğu: 1945-1958, İstanbul, Boyut Kitapları, 1997. |
SANDER, O. (2002). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşı’ndan Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. C, 1, 1919-1980. Doğru, S. (2013). Türk Boğazları’nın hukuki statüsü: Sevr ve Lozan’dan Montrö’ye geçiş. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(2), 123-169. Aydın, M., & Erhan, Ç. (Eds.). (2004). Turkish-American relations: Past, present and future. Psychology Press. Aydin, M. (2013). Determinants of Turkish foreign policy: Historical framework and traditional inputs. In Seventy-five years of the Turkish Republic (pp. 152-186). Routledge. Tocci, N. (2020). Turkey and the European Union: Scenarios for 2023 (FEUTURE Background Paper). Aydın-Düzgit, S., & Tocci, N. (2015). Turkey and the European Union. London and New York: Palgrave Macmillan. Hale, W. (2012). Turkey and its Neighbors: Foreign Relations in Transition. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 5 | 15 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 5 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 6 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 10 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 6 | 10 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 8 | 40 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASINDA TEMEL MESELELER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin Türkiye'nin kuruluşundan günümüze kadar olan dönemde izlediği dış politika ve karar alma süreçleri hakkında geniş bir bilgiye sahip olmalarını hedeflemektedir. Bu kapsamda, Türk dış politikasındaki temel meseleler tartışılarak, öğrencilerin hem Türk dış politikasındaki gelişmeleri tarihsel bir perspektifle anlamaları hem de gelecekteki dış politika uygulamaları ve karar alma süreçleri konusunda öngörülerde bulunabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk Dış Politikasının (TDP) Teori ve Pratiği,1919-1923 Kurtuluş Yılları: Mondros, Sevres, Aktörlerle İlişkiler,Lozan Barış Antlaşması,1923-1939: Dönemi Bilançosu,Boğazlar Sorunu ve Montreux Sözleşmesi,İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Pozisyonu,1945-1960: Batı Bloku Ekseninde Türkiye,1960-1980 Göreli Özerklik,1980-1990: Batı Bloğu Ekseninde TR - 2,Kıbrıs Meselesi,1990-2001 Küreselleşme ve Türkiye,ABD ve NATO ile İlişkiler,AET ve AB ile ilişkiler,İnsan Hakları Konusu ve Türkiye; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk dış politikasındaki gelişmeleri tarihsel bir bağlam içinde değerlendirerek gelecekteki dış politika uygulamaları ve karar alma süreçleri konusunda öngörülerde bulunabilir. | ||
Türkiye'nin dış politika karar alma süreçlerini anlama ve bu süreçlerin nasıl şekillendiğini değerlendirme. | ||
Türkiye'nin girdiği ittifaklar sistemi, uluslararası aktörlerle ilişkileri ve komşularıyla yaşadığı temel dış politika sorunları üzerine derinlemesine bir bilgi sahibi olma. | ||
Türkiye'nin içinde yer aldığı uluslararası sistem ve bölgesel etkenler bağlamında dış politikasının ana meselelerini anlar. | ||
Türkiye'nin kuruluşundan günümüze kadar olan dönemdeki dış politika teorisi ve pratiği üzerine geniş bir perspektif kazanır. | ||
Türk dış politikasının geçirdiği temel değişimleri tespit eder ve bu değişimleri ayrıntılı bir şekilde inceler. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dış Politikasının (TDP) Teori ve Pratiği | |
2 | 1919-1923 Kurtuluş Yılları: Mondros, Sevres, Aktörlerle İlişkiler | |
3 | Lozan Barış Antlaşması | |
4 | 1923-1939: Dönemi Bilançosu | |
5 | Boğazlar Sorunu ve Montreux Sözleşmesi | |
6 | İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Pozisyonu | |
7 | 1945-1960: Batı Bloku Ekseninde Türkiye | |
8 | 1960-1980 Göreli Özerklik | |
9 | 1980-1990: Batı Bloğu Ekseninde TR - 2 | |
10 | Kıbrıs Meselesi | |
11 | 1990-2001 Küreselleşme ve Türkiye | |
12 | ABD ve NATO ile İlişkiler | |
13 | AET ve AB ile ilişkiler | |
14 | İnsan Hakları Konusu ve Türkiye |
Kaynak |
Hale, William, Türk Dış Politikası: 1774-2000, Çev. Petek Demir, İstanbul, Mozaik, 2003. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. I: 1919-1980, İstanbul, İletişim, 2004. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. II: 1980-1990, İstanbul, İletişim, 2001. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. III, İstanbul, İletişim 2016. Sever, Ayşegül, Soğuk Savaş Kuşatmasında Türkiye, Batı ve Orta Doğu: 1945-1958, İstanbul, Boyut Kitapları, 1997. |
SANDER, O. (2002). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşı’ndan Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. C, 1, 1919-1980. Doğru, S. (2013). Türk Boğazları’nın hukuki statüsü: Sevr ve Lozan’dan Montrö’ye geçiş. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(2), 123-169. Aydın, M., & Erhan, Ç. (Eds.). (2004). Turkish-American relations: Past, present and future. Psychology Press. Aydin, M. (2013). Determinants of Turkish foreign policy: Historical framework and traditional inputs. In Seventy-five years of the Turkish Republic (pp. 152-186). Routledge. Tocci, N. (2020). Turkey and the European Union: Scenarios for 2023 (FEUTURE Background Paper). Aydın-Düzgit, S., & Tocci, N. (2015). Turkey and the European Union. London and New York: Palgrave Macmillan. Hale, W. (2012). Turkey and its Neighbors: Foreign Relations in Transition. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |