Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KABUL VE KARARLILIK TERAPİSİ | PSKY1213473 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin Kabul ve Kararlılık Terapisi’nin (ACT) temel kuramsal ve bilimsel altyapısına dair kapsamlı bir teorik bilgi edinmeleri yanında öğrendiklerini klinik uygulamada yansıtabilecekleri beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel ve Davranışçı Terapiler Tarihine Kısa Bir Bakış ,Psikoterapilerin Bilimselliği, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerin Genel Çerçevesi, Davranışçılık, İşlevsel Bağlamsalcılık,Misafir Öğretim Görevlisi: Dr. İbrahim Gündoğmuş Davranışın İşlevsel Analizi ve Psikofarmakolojik Tedavinin Birlikte Kullanımı,Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -1,Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -2 (İlişkisel Çerçeve Kuramı),ACT Terapisti ve Terapistin Duruşu, ACT ve Psikopatoloji,Kural Güdümlü Davranışlar vs Değerler,Yaşantısal Kaçınma vs Kabul,Bilişsel Birleşme vs Ayrışma,Geçmiş ve Geleceğin Baskınlığı vs Ânla Esnek Temas,Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik,Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik,Kaçma, Kaçınma vs Değer Odaklı Davranışlar, Ölçüm araçları, Terapi Formları, Terapi Hedefi Belirleme,Metafor, Kendini Eleştirme vs Kendine şefkat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşlevsel Bağlamsalcı felsefeyi klinik uygulamada kullanır. | 10, 16, 9 | A, E, F, G |
Psikolojik katılık modeli ile vaka kavramsallaştırması yapar. | 10, 11, 15, 16, 6 | A, D, E, F, G |
Psikolojik esneklik modelinin öğelerine dair müdahaleleri uygular. | 10, 11, 15, 16, 3, 37, 6, 8, 9 | A, D, E, G, H |
Terapiste dair davranış repertuarını genişletir. | 16, 6 | E, H |
Kabul ve Kararlık Terapisini klinik alanda uygular. | 10, 11, 15, 16, 37, 6, 8 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel ve Davranışçı Terapiler Tarihine Kısa Bir Bakış | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Giriş Bölümü |
2 | Psikoterapilerin Bilimselliği, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerin Genel Çerçevesi, Davranışçılık, İşlevsel Bağlamsalcılık | Türkçapar H (2018). Bilişsel Davranışçı Terapi, Temel İlkeler ve Uygulama. Epsilon Yayınları. Bölüm 1-Kuramsal ArkaplanRamnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Giriş |
3 | Misafir Öğretim Görevlisi: Dr. İbrahim Gündoğmuş Davranışın İşlevsel Analizi ve Psikofarmakolojik Tedavinin Birlikte Kullanımı | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 1-3 |
4 | Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -1 | Ramnerö J., Torneke N. (2017). The ABCs of Human Behavior, Istanbul: Litera Press. Chapters 4-6 |
5 | Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -2 (İlişkisel Çerçeve Kuramı) | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 7 |
6 | ACT Terapisti ve Terapistin Duruşu, ACT ve Psikopatoloji | Harris R. (2016). ACT made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapters 1-4 |
7 | Kural Güdümlü Davranışlar vs Değerler | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 11 |
8 | Yaşantısal Kaçınma vs Kabul | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 8 |
9 | Bilişsel Birleşme vs Ayrışma | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 7 |
10 | Geçmiş ve Geleceğin Baskınlığı vs Ânla Esnek Temas | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 9 |
11 | Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 10 |
12 | Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik | Harris R. (2016). ACT’i Kolay Öğrenmek. (ACT made Simple), (HT Karatepe & KF Yavuz, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 10 |
13 | Kaçma, Kaçınma vs Değer Odaklı Davranışlar, Ölçüm araçları, Terapi Formları, Terapi Hedefi Belirleme | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 12 |
14 | Metafor, Kendini Eleştirme vs Kendine şefkat | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 10 |
Kaynak |
Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris R. (2016). ACT’i Kolay Öğrenmek. (ACT made Simple), (HT Karatepe & KF Yavuz, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Strosahl K., Robinson P.A., Gustavsson T. (2017) Radikal Değişimler İçin Kısa Müdahaleler. (Brief Interventions for Radical Change), (KF Yavuz & M Terzioğlu, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. |
1. K. Fatih Yavuz, F. Bahadır Alptekin. Davranışın İşlevsel Analizi ve Klinikte Kullanımı. JCBPR 2017; 6(2)88−94 2. K. F. Yavuz. Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT): Genel Bir Bakış. Turkiye Klinikleri J Psychiatry Special Topics 2015;8(2):21-7. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | X | |||||
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | X | |||||
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | X | |||||
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | X | |||||
5 | Psikoterapi, klinik görüşme teknikleri, meslek etiği ve psikolojik değerlendirme gibi uygulama alanlarında saha uygulamaları ile yetişebilme ve gelişebilme | X | |||||
