Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜRESEL TOPLUM VE İNSAN HAKLARI -Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK
Dersi VerenlerProf.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin insan hakları kavramının anlamını, onun gelişim sürecini, ona katkı yapan başlıca düşünürleri, temel metinleri bilmelerini ; bu bilgiler temelinde küreselleşme sürecinde insan haklarının yeri, uluslararası insan hakları kamuoyu, koruma amaçlı örgütler ve devletlerin dış politikasında insan haklarının yeri ve geleceğiyle ilgili başlıca tartışmalardan haberdar olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal çerçeve (İnsan hakları, küreselleşme, küresel toplum, uluslararası insan hakları kamuoyu, sınır-aşan insan hakları örgütleri…) ve temel tartışmalar.,İnsan hakları nedir? Kavramın kökeni, tarihi gelişimi ve anlamı.,Haklara yakından bakış: Sivil ve siyasi haklar, iktisadi ve sosyal haklar ve diğer kategoriler arasındaki tartışmalar; mutlakçılık - görecelilik gerilimi ve hakların sınırlarına ilişkin tartışmalar.,Küreselleşme sürecinde insan hakları: Felsefi, ahlaki ve söylemsel değişim ve dönüşüm.,İnsan haklarının küresel düzeyde korunması I: Temel metinler, sözleşme ve belgeler.,İnsan haklarının küresel düzeyde korunması II: Bölgesel ve genel koruma mekanizmaları. BM, AİHM, UCM vd.,İnsan haklarının küresel düzeyde korunması III: Uluslararası insan hakları kamuoyu ve sınır aşan sivil toplum örgütleri.,Devletler ve insan hakları: İnsan haklarının araçsallaştırılması ve karşı argümanlar.,Farklı uluslararası ilişkiler yaklaşımlarının penceresinden insan haklarını tartışmak.,İnsan haklarını “ölçmek”: Küresel ve bölgesel derecelendirme ve raporlara odaklanmak.,Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme.,Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme. ,Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak.,Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak. ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.Farklı uluslararası ilişkiler yaklaşımlarının penceresinden insan haklarını tartışır.10, 13, 6, 9A
1. Çağdaş insan hakları kavram ve teorilerini tanımlar.10, 13, 6, 9A
2. İnsan hakları kavramı ve küresel toplum arasındaki ilişkiselliği analiz eder.10, 13, 6, 9A
3. İnsan hakları alanında ortaya çıkan sorunları belirler.10, 13, 6, 9A
4. İnsan haklarının küresel düzeyde korunması hakkında bilgi sahibi olur.10, 13, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal çerçeve (İnsan hakları, küreselleşme, küresel toplum, uluslararası insan hakları kamuoyu, sınır-aşan insan hakları örgütleri…) ve temel tartışmalar.İlgili okumalar yapılacak.
2İnsan hakları nedir? Kavramın kökeni, tarihi gelişimi ve anlamı.İlgili okumalar yapılacak.
3Haklara yakından bakış: Sivil ve siyasi haklar, iktisadi ve sosyal haklar ve diğer kategoriler arasındaki tartışmalar; mutlakçılık - görecelilik gerilimi ve hakların sınırlarına ilişkin tartışmalar.İlgili okumalar yapılacak.
4Küreselleşme sürecinde insan hakları: Felsefi, ahlaki ve söylemsel değişim ve dönüşüm.İlgili okumalar yapılacak.
5İnsan haklarının küresel düzeyde korunması I: Temel metinler, sözleşme ve belgeler.İlgili okumalar yapılacak.
6İnsan haklarının küresel düzeyde korunması II: Bölgesel ve genel koruma mekanizmaları. BM, AİHM, UCM vd.İlgili okumalar yapılacak.
7İnsan haklarının küresel düzeyde korunması III: Uluslararası insan hakları kamuoyu ve sınır aşan sivil toplum örgütleri.İlgili okumalar yapılacak.
8Devletler ve insan hakları: İnsan haklarının araçsallaştırılması ve karşı argümanlar.İlgili okumalar yapılacak.
9Farklı uluslararası ilişkiler yaklaşımlarının penceresinden insan haklarını tartışmak.İlgili okumalar yapılacak.
10İnsan haklarını “ölçmek”: Küresel ve bölgesel derecelendirme ve raporlara odaklanmak.İlgili okumalar yapılacak.
11Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme.İlgili okumalar yapılacak.
12Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme. İlgili okumalar yapılacak.
13Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak.İlgili okumalar yapılacak.
14Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak. İlgili okumalar yapılacak.
Kaynak
Maurice Cranston, “İnsan Hakları Nelerdir?”, Siyasal ve Sosyal Teori, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, Ankara, 1999, ss. 311-316. Andrew Heywood, Küresel Siyaset, Çev. Nasuh Uslu & Haluk Özdemir, 1. Baskı, Ankara, 2013, (13. Bölüm, İnsan Hakları ve İnsanî Müdahale, s. 363-393.)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı17070
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)202
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜRESEL TOPLUM VE İNSAN HAKLARI -Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK
Dersi VerenlerProf.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin insan hakları kavramının anlamını, onun gelişim sürecini, ona katkı yapan başlıca düşünürleri, temel metinleri bilmelerini ; bu bilgiler temelinde küreselleşme sürecinde insan haklarının yeri, uluslararası insan hakları kamuoyu, koruma amaçlı örgütler ve devletlerin dış politikasında insan haklarının yeri ve geleceğiyle ilgili başlıca tartışmalardan haberdar olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal çerçeve (İnsan hakları, küreselleşme, küresel toplum, uluslararası insan hakları kamuoyu, sınır-aşan insan hakları örgütleri…) ve temel tartışmalar.,İnsan hakları nedir? Kavramın kökeni, tarihi gelişimi ve anlamı.,Haklara yakından bakış: Sivil ve siyasi haklar, iktisadi ve sosyal haklar ve diğer kategoriler arasındaki tartışmalar; mutlakçılık - görecelilik gerilimi ve hakların sınırlarına ilişkin tartışmalar.,Küreselleşme sürecinde insan hakları: Felsefi, ahlaki ve söylemsel değişim ve dönüşüm.,İnsan haklarının küresel düzeyde korunması I: Temel metinler, sözleşme ve belgeler.,İnsan haklarının küresel düzeyde korunması II: Bölgesel ve genel koruma mekanizmaları. BM, AİHM, UCM vd.,İnsan haklarının küresel düzeyde korunması III: Uluslararası insan hakları kamuoyu ve sınır aşan sivil toplum örgütleri.,Devletler ve insan hakları: İnsan haklarının araçsallaştırılması ve karşı argümanlar.,Farklı uluslararası ilişkiler yaklaşımlarının penceresinden insan haklarını tartışmak.,İnsan haklarını “ölçmek”: Küresel ve bölgesel derecelendirme ve raporlara odaklanmak.,Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme.,Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme. ,Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak.,Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak. ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.Farklı uluslararası ilişkiler yaklaşımlarının penceresinden insan haklarını tartışır.10, 13, 6, 9A
1. Çağdaş insan hakları kavram ve teorilerini tanımlar.10, 13, 6, 9A
2. İnsan hakları kavramı ve küresel toplum arasındaki ilişkiselliği analiz eder.10, 13, 6, 9A
3. İnsan hakları alanında ortaya çıkan sorunları belirler.10, 13, 6, 9A
4. İnsan haklarının küresel düzeyde korunması hakkında bilgi sahibi olur.10, 13, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal çerçeve (İnsan hakları, küreselleşme, küresel toplum, uluslararası insan hakları kamuoyu, sınır-aşan insan hakları örgütleri…) ve temel tartışmalar.İlgili okumalar yapılacak.
2İnsan hakları nedir? Kavramın kökeni, tarihi gelişimi ve anlamı.İlgili okumalar yapılacak.
3Haklara yakından bakış: Sivil ve siyasi haklar, iktisadi ve sosyal haklar ve diğer kategoriler arasındaki tartışmalar; mutlakçılık - görecelilik gerilimi ve hakların sınırlarına ilişkin tartışmalar.İlgili okumalar yapılacak.
4Küreselleşme sürecinde insan hakları: Felsefi, ahlaki ve söylemsel değişim ve dönüşüm.İlgili okumalar yapılacak.
5İnsan haklarının küresel düzeyde korunması I: Temel metinler, sözleşme ve belgeler.İlgili okumalar yapılacak.
6İnsan haklarının küresel düzeyde korunması II: Bölgesel ve genel koruma mekanizmaları. BM, AİHM, UCM vd.İlgili okumalar yapılacak.
7İnsan haklarının küresel düzeyde korunması III: Uluslararası insan hakları kamuoyu ve sınır aşan sivil toplum örgütleri.İlgili okumalar yapılacak.
8Devletler ve insan hakları: İnsan haklarının araçsallaştırılması ve karşı argümanlar.İlgili okumalar yapılacak.
9Farklı uluslararası ilişkiler yaklaşımlarının penceresinden insan haklarını tartışmak.İlgili okumalar yapılacak.
10İnsan haklarını “ölçmek”: Küresel ve bölgesel derecelendirme ve raporlara odaklanmak.İlgili okumalar yapılacak.
11Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme.İlgili okumalar yapılacak.
12Türkiye’nin insan hakları karnesi: “İlerleme Raporları”ndan CPJ, HRW ve Freedom House’a verilen “notları” konuşmak. Geçmişten günümüze bir değerlendirme. İlgili okumalar yapılacak.
13Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak.İlgili okumalar yapılacak.
14Küresel toplumda insan haklarının geleceğini, yaşadığımız coğrafyayı ve Türkiye'yi konuşmak. İlgili okumalar yapılacak.
Kaynak
Maurice Cranston, “İnsan Hakları Nelerdir?”, Siyasal ve Sosyal Teori, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, Ankara, 1999, ss. 311-316. Andrew Heywood, Küresel Siyaset, Çev. Nasuh Uslu & Haluk Özdemir, 1. Baskı, Ankara, 2013, (13. Bölüm, İnsan Hakları ve İnsanî Müdahale, s. 363-393.)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 08:59Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:01