Ders, bilişsel davranışçı terapi kapsamında kişilik, davranış ve tedaviye dair değerlendirmeyi ve vaka örnekleri üzerinden uygulamalı tartışmayı içermektedir. Bu kapsamda, dersin temel amaçları (1) bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak, (2) hipotetik vaka formülasyon uygulamaları aracılığıyla tedavi planı geliştirme becerileri kazanmak ve (3) hipotetik vaka örnekleri ve müdahaleler aracılığıyla uygulama becerileri kazanmak amaçlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış,Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri,İlk Görüşme Uygulamaları,Sokratik Sorgulama Yöntemi ,Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilişsel davranıçı terapi çerçevesinde vaka çalışmaları üzerinden tedavi planı düzenler.
10, 13, 15, 16, 6, 9
E
Bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sunar.
10, 13, 16, 9
E, H
Bilişsel davranışçı terapinin farklı tanılara özgü teknik kullanımlarını karşılaştırır.
10, 13, 15, 16, 5, 6, 9
E
Hipotetik vaka örnekleri aracılığıyla uygulama becerileri pratik eder.
10, 13, 14, 15, 16, 6, 9
E, H
Kurama özgü teknikleri hipotetik müdahale aracılığı ile uygular.
13, 15, 5, 6
E, H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış
Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 1 ve 2
2
Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri
Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4
* Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1
3
İlk Görüşme Uygulamaları
Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4 * Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1
4
Sokratik Sorgulama Yöntemi
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Ek A ve B
5
Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 5
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 1
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 7
6
Psikoterapi Teknikleri
Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
7
Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 3
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 3
8
Psikoterapi Teknikleri
Sosyal Fobi ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
9
Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 4
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 4
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 8
10
Psikoterapi Teknikleri
Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
11
Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 2 Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 6&7&8 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 6
12
Psikoterapi Teknikleri
Depresyon ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
13
Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 7
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 14
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 13&14
14
Psikoterapi Teknikleri
Yeme Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
Kaynak
- Leahy, R. L. (2017). Cognitive Therapy Techniques: A Practitioner’s Guide. Guilford.
- Barlow, D. H. (2007). Clinical Handbook of Psychological Disorders: A Step-by-Step Treatment Manual. Guilford.
- Savaşır, I., Soygüt, G. ve Barışkın, E. (Eds.) (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- Beck, J. S. (2016). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
- Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
- Osborne, R. E., Lafuze, J. E., & Perkins, D. V. (2016). Case Analyses for Abnormal Psychology: Learning to Look Beyond the Symptoms. Routledge.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Psikoterapi, klinik görüşme teknikleri, meslek etiği ve psikolojik değerlendirme gibi uygulama alanlarında saha uygulamaları ile yetişebilme ve gelişebilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
15
3
45
Rehberli Problem Çözme
6
3
18
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
60
60
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
80
80
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
243
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(243/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
PSİKOTERAPİ UYGULAMALARI
PSKY1265630
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Ders, bilişsel davranışçı terapi kapsamında kişilik, davranış ve tedaviye dair değerlendirmeyi ve vaka örnekleri üzerinden uygulamalı tartışmayı içermektedir. Bu kapsamda, dersin temel amaçları (1) bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak, (2) hipotetik vaka formülasyon uygulamaları aracılığıyla tedavi planı geliştirme becerileri kazanmak ve (3) hipotetik vaka örnekleri ve müdahaleler aracılığıyla uygulama becerileri kazanmak amaçlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış,Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri,İlk Görüşme Uygulamaları,Sokratik Sorgulama Yöntemi ,Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilişsel davranıçı terapi çerçevesinde vaka çalışmaları üzerinden tedavi planı düzenler.
10, 13, 15, 16, 6, 9
E
Bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sunar.
10, 13, 16, 9
E, H
Bilişsel davranışçı terapinin farklı tanılara özgü teknik kullanımlarını karşılaştırır.
10, 13, 15, 16, 5, 6, 9
E
Hipotetik vaka örnekleri aracılığıyla uygulama becerileri pratik eder.
10, 13, 14, 15, 16, 6, 9
E, H
Kurama özgü teknikleri hipotetik müdahale aracılığı ile uygular.
13, 15, 5, 6
E, H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış
Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 1 ve 2
2
Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri
Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4
* Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1
3
İlk Görüşme Uygulamaları
Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4 * Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1
4
Sokratik Sorgulama Yöntemi
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Ek A ve B
5
Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 5
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 1
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 7
6
Psikoterapi Teknikleri
Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
7
Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 3
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 3
8
Psikoterapi Teknikleri
Sosyal Fobi ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
9
Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 4
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 4
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 8
10
Psikoterapi Teknikleri
Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
11
Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 2 Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 6&7&8 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 6
12
Psikoterapi Teknikleri
Depresyon ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
13
Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 7
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 14
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 13&14
14
Psikoterapi Teknikleri
Yeme Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım
Kaynak
- Leahy, R. L. (2017). Cognitive Therapy Techniques: A Practitioner’s Guide. Guilford.
- Barlow, D. H. (2007). Clinical Handbook of Psychological Disorders: A Step-by-Step Treatment Manual. Guilford.
- Savaşır, I., Soygüt, G. ve Barışkın, E. (Eds.) (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- Beck, J. S. (2016). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
- Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
- Osborne, R. E., Lafuze, J. E., & Perkins, D. V. (2016). Case Analyses for Abnormal Psychology: Learning to Look Beyond the Symptoms. Routledge.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Psikoterapi, klinik görüşme teknikleri, meslek etiği ve psikolojik değerlendirme gibi uygulama alanlarında saha uygulamaları ile yetişebilme ve gelişebilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme