Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖRÜŞME TEKNİKLERİ VE ETİK-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere Klinik Psikolojide görüşme tekniklerini aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş
Dersin ve materyallerin tanıtımı,Temel konular ve hazırlık
Klinik görüşmeler tanımı
Özfarkındalık
Fiziksel ortam
Profesyonel ve etik konular,Temel izleme, dinleme, ve eylem becerileri
İzleme davranışı
Yönlendirici ve yönlendirici olmayan dinleme tepkileri,Yönlendirme: Sorular ve eylem becerileri
Soru sorma
,Klinik görüşmede kuramsal olarak desteklenen ve kanıt temelli ilişki değişkenleri,Görüşme sürecine genel bakış
Giriş-gelişme-kapanış-sonlandırma
Rol oynama egzersizleri,İlk görüşme ve rapor yazımı
İlk görüşmenin amaçları ve yöntemleri
Rol oynama egzersizleri,Mental Durum Muayenesi,İntihar değerlendirmesi
Rol oynama egzersizleri,Tanı ve tedavi planı
Rol oynama egzersizleri,Özel Gruplarla görüşme
Zorlu danışanlar
Genç danışanlar
,Aile ve çift görüşmeleri,Rol oynama egzersizleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Pratik uygulamalarında, meslek etiğine hakimdir.15, 37, 9A
Etkin dinleme becerilerini edinmiştir.11, 15, 37H
Soru sorma ve yönlendirici eylem becerilerini edinmiştir.11, 15, 37H
İlk görüşmeyi doğru bir şekilde yapılandırarak sürdürür.11, 15H
İlk görüşme raporu yazar.9A, F
Danışanlarla intihar değerlendirmesi yapabilir, risk faktörlerini belirleyerek müdahale eder.11, 15A, H
Danışanlar ile etkin bir tanılama ve tedavi planı oluşturur.11, 15H
Özel gruplarla görüşme yaparken dikkat edilecek hususlara hakimdir.9A
Kültürel çeşitliliğin bilincindedir ve pratik uygulamalarında buna dikkat eder.9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
Dersin ve materyallerin tanıtımı
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2009). Klinik Görüşme
2Temel konular ve hazırlık
Klinik görüşmeler tanımı
Özfarkındalık
Fiziksel ortam
Profesyonel ve etik konular
3Temel izleme, dinleme, ve eylem becerileri
İzleme davranışı
Yönlendirici ve yönlendirici olmayan dinleme tepkileri
Topic: The culturally competent clinician. Read chapter 11 (Interviewing in a Diverse and Multicultural World) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014). Brown, L.S. (2009). Cultural competence: A new way of thinking about integration in therapy. Journal of Psychotherapy Integration, 19, 340-353. Sue, S. (2006). Cultural competency: From philosophy to research and practice. Journal of Community Psychology, 34(2), 237-245. Tao, K. W., Owen, J., Pace, B. T., & Imel, Z. E. (2015). A meta-analysis of multicultural competencies and psychotherapy process and outcome. Journal of Counseling Psychology, 62(3), 337-350 doi:http://dx.doi.org/10.1037/cou0000086. Skill: Basic attending skills. Read chapter 3 (Basic Attending, Listening, and Action Skills) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014).
