Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ilgili bir araştırma konusu seçerek, kuramsal çerçevesine uygun bir araştırma modeli geliştirerek önerisini yazmaları ve araştırma verilerini analiz ederek raporlamalarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız?,Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş ,Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator),Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi Hazırlama,Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru Süreci,Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem Hesaplama,Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, ,Spss Veri Girişi ,SPSS-Verilerin Düzenlenmesi,SPSS ile Kayıp Veri Analizi
Normallik,Demografik data analizi
Betimsel İstatistiklerin yazımı ,Fark Testleri: T-Test ve ANOVA,İlişkisel Desenler: Korelasyon
Regresyon,Tartışma ve Özet Yazma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler araştırma Süreci Bilgisi ile aşamalarını uygular16, 9
Araştırma sorusu formüle eder16E, F
Araştırma sorularını yanıtlamak için anketler, mülakat, deneysel çalışmalardan uygun veri toplama yöntemlerini seçer.10, 16, 6, 8F
Öğrenciler, topladıkları verileri analiz etmek için istatistiksel yöntemleri uygular10, 11, 14, 16, 6, 8
Öğrenciler, araştırma sürecinde etik kurallara uygun davranır ve verilerin doğru bir şekilde toplar.F
Öğrenciler, araştırma bulgularını etkili bir şekilde raporlar ve sunar.F
Öğrenciler, araştırma sürecinde karşılaştıkları bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar10, 16
Öğrenciler, araştırma projelerini planlama, organize etme ve zamanı etkili bir şekilde yönetme becerilerini geliştirir. F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız? Mevcut literatürü inceleyerek, konuyla ilgili daha önce yapılmış çalışmaları anlamak. Bu, mevcut bilgiye dayalı olarak araştırmanın özgünlüğünü değerlendirmeyi sağlar.
2Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş Makale tarama ve bölümlerini inceleme
3Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator)Hayes'in Model Kitabının incelenmesi
4Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi HazırlamaAraştırma sorusuyla ilgili ölçek künyesi inceleme
5Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru SüreciAraştırmacının çözmeyi amaçladığı belirli bir sorunu tanımlaması ve bu sorunu net bir şekilde ifade etmesi önemlidir.
6Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem HesaplamaAçık erişim olan gpowerı'ın kullanıma hazırlanması
7Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, Apa 7, ve Google Forms'un incelenmesi
8Spss Veri Girişi SPSS programının kullanma hazır hale getirilmesi
9SPSS-Verilerin Düzenlenmesiİstatik bilgilerinin tazelenmesi: tanımlayıcı istatistikler
10SPSS ile Kayıp Veri Analizi
Normallik
SPSS Pratik
11Demografik data analizi
Betimsel İstatistiklerin yazımı
SPSS Pratik
12Fark Testleri: T-Test ve ANOVASPSS Pratik
13İlişkisel Desenler: Korelasyon
Regresyon
SPSS Pratik
14Tartışma ve Özet YazmaSınıfta yapılacak özet yazma pratiği için araştırma konusuyla ilişkili bir makalenin seçilmesi
Kaynak
Proctor, R. W., & Capaldi, E. J. (2006). Why science matters: Understanding the methods of psychological research. Malden. Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2015). Research methods in clinical psychology: An introduction for students and practitioners. John Wiley & Sons.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 55
Genel Sınavın Başarıya Oranı 45
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati16348
Rehberli Problem Çözme31030
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi260120
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer13030
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı0100
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ela ARI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ilgili bir araştırma konusu seçerek, kuramsal çerçevesine uygun bir araştırma modeli geliştirerek önerisini yazmaları ve araştırma verilerini analiz ederek raporlamalarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız?,Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş ,Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator),Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi Hazırlama,Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru Süreci,Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem Hesaplama,Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, ,Spss Veri Girişi ,SPSS-Verilerin Düzenlenmesi,SPSS ile Kayıp Veri Analizi
Normallik,Demografik data analizi
Betimsel İstatistiklerin yazımı ,Fark Testleri: T-Test ve ANOVA,İlişkisel Desenler: Korelasyon
Regresyon,Tartışma ve Özet Yazma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler araştırma Süreci Bilgisi ile aşamalarını uygular16, 9
Araştırma sorusu formüle eder16E, F
Araştırma sorularını yanıtlamak için anketler, mülakat, deneysel çalışmalardan uygun veri toplama yöntemlerini seçer.10, 16, 6, 8F
Öğrenciler, topladıkları verileri analiz etmek için istatistiksel yöntemleri uygular10, 11, 14, 16, 6, 8
Öğrenciler, araştırma sürecinde etik kurallara uygun davranır ve verilerin doğru bir şekilde toplar.F
Öğrenciler, araştırma bulgularını etkili bir şekilde raporlar ve sunar.F
Öğrenciler, araştırma sürecinde karşılaştıkları bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar10, 16
Öğrenciler, araştırma projelerini planlama, organize etme ve zamanı etkili bir şekilde yönetme becerilerini geliştirir. F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız? Mevcut literatürü inceleyerek, konuyla ilgili daha önce yapılmış çalışmaları anlamak. Bu, mevcut bilgiye dayalı olarak araştırmanın özgünlüğünü değerlendirmeyi sağlar.
2Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş Makale tarama ve bölümlerini inceleme
3Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator)Hayes'in Model Kitabının incelenmesi
4Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi HazırlamaAraştırma sorusuyla ilgili ölçek künyesi inceleme
5Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru SüreciAraştırmacının çözmeyi amaçladığı belirli bir sorunu tanımlaması ve bu sorunu net bir şekilde ifade etmesi önemlidir.
6Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem HesaplamaAçık erişim olan gpowerı'ın kullanıma hazırlanması
7Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, Apa 7, ve Google Forms'un incelenmesi
8Spss Veri Girişi SPSS programının kullanma hazır hale getirilmesi
9SPSS-Verilerin Düzenlenmesiİstatik bilgilerinin tazelenmesi: tanımlayıcı istatistikler
10SPSS ile Kayıp Veri Analizi
Normallik
SPSS Pratik
11Demografik data analizi
Betimsel İstatistiklerin yazımı
SPSS Pratik
12Fark Testleri: T-Test ve ANOVASPSS Pratik
13İlişkisel Desenler: Korelasyon
Regresyon
SPSS Pratik
14Tartışma ve Özet YazmaSınıfta yapılacak özet yazma pratiği için araştırma konusuyla ilişkili bir makalenin seçilmesi
Kaynak
Proctor, R. W., & Capaldi, E. J. (2006). Why science matters: Understanding the methods of psychological research. Malden. Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2015). Research methods in clinical psychology: An introduction for students and practitioners. John Wiley & Sons.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
X
2
Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
X
3
Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
X
4
Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
X
5
Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
X
6
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 55
Genel Sınavın Başarıya Oranı 45
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 14:06Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 14:07