Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
16. YÜZYILDAN 21. YÜZYILA GÜVENLİK DEVLETİNİN DÖNÜŞÜMÜ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 21.yy. devletlerin güvenlik politikaları ile öne çıktığı bir dönem olmuştur. Uzayan OHAL süreçleri, yasalaşan OHAL hükümleri ve oldukça sert tedbirler içeren güvenlik mevzuatları bu politikaların hukuki tezahürleridir. Bu durum 21.yy.daki devlet için güvenlik hikmetlerinin hikmet-i hükümetin yerini aldığını göstermektedir. Ancak bu devletin kapsamlı bir hukuki tahlili henüz yapılmamıştır. Nitekim 21.yy. güvenlik pratiği liberal hukuk devletinin ideal anlamda liberal olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte bu devlet siyasi ve hukuki olarak 16.yy. güvenlik devletinden de farklıdır. Bu kapsamda dersin amacı güvenlik anlayışının tarihsel süreç içindeki değişiminden yola çıkarak, güvenlik devletinin hukuki tahlilini ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik,Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu,Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana,Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi ,Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu,Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri,Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı,Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş,Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması,Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması,John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı,Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi,Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş,Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kadim çağdan modern çağ öncesine güvenlik kavramının doğumu ve değişimini inceler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Modern çağda güvenlik yaklaşımını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Modernden post-moderne, post-modernden güvenlik devletine geçişi açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Olağanüstü hal rejimleri ile güvenlik konseptinin ilişkisini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Güvenlik devleti ile hak ve özgürlükler arasındaki dengenin dönemlere göre nasıl kurulduğunu inceler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik | Dersten önce ilgili konunun okunması |
2 | Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu | Dersten önce ilgili konunun okunması |
3 | Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana | Dersten önce ilgili konunun okunması |
4 | Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi | Dersten önce ilgili konunun okunması |
5 | Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu | Dersten önce ilgili konunun okunması |
6 | Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri | Dersten önce ilgili konunun okunması |
7 | Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı | Dersten önce ilgili konunun okunması |
8 | Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş | Dersten önce ilgili konunun okunması |
9 | Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması | Dersten önce ilgili konunun okunması |
10 | Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması | Dersten önce ilgili konunun okunması |
11 | John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı | Dersten önce ilgili konunun okunması |
12 | Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi | Dersten önce ilgili konunun okunması |
13 | Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş | Dersten önce ilgili konunun okunması |
14 | Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü? | Dersten önce ilgili konunun okunması |
Kaynak |
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti, Onikilevha, İstanbul, 2019. |
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti: Leviathan’dan Hukuk Devletine, Hukuk Devletinden Leviathan’a, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 6 (1), Bahar 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 5 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 5 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
16. YÜZYILDAN 21. YÜZYILA GÜVENLİK DEVLETİNİN DÖNÜŞÜMÜ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 21.yy. devletlerin güvenlik politikaları ile öne çıktığı bir dönem olmuştur. Uzayan OHAL süreçleri, yasalaşan OHAL hükümleri ve oldukça sert tedbirler içeren güvenlik mevzuatları bu politikaların hukuki tezahürleridir. Bu durum 21.yy.daki devlet için güvenlik hikmetlerinin hikmet-i hükümetin yerini aldığını göstermektedir. Ancak bu devletin kapsamlı bir hukuki tahlili henüz yapılmamıştır. Nitekim 21.yy. güvenlik pratiği liberal hukuk devletinin ideal anlamda liberal olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte bu devlet siyasi ve hukuki olarak 16.yy. güvenlik devletinden de farklıdır. Bu kapsamda dersin amacı güvenlik anlayışının tarihsel süreç içindeki değişiminden yola çıkarak, güvenlik devletinin hukuki tahlilini ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik,Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu,Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana,Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi ,Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu,Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri,Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı,Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş,Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması,Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması,John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı,Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi,Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş,Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kadim çağdan modern çağ öncesine güvenlik kavramının doğumu ve değişimini inceler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Modern çağda güvenlik yaklaşımını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Modernden post-moderne, post-modernden güvenlik devletine geçişi açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Olağanüstü hal rejimleri ile güvenlik konseptinin ilişkisini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Güvenlik devleti ile hak ve özgürlükler arasındaki dengenin dönemlere göre nasıl kurulduğunu inceler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik | Dersten önce ilgili konunun okunması |
2 | Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu | Dersten önce ilgili konunun okunması |
3 | Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana | Dersten önce ilgili konunun okunması |
4 | Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi | Dersten önce ilgili konunun okunması |
5 | Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu | Dersten önce ilgili konunun okunması |
6 | Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri | Dersten önce ilgili konunun okunması |
7 | Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı | Dersten önce ilgili konunun okunması |
8 | Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş | Dersten önce ilgili konunun okunması |
9 | Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması | Dersten önce ilgili konunun okunması |
10 | Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması | Dersten önce ilgili konunun okunması |
11 | John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı | Dersten önce ilgili konunun okunması |
12 | Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi | Dersten önce ilgili konunun okunması |
13 | Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş | Dersten önce ilgili konunun okunması |
14 | Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü? | Dersten önce ilgili konunun okunması |
Kaynak |
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti, Onikilevha, İstanbul, 2019. |
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti: Leviathan’dan Hukuk Devletine, Hukuk Devletinden Leviathan’a, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 6 (1), Bahar 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |