Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ PSİKOPATOLOJİ | PSKY1165590 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Psikoloji mental yaşamın fenomen ve koşullarının bilimidir. W.James’in bu psikoloji tanımını izleyerek Psikopatolojiyi “mental yaşamın patolojikleşmiş-normal dışılaşmış fenomonenleri üzerine çalışan disiplin” olarak tanımlayabiliriz. Psikiyatri ve klinik psikolojide psikopatalojik fenomenleri araştırmaya ve anlamaya yönelik temel iki yaklaşım vardır; Betimleyici (descriptive) yaklaşım ve Açıklayıcı (explanatory) yaklaşım(lar). Psikopatoloji disiplini esas olarak betimleyici bir yaklaşım üzerine inşa edilir. Zira psikopatlojik fenomenlerin (öznel deneyim/yaşantıların) betimleyici/deskriptif zemini yeterince açıklıkla ortaya konmadan bu fenomenleri açıklama çabaları büyük ölçüde spekülatif olacaktır. Betimleyici psikopatoloji büyük ölçüde Fenomenolojik düşünce geleneğinden beslenir. Fenomenoloji fenomene ilişkin ön varsayım ve ön kabulleri askıya alarak (epoche) fenomenin kendisini ne ise o olarak açığa vurmasına izin vermeyi ve açığa vurulanı betimlemeyi hedefler. Bu derste psikopatoloji spektrumunda yer alan farklı fenomenlerin fenomenolojik bir yaklaşımla nasıl ele alınıp nasıl betimleneceğinin eğitimi verilecektir. Bu ele alma ve betimleme hem kesitsel düzeyde hem de süreç düzeyinde yapılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psişe, pathos, logic,normal,anormal kavramlarının tartışılması,Psikopatoloji dsiplinindeki iki temel yaklaşım olan açıklaycı (explanatory) ve betimleyici (descriptive) psikopatolojinin karşılaştırılarak açımlanması,Betimleyici (descriptive) psikopatolojinin fenomenolojik düşünce geleneği üzerinden genel değerlendirilmesi,a)Psikoz kavramının psikopatoloji tarihindeki seyrinin ele alınması b)Psikoz kavramının fenomenolojik perspektiften tartışılması ,a)DSV-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofrenik Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması b)DSM-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofreni-Spektrum Bozukluklarının ele alınması ,Emosyon, mood, affect, temperament kavramlarının fenomenolojik bir tutumla tartışılması,DSM-V esas alınarak Bipolar Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması,DSM-V esas alınarak Depresyon ve İlişkili Bozukların klinik özelliklerinin ele alınması,Kaygının fenomenolojik olarak betimleyici (descriptive) yaklaşımla ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması,DSM-V esas alınarak Kaygı ve Kaygı ile İlişkili Bozukların ele alınması,a)Disosiasyon kavramının fenomenolojik betimleyici (descriptive) ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması b)DSM-V esas alınarak Disosiatif Bozuklukların klinik özelliklerinin ele alınması ,Kişilik Bozukluklarına kategorik ve boylamsal yaklaşımlar,Kişiliğin (ve Kişilik Bozukluklarının) Diğer Psikopatolojik fenomenlerle etkileşimi,Eğitim sürecinin genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Psikopatolojik fenomenlerin betimleyici, fenomenolojik bir yaklaşımla nasıl kavranılacağının öğrenir. 2- Betimlenen psikopatolojik fenomenlerin sınıflandırma ilkelerinin öğrenir. 3- Sınıflandırılan psikopatolojik fenomenlerin temel klinik özelliklerinin öğrenir. 4- Bu üç temel kazanım yanında dersi alan öğrencilerin ayrıca terapötik ilişkinin fenomenolojik temelleri hakkında bir farkındalık kazanması da beklenir.Dersin birincil amacı olmamakla beraber bu farkındalık klinisyen eğitiminde son derece önemlidir. Zira terapötik ilişkinin temel taşıyıcısı olan empati ancak fenomenolojik bir yaklaşım ve tutumla gerçekleştirilebilir. Fenomenolojinin yukarıda belirtilen esası üzerine yeterince düşünülürse fenomenoljinin empatiyi tesis eden işlevi de anlaşılmış olur. | 10, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 4, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psişe, pathos, logic,normal,anormal kavramlarının tartışılması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
2 | Psikopatoloji dsiplinindeki iki temel yaklaşım olan açıklaycı (explanatory) ve betimleyici (descriptive) psikopatolojinin karşılaştırılarak açımlanması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
3 | Betimleyici (descriptive) psikopatolojinin fenomenolojik düşünce geleneği üzerinden genel değerlendirilmesi | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
4 | a)Psikoz kavramının psikopatoloji tarihindeki seyrinin ele alınması b)Psikoz kavramının fenomenolojik perspektiften tartışılması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
5 | a)DSV-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofrenik Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması b)DSM-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofreni-Spektrum Bozukluklarının ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
6 | Emosyon, mood, affect, temperament kavramlarının fenomenolojik bir tutumla tartışılması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