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 4 | 16 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 2 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 8 | 2 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 6 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 4 | 16 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 12 | 24 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 248 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(248/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KABUL VE KARARLILIK TERAPİSİ | PSKY1213473 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin Kabul ve Kararlılık Terapisi’nin (ACT) temel kuramsal ve bilimsel altyapısına dair kapsamlı bir teorik bilgi edinmeleri yanında öğrendiklerini klinik uygulamada yansıtabilecekleri beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel ve Davranışçı Terapiler Tarihine Kısa Bir Bakış ,Psikoterapilerin Bilimselliği, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerin Genel Çerçevesi, Davranışçılık, İşlevsel Bağlamsalcılık,Misafir Öğretim Görevlisi: Dr. İbrahim Gündoğmuş Davranışın İşlevsel Analizi ve Psikofarmakolojik Tedavinin Birlikte Kullanımı,Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -1,Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -2 (İlişkisel Çerçeve Kuramı),ACT Terapisti ve Terapistin Duruşu, ACT ve Psikopatoloji,Kural Güdümlü Davranışlar vs Değerler,Yaşantısal Kaçınma vs Kabul,Bilişsel Birleşme vs Ayrışma,Geçmiş ve Geleceğin Baskınlığı vs Ânla Esnek Temas,Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik,Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik,Kaçma, Kaçınma vs Değer Odaklı Davranışlar, Ölçüm araçları, Terapi Formları, Terapi Hedefi Belirleme,Metafor, Kendini Eleştirme vs Kendine şefkat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşlevsel Bağlamsalcı felsefeyi klinik uygulamada kullanır. | 10, 16, 9 | A, E, F, G |
Psikolojik katılık modeli ile vaka kavramsallaştırması yapar. | 10, 11, 15, 16, 6 | A, D, E, F, G |
Psikolojik esneklik modelinin öğelerine dair müdahaleleri uygular. | 10, 11, 15, 16, 3, 37, 6, 8, 9 | A, D, E, G, H |
Terapiste dair davranış repertuarını genişletir. | 16, 6 | E, H |
Kabul ve Kararlık Terapisini klinik alanda uygular. | 10, 11, 15, 16, 37, 6, 8 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel ve Davranışçı Terapiler Tarihine Kısa Bir Bakış | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Giriş Bölümü |
2 | Psikoterapilerin Bilimselliği, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerin Genel Çerçevesi, Davranışçılık, İşlevsel Bağlamsalcılık | Türkçapar H (2018). Bilişsel Davranışçı Terapi, Temel İlkeler ve Uygulama. Epsilon Yayınları. Bölüm 1-Kuramsal ArkaplanRamnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Giriş |
3 | Misafir Öğretim Görevlisi: Dr. İbrahim Gündoğmuş Davranışın İşlevsel Analizi ve Psikofarmakolojik Tedavinin Birlikte Kullanımı | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 1-3 |
4 | Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -1 | Ramnerö J., Torneke N. (2017). The ABCs of Human Behavior, Istanbul: Litera Press. Chapters 4-6 |
5 | Davranışın İşlevsel Analizi Uygulamaları, Öğrenme İlkeleri -2 (İlişkisel Çerçeve Kuramı) | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 7 |
6 | ACT Terapisti ve Terapistin Duruşu, ACT ve Psikopatoloji | Harris R. (2016). ACT made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapters 1-4 |
7 | Kural Güdümlü Davranışlar vs Değerler | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 11 |
8 | Yaşantısal Kaçınma vs Kabul | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 8 |
9 | Bilişsel Birleşme vs Ayrışma | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 7 |
10 | Geçmiş ve Geleceğin Baskınlığı vs Ânla Esnek Temas | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 9 |
11 | Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 10 |
12 | Zayıf Benlik Algısı vs Bağlamsal Benlik | Harris R. (2016). ACT’i Kolay Öğrenmek. (ACT made Simple), (HT Karatepe & KF Yavuz, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 10 |
13 | Kaçma, Kaçınma vs Değer Odaklı Davranışlar, Ölçüm araçları, Terapi Formları, Terapi Hedefi Belirleme | Harris R. (2016). ACT Made Simple. Istanbul: Litera Press. Chapter 12 |
14 | Metafor, Kendini Eleştirme vs Kendine şefkat | Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Bölüm 10 |
Kaynak |
Ramnerö J., Torneke N. (2017). İnsan Davranışlarının ABC’si. (The ABCs of Human Behavior), (KF Yavuz & HT Karatepe, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris R. (2016). ACT’i Kolay Öğrenmek. (ACT made Simple), (HT Karatepe & KF Yavuz, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Strosahl K., Robinson P.A., Gustavsson T. (2017) Radikal Değişimler İçin Kısa Müdahaleler. (Brief Interventions for Radical Change), (KF Yavuz & M Terzioğlu, Çev. Ed.). İstanbul: Litera Yayıncılık. |
1. K. Fatih Yavuz, F. Bahadır Alptekin. Davranışın İşlevsel Analizi ve Klinikte Kullanımı. JCBPR 2017; 6(2)88−94 2. K. F. Yavuz. Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT): Genel Bir Bakış. Turkiye Klinikleri J Psychiatry Special Topics 2015;8(2):21-7. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | X | |||||
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | X | |||||
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | X | |||||
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | X | |||||
5 | Psikoterapi, klinik görüşme teknikleri, meslek etiği ve psikolojik değerlendirme gibi uygulama alanlarında saha uygulamaları ile yetişebilme ve gelişebilme | X | |||||
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |