Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN SINIRLANDIRILMASI REJİMİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin hedeflerinden ilki, hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin nedenlerin/kavramların konu bakımından tasnifini yapmaktır. Böylece hangi amaçların öncelikli ya da başat olduğunu tespit edilecektir. Dersin ikinci amacı ise, birincisi ile de bağlantılı olarak, kavramların olağan ve olağanüstü hallerde nasıl kullanıldığını farklı ülke örnekleri bağlamında ortaya koymaktır. Dolayısıyla hak ve özgürlükleri sınırlandıran ya da askıya alan nedenlerin - her biri ayrı çalışmayı gerektiren geniş içeriklere sahip olduğu için- analizi bu dersin kapsamı dışındadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasına İlişkin Anayasal Kavramlara Genel Bir Bakış,Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Kamu Düzeni ile İrtibatlı Kavramlar
,Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Ulusal/Milli Güvenlik ile İrtibatlı Kavramlar,Hak ve Özgürlükler Sınırlandırılması/Askıya Alınması Bağlamında Olağanüstü Hal Rejimi
,Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına İlişkin Kavramlar,Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlüklerin Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlar,Mukayeseli Hukukta İhlalin Yoğunluğuna Göre Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına/Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin nedenlerin/kavramların konu bakımından tasnifini yapar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Hak ve özgürlükleri sınırlandıran kavramların olağan hallerde nasıl kullanıldığını farklı ülke örnekleri bağlamında ortaya koyar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Hak ve özgürlükleri sınırlandıran kavramların olağanüstü hallerde nasıl kullanıldığını farklı örnekler açısından irdeler.10, 14, 16, 19, 9A, E
Hak ve özgürlüklere ilişkin kavramların tanımlarını yapar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Olağanüstü hallerdeki hak ve özgürlüklere ilişkin sınırlandırma nedenlerini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasına İlişkin Anayasal Kavramlara Genel Bir Bakışİlgili konunun dersten önce okunması
2Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Kamu Düzeni ile İrtibatlı Kavramlar
İlgili konunun dersten önce okunması
3Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Ulusal/Milli Güvenlik ile İrtibatlı Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
4Hak ve Özgürlükler Sınırlandırılması/Askıya Alınması Bağlamında Olağanüstü Hal Rejimi
İlgili konunun dersten önce okunması
5Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına İlişkin Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
6Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlüklerin Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
7Mukayeseli Hukukta İhlalin Yoğunluğuna Göre Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına/Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
Kaynak
Bulut, Nihat, 4709 Sayılı Kanunla Yapılan Anayasa Değişikliği Çerçevesinde Hak Ve Özgürlüklerin Sınırlanması Rejiminin Birey Devlet İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi, AUEHFD, C. V, S.1-4, Ankara, 2001, ss.37-64. Gemalmaz, Mehmet Semih, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunda ve Türk Hukukunda Olağanüstü Rejimin Standartları. Kaboğlu, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku. Kapani, Münci, Kamu Hürriyetleri. Mumcu, Ahmet / Küzeci, Elif , “İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri”.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir.
X
2
PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar.
X
3
PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır.
X
4
PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
9
PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
10
PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır.
X
11
PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur.
X
12
PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
13
PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
X
14
PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7535
Genel Sınav ve Hazırlığı7535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN SINIRLANDIRILMASI REJİMİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin hedeflerinden ilki, hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin nedenlerin/kavramların konu bakımından tasnifini yapmaktır. Böylece hangi amaçların öncelikli ya da başat olduğunu tespit edilecektir. Dersin ikinci amacı ise, birincisi ile de bağlantılı olarak, kavramların olağan ve olağanüstü hallerde nasıl kullanıldığını farklı ülke örnekleri bağlamında ortaya koymaktır. Dolayısıyla hak ve özgürlükleri sınırlandıran ya da askıya alan nedenlerin - her biri ayrı çalışmayı gerektiren geniş içeriklere sahip olduğu için- analizi bu dersin kapsamı dışındadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasına İlişkin Anayasal Kavramlara Genel Bir Bakış,Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Kamu Düzeni ile İrtibatlı Kavramlar
,Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Ulusal/Milli Güvenlik ile İrtibatlı Kavramlar,Hak ve Özgürlükler Sınırlandırılması/Askıya Alınması Bağlamında Olağanüstü Hal Rejimi
,Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına İlişkin Kavramlar,Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlüklerin Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlar,Mukayeseli Hukukta İhlalin Yoğunluğuna Göre Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına/Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin nedenlerin/kavramların konu bakımından tasnifini yapar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Hak ve özgürlükleri sınırlandıran kavramların olağan hallerde nasıl kullanıldığını farklı ülke örnekleri bağlamında ortaya koyar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Hak ve özgürlükleri sınırlandıran kavramların olağanüstü hallerde nasıl kullanıldığını farklı örnekler açısından irdeler.10, 14, 16, 19, 9A, E
Hak ve özgürlüklere ilişkin kavramların tanımlarını yapar.10, 14, 16, 19, 9A, E
Olağanüstü hallerdeki hak ve özgürlüklere ilişkin sınırlandırma nedenlerini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasına İlişkin Anayasal Kavramlara Genel Bir Bakışİlgili konunun dersten önce okunması
2Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Kamu Düzeni ile İrtibatlı Kavramlar
İlgili konunun dersten önce okunması
3Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması/Askıya Alınmasında Ulusal/Milli Güvenlik ile İrtibatlı Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
4Hak ve Özgürlükler Sınırlandırılması/Askıya Alınması Bağlamında Olağanüstü Hal Rejimi
İlgili konunun dersten önce okunması
5Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına İlişkin Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
6Mukayeseli Hukukta Hak ve Özgürlüklerin Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
7Mukayeseli Hukukta İhlalin Yoğunluğuna Göre Hak ve Özgürlükleri Sınırlandırılmasına/Askıya Alınmasına İlişkin Kavramlarİlgili konunun dersten önce okunması
Kaynak
Bulut, Nihat, 4709 Sayılı Kanunla Yapılan Anayasa Değişikliği Çerçevesinde Hak Ve Özgürlüklerin Sınırlanması Rejiminin Birey Devlet İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi, AUEHFD, C. V, S.1-4, Ankara, 2001, ss.37-64. Gemalmaz, Mehmet Semih, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunda ve Türk Hukukunda Olağanüstü Rejimin Standartları. Kaboğlu, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku. Kapani, Münci, Kamu Hürriyetleri. Mumcu, Ahmet / Küzeci, Elif , “İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri”.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir.
X
2
PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar.
X
3
PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır.
X
4
PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
9
PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
10
PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır.
X
11
PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur.
X
12
PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
13
PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
X
14
PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:59