4Yönlendirme: Sorular ve eylem becerileri
Soru sorma
Topic: Therapeutic alliance. Read chapter 5 (Evidence-Based Relationships) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014). Del Re, A.C., Fluckiger, C, Horvath, A.O., Symonds, D., & Wampold, B.E. (2012). Therapist effects in the therapeutic alliance-outcome relationship: A restricted-maximum likelihood meta-analysis. Clinical Psychology Review, 32, 642-649. Horvath, A. O. (2000). The therapeutic relationship: From transference to alliance. Journal of Clinical Psychology, 56(2), 163-173. Horvath, A. O., Del Re, A. C., Flückiger, C., & Symonds, D. (2011). Alliance in individual psychotherapy. Psychotherapy, 48(1), 9-16. doi:10.1037/a0022186
5Klinik görüşmede kuramsal olarak desteklenen ve kanıt temelli ilişki değişkenleriTopic: Countertransference Hayes, J. A., Gelso, C. J., & Hummel, A.M. (2011). Managing countertransference. Psychotherapy, 48(1), 88-97. Hayes, J. A., & Gelso, C. J. (2001). Clinical implications of research on countertransference: Science informing practice. Journal of Clinical Psychology, 57(8), 1041-1051. Hayes, J. A., Nelson, D. L. B., & Fauth, J. (2015). Countertransference in successful and unsuccessful cases of psychotherapy. Psychotherapy, 52(1), 127-133. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0038827 Lingiardi, V., Tanzilli, A., & Colli, A. (2015). Does the severity of psychopathological symptoms mediate the relationship between patient personality and therapist response? Psychotherapy, 52(2), 228-237. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0037919 Zerubavel, N., & Wright, M.O.D. (2013) The dilemma of the wounded healer. Psychotherapy, 49(4), 482-491. Skill: Directive action responses. Read chapter 4 (Directives: pp.116-134) and chapter 6 (An Overview of the Interview Process) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014).
6Görüşme sürecine genel bakış
Giriş-gelişme-kapanış-sonlandırma
Rol oynama egzersizleri
Bölüm 7, Flanagan
7İlk görüşme ve rapor yazımı
İlk görüşmenin amaçları ve yöntemleri
Rol oynama egzersizleri
Topic: Emotional experiencing Berggraf, L., Ulvenes, P. G., Øktedalen, T., Hoffart, A., Stiles, T., McCullough, L., & Wampold, B. E. (2014). Experience of affects predicting sense of self and others in short-term dynamic and cognitive therapy. Psychotherapy, 51(2), 246. doi:10.1037/a0036581 Greenberg, L. S., & Pascual-Leone, A. (2006). Emotion in psychotherapy: A practice-friendly research review. Journal of Clinical Psychology, 62(5), 611-630. [2] Kramer, U., Pascual-Leone, A., Despland, J., & de Roten, Y. (2015). Lane, R. D., Ryan, L., Nadel, L., & Greenberg, L. (2015). Memory reconsolidation, emotional arousal, and the process of change in psychotherapy: New insights from brain science. Behavioral and Brain Sciences, 38, e1, 1-19 (only). doi:http://dx.doi.org/10.1017/S0140525X14000041 Skill: Overview of the diagnostic interview. Read chapter 8 (The Mental Status Examination) and chapter 10 (Diagnosis and Treatment Planning, pp. 329-347) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014)
8Mental Durum MuayenesiMental Durum muayenesi kagıdı
9İntihar değerlendirmesi
Rol oynama egzersizleri
Doğaçlama örnekler
10Tanı ve tedavi planı
Rol oynama egzersizleri
Topic: Assessing risk for suicide [no discussant questions need be submitted]. Read chapter 9 (Suicide Assessment) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014). Ellis, T. E., & Patel, A. B. Client suicide: What now? (2012). Cognitive and Behavioral Practice, 19(2), 277-287. Linehan, M.M. (2009) University of Washington Risk Assessment Action Protocol: UWRAMP, University of WA, Unpublished Work. Download this form-fillable pdf now called Linehan Risk Assessment & Management Protocol (LRAMP) available at http://blogs.uw.edu/brtc/publications-assessment-instruments Linehan, M. M., Comtois, K. A., & Ward-Ciesielski, E. F. (2012). Assessing and managing risk with suicidal individuals. Cognitive and Behavioral Practice, 19(2), 218-232. O’Connor, R. C., Smyth, R., Ferguson, E., Ryan, C., & Williams, J. M. (2013). Psychological processes and repeat suicidal behavior: A four-year prospective study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 1137-1143. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0033751 [4]
12Özel Gruplarla görüşme
Zorlu danışanlar
Genç danışanlar
Klinik Görüşme, Bölüm 11
13Aile ve çift görüşmeleriKlinik Görüşme, Bölüm 12
14Rol oynama egzersizleriDoğaçlama örnekler
Kaynak
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2014). Klinik Görüşme, Ithaka Yayınları.
Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği APA Ethical Guidelines

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati16348
Rehberli Problem Çözme31030
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi260120
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer15115
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı144
Performans Görevi, Bakım Planı14114
Toplam İş Yükü (Saat)235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖRÜŞME TEKNİKLERİ VE ETİK-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere Klinik Psikolojide görüşme tekniklerini aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş
Dersin ve materyallerin tanıtımı,Temel konular ve hazırlık
Klinik görüşmeler tanımı
Özfarkındalık
Fiziksel ortam
Profesyonel ve etik konular,Temel izleme, dinleme, ve eylem becerileri
İzleme davranışı
Yönlendirici ve yönlendirici olmayan dinleme tepkileri,Yönlendirme: Sorular ve eylem becerileri
Soru sorma
,Klinik görüşmede kuramsal olarak desteklenen ve kanıt temelli ilişki değişkenleri,Görüşme sürecine genel bakış
Giriş-gelişme-kapanış-sonlandırma
Rol oynama egzersizleri,İlk görüşme ve rapor yazımı
İlk görüşmenin amaçları ve yöntemleri
Rol oynama egzersizleri,Mental Durum Muayenesi,İntihar değerlendirmesi
Rol oynama egzersizleri,Tanı ve tedavi planı
Rol oynama egzersizleri,Özel Gruplarla görüşme
Zorlu danışanlar
Genç danışanlar
,Aile ve çift görüşmeleri,Rol oynama egzersizleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Pratik uygulamalarında, meslek etiğine hakimdir.15, 37, 9A
Etkin dinleme becerilerini edinmiştir.11, 15, 37H
Soru sorma ve yönlendirici eylem becerilerini edinmiştir.11, 15, 37H
İlk görüşmeyi doğru bir şekilde yapılandırarak sürdürür.11, 15H
İlk görüşme raporu yazar.9A, F
Danışanlarla intihar değerlendirmesi yapabilir, risk faktörlerini belirleyerek müdahale eder.11, 15A, H
Danışanlar ile etkin bir tanılama ve tedavi planı oluşturur.11, 15H
Özel gruplarla görüşme yaparken dikkat edilecek hususlara hakimdir.9A
Kültürel çeşitliliğin bilincindedir ve pratik uygulamalarında buna dikkat eder.9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
Dersin ve materyallerin tanıtımı
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2009). Klinik Görüşme
2Temel konular ve hazırlık
Klinik görüşmeler tanımı
Özfarkındalık
Fiziksel ortam
Profesyonel ve etik konular
3Temel izleme, dinleme, ve eylem becerileri
İzleme davranışı
Yönlendirici ve yönlendirici olmayan dinleme tepkileri
Topic: The culturally competent clinician. Read chapter 11 (Interviewing in a Diverse and Multicultural World) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014). Brown, L.S. (2009). Cultural competence: A new way of thinking about integration in therapy. Journal of Psychotherapy Integration, 19, 340-353. Sue, S. (2006). Cultural competency: From philosophy to research and practice. Journal of Community Psychology, 34(2), 237-245. Tao, K. W., Owen, J., Pace, B. T., & Imel, Z. E. (2015). A meta-analysis of multicultural competencies and psychotherapy process and outcome. Journal of Counseling Psychology, 62(3), 337-350 doi:http://dx.doi.org/10.1037/cou0000086. Skill: Basic attending skills. Read chapter 3 (Basic Attending, Listening, and Action Skills) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014).
4Yönlendirme: Sorular ve eylem becerileri
Soru sorma
Topic: Therapeutic alliance. Read chapter 5 (Evidence-Based Relationships) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014). Del Re, A.C., Fluckiger, C, Horvath, A.O., Symonds, D., & Wampold, B.E. (2012). Therapist effects in the therapeutic alliance-outcome relationship: A restricted-maximum likelihood meta-analysis. Clinical Psychology Review, 32, 642-649. Horvath, A. O. (2000). The therapeutic relationship: From transference to alliance. Journal of Clinical Psychology, 56(2), 163-173. Horvath, A. O., Del Re, A. C., Flückiger, C., & Symonds, D. (2011). Alliance in individual psychotherapy. Psychotherapy, 48(1), 9-16. doi:10.1037/a0022186
5Klinik görüşmede kuramsal olarak desteklenen ve kanıt temelli ilişki değişkenleriTopic: Countertransference Hayes, J. A., Gelso, C. J., & Hummel, A.M. (2011). Managing countertransference. Psychotherapy, 48(1), 88-97. Hayes, J. A., & Gelso, C. J. (2001). Clinical implications of research on countertransference: Science informing practice. Journal of Clinical Psychology, 57(8), 1041-1051. Hayes, J. A., Nelson, D. L. B., & Fauth, J. (2015). Countertransference in successful and unsuccessful cases of psychotherapy. Psychotherapy, 52(1), 127-133. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0038827 Lingiardi, V., Tanzilli, A., & Colli, A. (2015). Does the severity of psychopathological symptoms mediate the relationship between patient personality and therapist response? Psychotherapy, 52(2), 228-237. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0037919 Zerubavel, N., & Wright, M.O.D. (2013) The dilemma of the wounded healer. Psychotherapy, 49(4), 482-491. Skill: Directive action responses. Read chapter 4 (Directives: pp.116-134) and chapter 6 (An Overview of the Interview Process) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014).
6Görüşme sürecine genel bakış
Giriş-gelişme-kapanış-sonlandırma
Rol oynama egzersizleri
Bölüm 7, Flanagan
7İlk görüşme ve rapor yazımı
İlk görüşmenin amaçları ve yöntemleri
Rol oynama egzersizleri
Topic: Emotional experiencing Berggraf, L., Ulvenes, P. G., Øktedalen, T., Hoffart, A., Stiles, T., McCullough, L., & Wampold, B. E. (2014). Experience of affects predicting sense of self and others in short-term dynamic and cognitive therapy. Psychotherapy, 51(2), 246. doi:10.1037/a0036581 Greenberg, L. S., & Pascual-Leone, A. (2006). Emotion in psychotherapy: A practice-friendly research review. Journal of Clinical Psychology, 62(5), 611-630. [2] Kramer, U., Pascual-Leone, A., Despland, J., & de Roten, Y. (2015). Lane, R. D., Ryan, L., Nadel, L., & Greenberg, L. (2015). Memory reconsolidation, emotional arousal, and the process of change in psychotherapy: New insights from brain science. Behavioral and Brain Sciences, 38, e1, 1-19 (only). doi:http://dx.doi.org/10.1017/S0140525X14000041 Skill: Overview of the diagnostic interview. Read chapter 8 (The Mental Status Examination) and chapter 10 (Diagnosis and Treatment Planning, pp. 329-347) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014)
8Mental Durum MuayenesiMental Durum muayenesi kagıdı
9İntihar değerlendirmesi
Rol oynama egzersizleri
Doğaçlama örnekler
10Tanı ve tedavi planı
Rol oynama egzersizleri
Topic: Assessing risk for suicide [no discussant questions need be submitted]. Read chapter 9 (Suicide Assessment) by Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014). Ellis, T. E., & Patel, A. B. Client suicide: What now? (2012). Cognitive and Behavioral Practice, 19(2), 277-287. Linehan, M.M. (2009) University of Washington Risk Assessment Action Protocol: UWRAMP, University of WA, Unpublished Work. Download this form-fillable pdf now called Linehan Risk Assessment & Management Protocol (LRAMP) available at http://blogs.uw.edu/brtc/publications-assessment-instruments Linehan, M. M., Comtois, K. A., & Ward-Ciesielski, E. F. (2012). Assessing and managing risk with suicidal individuals. Cognitive and Behavioral Practice, 19(2), 218-232. O’Connor, R. C., Smyth, R., Ferguson, E., Ryan, C., & Williams, J. M. (2013). Psychological processes and repeat suicidal behavior: A four-year prospective study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 1137-1143. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0033751 [4]
12Özel Gruplarla görüşme
Zorlu danışanlar
Genç danışanlar
Klinik Görüşme, Bölüm 11
13Aile ve çift görüşmeleriKlinik Görüşme, Bölüm 12
14Rol oynama egzersizleriDoğaçlama örnekler
Kaynak
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2014). Klinik Görüşme, Ithaka Yayınları.
Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği APA Ethical Guidelines

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 14:06Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 14:07