Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
16. YÜZYILDAN 21. YÜZYILA GÜVENLİK DEVLETİNİN DÖNÜŞÜMÜ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı21.yy. devletlerin güvenlik politikaları ile öne çıktığı bir dönem olmuştur. Uzayan OHAL süreçleri, yasalaşan OHAL hükümleri ve oldukça sert tedbirler içeren güvenlik mevzuatları bu politikaların hukuki tezahürleridir. Bu durum 21.yy.daki devlet için güvenlik hikmetlerinin hikmet-i hükümetin yerini aldığını göstermektedir. Ancak bu devletin kapsamlı bir hukuki tahlili henüz yapılmamıştır. Nitekim 21.yy. güvenlik pratiği liberal hukuk devletinin ideal anlamda liberal olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte bu devlet siyasi ve hukuki olarak 16.yy. güvenlik devletinden de farklıdır. Bu kapsamda dersin amacı güvenlik anlayışının tarihsel süreç içindeki değişiminden yola çıkarak, güvenlik devletinin hukuki tahlilini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik,Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu,Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana,Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi
,Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu,Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri,Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı,Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş,Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması,Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması,John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı,Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi,Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş,Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kadim çağdan modern çağ öncesine güvenlik kavramının doğumu ve değişimini inceler.10, 14, 16, 19, 9A, E
Modern çağda güvenlik yaklaşımını tartışır.10, 14, 16, 19, 9A, E
Modernden post-moderne, post-modernden güvenlik devletine geçişi açıklar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Olağanüstü hal rejimleri ile güvenlik konseptinin ilişkisini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A, E
Güvenlik devleti ile hak ve özgürlükler arasındaki dengenin dönemlere göre nasıl kurulduğunu inceler.10, 14, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı GüvenlikDersten önce ilgili konunun okunması
2Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun YokluğuDersten önce ilgili konunun okunması
3Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax RomanaDersten önce ilgili konunun okunması
4Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi
Dersten önce ilgili konunun okunması
5Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış DurumuDersten önce ilgili konunun okunması
6Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken TemelleriDersten önce ilgili konunun okunması
7Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışıDersten önce ilgili konunun okunması
8Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçişDersten önce ilgili konunun okunması
9Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılmasıDersten önce ilgili konunun okunması
10Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılmasıDersten önce ilgili konunun okunması
11John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışıDersten önce ilgili konunun okunması
12Özgürlük Güvenlik Dengesinin HukukileşmesiDersten önce ilgili konunun okunması
13Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına GeçişDersten önce ilgili konunun okunması
14Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?Dersten önce ilgili konunun okunması
Kaynak
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti, Onikilevha, İstanbul, 2019.
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti: Leviathan’dan Hukuk Devletine, Hukuk Devletinden Leviathan’a, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 6 (1), Bahar 2019.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir.
2
PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar.
X
3
PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır.
X
4
PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
9
PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
10
PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır.
X
11
PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur.
X
12
PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
13
PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
X
14
PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7535
Genel Sınav ve Hazırlığı7535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
16. YÜZYILDAN 21. YÜZYILA GÜVENLİK DEVLETİNİN DÖNÜŞÜMÜ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı21.yy. devletlerin güvenlik politikaları ile öne çıktığı bir dönem olmuştur. Uzayan OHAL süreçleri, yasalaşan OHAL hükümleri ve oldukça sert tedbirler içeren güvenlik mevzuatları bu politikaların hukuki tezahürleridir. Bu durum 21.yy.daki devlet için güvenlik hikmetlerinin hikmet-i hükümetin yerini aldığını göstermektedir. Ancak bu devletin kapsamlı bir hukuki tahlili henüz yapılmamıştır. Nitekim 21.yy. güvenlik pratiği liberal hukuk devletinin ideal anlamda liberal olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte bu devlet siyasi ve hukuki olarak 16.yy. güvenlik devletinden de farklıdır. Bu kapsamda dersin amacı güvenlik anlayışının tarihsel süreç içindeki değişiminden yola çıkarak, güvenlik devletinin hukuki tahlilini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik,Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu,Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana,Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi
,Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu,Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri,Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı,Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş,Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması,Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması,John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı,Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi,Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş,Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kadim çağdan modern çağ öncesine güvenlik kavramının doğumu ve değişimini inceler.10, 14, 16, 19, 9A, E
Modern çağda güvenlik yaklaşımını tartışır.10, 14, 16, 19, 9A, E
Modernden post-moderne, post-modernden güvenlik devletine geçişi açıklar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Olağanüstü hal rejimleri ile güvenlik konseptinin ilişkisini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A, E
Güvenlik devleti ile hak ve özgürlükler arasındaki dengenin dönemlere göre nasıl kurulduğunu inceler.10, 14, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı GüvenlikDersten önce ilgili konunun okunması
2Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun YokluğuDersten önce ilgili konunun okunması
3Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax RomanaDersten önce ilgili konunun okunması
4Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi
Dersten önce ilgili konunun okunması
5Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış DurumuDersten önce ilgili konunun okunması
6Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken TemelleriDersten önce ilgili konunun okunması
7Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışıDersten önce ilgili konunun okunması
8Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçişDersten önce ilgili konunun okunması
9Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılmasıDersten önce ilgili konunun okunması
10Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılmasıDersten önce ilgili konunun okunması
11John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışıDersten önce ilgili konunun okunması
12Özgürlük Güvenlik Dengesinin HukukileşmesiDersten önce ilgili konunun okunması
13Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına GeçişDersten önce ilgili konunun okunması
14Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?Dersten önce ilgili konunun okunması
Kaynak
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti, Onikilevha, İstanbul, 2019.
Ersin Bayra, Güvenlik Devleti: Leviathan’dan Hukuk Devletine, Hukuk Devletinden Leviathan’a, İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 6 (1), Bahar 2019.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir.
2
PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar.
X
3
PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır.
X
4
PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
9
PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
10
PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır.
X
11
PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur.
X
12
PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
13
PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
X
14
PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:59