7 | DSM-V esas alınarak Bipolar Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
8 | DSM-V esas alınarak Depresyon ve İlişkili Bozukların klinik özelliklerinin ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
9 | Kaygının fenomenolojik olarak betimleyici (descriptive) yaklaşımla ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
10 | DSM-V esas alınarak Kaygı ve Kaygı ile İlişkili Bozukların ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
11 | a)Disosiasyon kavramının fenomenolojik betimleyici (descriptive) ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması b)DSM-V esas alınarak Disosiatif Bozuklukların klinik özelliklerinin ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
12 | Kişilik Bozukluklarına kategorik ve boylamsal yaklaşımlar | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
13 | Kişiliğin (ve Kişilik Bozukluklarının) Diğer Psikopatolojik fenomenlerle etkileşimi | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
14 | Eğitim sürecinin genel değerlendirme | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
Kaynak |
Kaplan &a Sadock. (2016). Psikiyatri. Davranış Bilimleri / Psikiyatri. Güneş Tıp Kitabevleri : Ankara. DSM V – TR. (2014). Amerikan Psikiyatri Birliği. Hekimler Yayın Birliği: Ankara. Oyebode, F. (2018). Sims’ Symptoms in the Mind. Elsevier : United States. James, William. (1950). The Principles of Psychology. Dover Publications. Husserl,E. (2010). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Bilgesu Yayıncılık: Ankara. Heiddeger, M.(2019). Varlık ve Zaman. Alfa : İstanbul. Ponty, M. (2017). Algının Fenomenolojisi. İthaki: İstanbul. Richaards, G. (2010). Psikolojiyi Yerli Yerine Oturtmak. Say : İstanbul. Wallace, E. (2008). Dinamik Psikiyatri Kuramı ve Uygulaması. Okuyan-us :2008. Corsini ,R.J. & Wedding, D. (2012). Modern Psikoterapiler. Kaknüs: İstanbul. Putnam, F.W. (1989), Pierre Janet and Modern Views of Dissociation, Journal of Traaumatic Stress,4(2), 413-429. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | X | |||||
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | X | |||||
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | X | |||||
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | X | |||||
5 | Psikoterapi, klinik görüşme teknikleri, meslek etiği ve psikolojik değerlendirme gibi uygulama alanlarında saha uygulamaları ile yetişebilme ve gelişebilme | X | |||||
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 4 | 6 | 24 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 241 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ PSİKOPATOLOJİ | PSKY1165590 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Psikoloji mental yaşamın fenomen ve koşullarının bilimidir. W.James’in bu psikoloji tanımını izleyerek Psikopatolojiyi “mental yaşamın patolojikleşmiş-normal dışılaşmış fenomonenleri üzerine çalışan disiplin” olarak tanımlayabiliriz. Psikiyatri ve klinik psikolojide psikopatalojik fenomenleri araştırmaya ve anlamaya yönelik temel iki yaklaşım vardır; Betimleyici (descriptive) yaklaşım ve Açıklayıcı (explanatory) yaklaşım(lar). Psikopatoloji disiplini esas olarak betimleyici bir yaklaşım üzerine inşa edilir. Zira psikopatlojik fenomenlerin (öznel deneyim/yaşantıların) betimleyici/deskriptif zemini yeterince açıklıkla ortaya konmadan bu fenomenleri açıklama çabaları büyük ölçüde spekülatif olacaktır. Betimleyici psikopatoloji büyük ölçüde Fenomenolojik düşünce geleneğinden beslenir. Fenomenoloji fenomene ilişkin ön varsayım ve ön kabulleri askıya alarak (epoche) fenomenin kendisini ne ise o olarak açığa vurmasına izin vermeyi ve açığa vurulanı betimlemeyi hedefler. Bu derste psikopatoloji spektrumunda yer alan farklı fenomenlerin fenomenolojik bir yaklaşımla nasıl ele alınıp nasıl betimleneceğinin eğitimi verilecektir. Bu ele alma ve betimleme hem kesitsel düzeyde hem de süreç düzeyinde yapılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psişe, pathos, logic,normal,anormal kavramlarının tartışılması,Psikopatoloji dsiplinindeki iki temel yaklaşım olan açıklaycı (explanatory) ve betimleyici (descriptive) psikopatolojinin karşılaştırılarak açımlanması,Betimleyici (descriptive) psikopatolojinin fenomenolojik düşünce geleneği üzerinden genel değerlendirilmesi,a)Psikoz kavramının psikopatoloji tarihindeki seyrinin ele alınması b)Psikoz kavramının fenomenolojik perspektiften tartışılması ,a)DSV-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofrenik Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması b)DSM-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofreni-Spektrum Bozukluklarının ele alınması ,Emosyon, mood, affect, temperament kavramlarının fenomenolojik bir tutumla tartışılması,DSM-V esas alınarak Bipolar Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması,DSM-V esas alınarak Depresyon ve İlişkili Bozukların klinik özelliklerinin ele alınması,Kaygının fenomenolojik olarak betimleyici (descriptive) yaklaşımla ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması,DSM-V esas alınarak Kaygı ve Kaygı ile İlişkili Bozukların ele alınması,a)Disosiasyon kavramının fenomenolojik betimleyici (descriptive) ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması b)DSM-V esas alınarak Disosiatif Bozuklukların klinik özelliklerinin ele alınması ,Kişilik Bozukluklarına kategorik ve boylamsal yaklaşımlar,Kişiliğin (ve Kişilik Bozukluklarının) Diğer Psikopatolojik fenomenlerle etkileşimi,Eğitim sürecinin genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Psikopatolojik fenomenlerin betimleyici, fenomenolojik bir yaklaşımla nasıl kavranılacağının öğrenir. 2- Betimlenen psikopatolojik fenomenlerin sınıflandırma ilkelerinin öğrenir. 3- Sınıflandırılan psikopatolojik fenomenlerin temel klinik özelliklerinin öğrenir. 4- Bu üç temel kazanım yanında dersi alan öğrencilerin ayrıca terapötik ilişkinin fenomenolojik temelleri hakkında bir farkındalık kazanması da beklenir.Dersin birincil amacı olmamakla beraber bu farkındalık klinisyen eğitiminde son derece önemlidir. Zira terapötik ilişkinin temel taşıyıcısı olan empati ancak fenomenolojik bir yaklaşım ve tutumla gerçekleştirilebilir. Fenomenolojinin yukarıda belirtilen esası üzerine yeterince düşünülürse fenomenoljinin empatiyi tesis eden işlevi de anlaşılmış olur. | 10, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 4, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psişe, pathos, logic,normal,anormal kavramlarının tartışılması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
2 | Psikopatoloji dsiplinindeki iki temel yaklaşım olan açıklaycı (explanatory) ve betimleyici (descriptive) psikopatolojinin karşılaştırılarak açımlanması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
3 | Betimleyici (descriptive) psikopatolojinin fenomenolojik düşünce geleneği üzerinden genel değerlendirilmesi | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
4 | a)Psikoz kavramının psikopatoloji tarihindeki seyrinin ele alınması b)Psikoz kavramının fenomenolojik perspektiften tartışılması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
5 | a)DSV-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofrenik Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması b)DSM-V sınıflandırma sistemi esas alınarak Şizofreni-Spektrum Bozukluklarının ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
6 | Emosyon, mood, affect, temperament kavramlarının fenomenolojik bir tutumla tartışılması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
7 | DSM-V esas alınarak Bipolar Bozukluğun klinik özelliklerinin ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
8 | DSM-V esas alınarak Depresyon ve İlişkili Bozukların klinik özelliklerinin ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
9 | Kaygının fenomenolojik olarak betimleyici (descriptive) yaklaşımla ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
10 | DSM-V esas alınarak Kaygı ve Kaygı ile İlişkili Bozukların ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
11 | a)Disosiasyon kavramının fenomenolojik betimleyici (descriptive) ve açıklayıcı (explanatory) yaklaşımla ele alınması b)DSM-V esas alınarak Disosiatif Bozuklukların klinik özelliklerinin ele alınması | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
12 | Kişilik Bozukluklarına kategorik ve boylamsal yaklaşımlar | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
13 | Kişiliğin (ve Kişilik Bozukluklarının) Diğer Psikopatolojik fenomenlerle etkileşimi | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
14 | Eğitim sürecinin genel değerlendirme | Kaynaklardan belirtilen sayfaların okunması |
Kaynak |
Kaplan &a Sadock. (2016). Psikiyatri. Davranış Bilimleri / Psikiyatri. Güneş Tıp Kitabevleri : Ankara. DSM V – TR. (2014). Amerikan Psikiyatri Birliği. Hekimler Yayın Birliği: Ankara. Oyebode, F. (2018). Sims’ Symptoms in the Mind. Elsevier : United States. James, William. (1950). The Principles of Psychology. Dover Publications. Husserl,E. (2010). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Bilgesu Yayıncılık: Ankara. Heiddeger, M.(2019). Varlık ve Zaman. Alfa : İstanbul. Ponty, M. (2017). Algının Fenomenolojisi. İthaki: İstanbul. Richaards, G. (2010). Psikolojiyi Yerli Yerine Oturtmak. Say : İstanbul. Wallace, E. (2008). Dinamik Psikiyatri Kuramı ve Uygulaması. Okuyan-us :2008. Corsini ,R.J. & Wedding, D. (2012). Modern Psikoterapiler. Kaknüs: İstanbul. Putnam, F.W. (1989), Pierre Janet and Modern Views of Dissociation, Journal of Traaumatic Stress,4(2), 413-429. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | X | |||||
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | X | |||||
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | X | |||||
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | X | |||||
5 | Psikoterapi, klinik görüşme teknikleri, meslek etiği ve psikolojik değerlendirme gibi uygulama alanlarında saha uygulamaları ile yetişebilme ve gelişebilme | X | |||||
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |