Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Recep MİNGA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilgili bir araştırma konusu seçerek, kuramsal çerçevesine uygun bir araştırma modeli geliştirerek önerisini yazmaları ve araştırma verilerini analiz ederek raporlamalarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız?,Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş ,Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator),Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi Hazırlama,Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru Süreci,Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem Hesaplama,Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, ,Spss Veri Girişi ,SPSS-Verilerin Düzenlenmesi,SPSS ile Kayıp Veri Analizi Normallik,Demografik data analizi Betimsel İstatistiklerin yazımı ,Fark Testleri: T-Test ve ANOVA,İlişkisel Desenler: Korelasyon Regresyon,Tartışma ve Özet Yazma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler araştırma Süreci Bilgisi ile aşamalarını uygular | 16, 9 | |
Araştırma sorusu formüle eder | 16 | E, F |
Araştırma sorularını yanıtlamak için anketler, mülakat, deneysel çalışmalardan uygun veri toplama yöntemlerini seçer. | 10, 16, 6, 8 | F |
Öğrenciler, topladıkları verileri analiz etmek için istatistiksel yöntemleri uygular | 10, 11, 14, 16, 6, 8 | |
Öğrenciler, araştırma sürecinde etik kurallara uygun davranır ve verilerin doğru bir şekilde toplar. | F | |
Öğrenciler, araştırma bulgularını etkili bir şekilde raporlar ve sunar. | F | |
Öğrenciler, araştırma sürecinde karşılaştıkları bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar | 10, 16 | |
Öğrenciler, araştırma projelerini planlama, organize etme ve zamanı etkili bir şekilde yönetme becerilerini geliştirir. | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız? | Mevcut literatürü inceleyerek, konuyla ilgili daha önce yapılmış çalışmaları anlamak. Bu, mevcut bilgiye dayalı olarak araştırmanın özgünlüğünü değerlendirmeyi sağlar. |
2 | Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş | Makale tarama ve bölümlerini inceleme |
3 | Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator) | Hayes'in Model Kitabının incelenmesi |
4 | Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi Hazırlama | Araştırma sorusuyla ilgili ölçek künyesi inceleme |
5 | Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru Süreci | Araştırmacının çözmeyi amaçladığı belirli bir sorunu tanımlaması ve bu sorunu net bir şekilde ifade etmesi önemlidir. |
6 | Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem Hesaplama | Açık erişim olan gpowerı'ın kullanıma hazırlanması |
7 | Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, | Apa 7, ve Google Forms'un incelenmesi |
8 | Spss Veri Girişi | SPSS programının kullanma hazır hale getirilmesi |
9 | SPSS-Verilerin Düzenlenmesi | İstatik bilgilerinin tazelenmesi: tanımlayıcı istatistikler |
10 | SPSS ile Kayıp Veri Analizi Normallik | SPSS Pratik |
11 | Demografik data analizi Betimsel İstatistiklerin yazımı | SPSS Pratik |
12 | Fark Testleri: T-Test ve ANOVA | SPSS Pratik |
13 | İlişkisel Desenler: Korelasyon Regresyon | SPSS Pratik |
14 | Tartışma ve Özet Yazma | Sınıfta yapılacak özet yazma pratiği için araştırma konusuyla ilişkili bir makalenin seçilmesi |
Kaynak |
Proctor, R. W., & Capaldi, E. J. (2006). Why science matters: Understanding the methods of psychological research. Malden. Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2015). Research methods in clinical psychology: An introduction for students and practitioners. John Wiley & Sons. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | X | |||||
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | X | |||||
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | X | |||||
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | X | |||||
5 | Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | X | |||||
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 16 | 3 | 48 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 10 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 60 | 120 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 30 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 10 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Recep MİNGA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilgili bir araştırma konusu seçerek, kuramsal çerçevesine uygun bir araştırma modeli geliştirerek önerisini yazmaları ve araştırma verilerini analiz ederek raporlamalarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız?,Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş ,Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator),Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi Hazırlama,Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru Süreci,Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem Hesaplama,Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, ,Spss Veri Girişi ,SPSS-Verilerin Düzenlenmesi,SPSS ile Kayıp Veri Analizi Normallik,Demografik data analizi Betimsel İstatistiklerin yazımı ,Fark Testleri: T-Test ve ANOVA,İlişkisel Desenler: Korelasyon Regresyon,Tartışma ve Özet Yazma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler araştırma Süreci Bilgisi ile aşamalarını uygular | 16, 9 | |
Araştırma sorusu formüle eder | 16 | E, F |
Araştırma sorularını yanıtlamak için anketler, mülakat, deneysel çalışmalardan uygun veri toplama yöntemlerini seçer. | 10, 16, 6, 8 | F |
Öğrenciler, topladıkları verileri analiz etmek için istatistiksel yöntemleri uygular | 10, 11, 14, 16, 6, 8 | |
Öğrenciler, araştırma sürecinde etik kurallara uygun davranır ve verilerin doğru bir şekilde toplar. | F | |
Öğrenciler, araştırma bulgularını etkili bir şekilde raporlar ve sunar. | F | |
Öğrenciler, araştırma sürecinde karşılaştıkları bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar | 10, 16 | |
Öğrenciler, araştırma projelerini planlama, organize etme ve zamanı etkili bir şekilde yönetme becerilerini geliştirir. | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş/ BİLİM nedir? Neden araştırma yaparız? | Mevcut literatürü inceleyerek, konuyla ilgili daha önce yapılmış çalışmaları anlamak. Bu, mevcut bilgiye dayalı olarak araştırmanın özgünlüğünü değerlendirmeyi sağlar. |
2 | Araştırmanın adımları, Araştırma Dizaynı Giriş | Makale tarama ve bölümlerini inceleme |
3 | Deneysel ve Korelasyonel Dizayn, Bağımlı Bağımsız Değişken, Aracı Değişken (Mediator, Moderator) | Hayes'in Model Kitabının incelenmesi |
4 | Ölçme Araçları, Geçerlik, Güvenirlik, Ölçek Künyesi Hazırlama | Araştırma sorusuyla ilgili ölçek künyesi inceleme |
5 | Araştırma Sorularını Oluşturma, Bilgilendirilmiş Onam Hazırlama, Etik Kurul İzni Başvuru Süreci | Araştırmacının çözmeyi amaçladığı belirli bir sorunu tanımlaması ve bu sorunu net bir şekilde ifade etmesi önemlidir. |
6 | Örneklem Oluşturma, G* Power ile Örneklem Hesaplama | Açık erişim olan gpowerı'ın kullanıma hazırlanması |
7 | Hipotez Yazma, APA formatlı Kaynakça Oluşturma, Online Ölçek Hazırlama- Google Forms, | Apa 7, ve Google Forms'un incelenmesi |
8 | Spss Veri Girişi | SPSS programının kullanma hazır hale getirilmesi |
9 | SPSS-Verilerin Düzenlenmesi | İstatik bilgilerinin tazelenmesi: tanımlayıcı istatistikler |
10 | SPSS ile Kayıp Veri Analizi Normallik | SPSS Pratik |
11 | Demografik data analizi Betimsel İstatistiklerin yazımı | SPSS Pratik |
12 | Fark Testleri: T-Test ve ANOVA | SPSS Pratik |
13 | İlişkisel Desenler: Korelasyon Regresyon | SPSS Pratik |
14 | Tartışma ve Özet Yazma | Sınıfta yapılacak özet yazma pratiği için araştırma konusuyla ilişkili bir makalenin seçilmesi |
Kaynak |
Proctor, R. W., & Capaldi, E. J. (2006). Why science matters: Understanding the methods of psychological research. Malden. Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2015). Research methods in clinical psychology: An introduction for students and practitioners. John Wiley & Sons. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | X | |||||
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | X | |||||
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | X | |||||
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | X | |||||
5 | Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | X | |||||
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |