Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASA YARGISI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anayasa yargısının dünyada ve Türkiye’de gelişimini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasa yargısının tarihi gelişimi (I),Anayasa yargısının tarihi gelişimi (II),Yasadan önce ve sonra gerçekleştirilen anayasallık denetimi türleri,Dolaylı inceleme yöntemleri,Anayasal şikayet,Genel ve özel denetim yöntemleri,Kuvvetler ayrılığı ve anayasa yargısı,Seçilecek kararların tahlili (1),Seçilecek kararların tahlili (2),Seçilecek kararların tahlili (3),Seçilecek kararların tahlili (4),Seçilecek kararların tahlili (5),Seçilecek kararların tahlili (6),Seçilecek kararların tahlili (7); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anayasa yargısının tarihi gelişimini anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısı sistemleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısının gelişimi içinde ortaya çıkan temel kavram ve kurumları anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Genel denetim, uzmanlık mahkemesi denetimi, doğrudan ve dolaylı başvuru sistemleri, anayasal şikayet kurumlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısı sistemini kuvvetler ayrığı genel ilkesi içinde değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Yargıç aktivizmi, militan demokrasi yaklaşımlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa Mahkemesi tarafından verilen yargı kararlarını karşılaştırmalı hukuk bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’deki anayasal yargı sisteminin sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa yargısının tarihi gelişimi (I) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Anayasa yargısının tarihi gelişimi (II) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Yasadan önce ve sonra gerçekleştirilen anayasallık denetimi türleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Dolaylı inceleme yöntemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Anayasal şikayet | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Genel ve özel denetim yöntemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Kuvvetler ayrılığı ve anayasa yargısı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Seçilecek kararların tahlili (1) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Seçilecek kararların tahlili (2) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Seçilecek kararların tahlili (3) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Seçilecek kararların tahlili (4) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Seçilecek kararların tahlili (5) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Seçilecek kararların tahlili (6) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Seçilecek kararların tahlili (7) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders notları. |
Anayasa Mahkemesi kararları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 120 | 120 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 222 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(222/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASA YARGISI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anayasa yargısının dünyada ve Türkiye’de gelişimini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasa yargısının tarihi gelişimi (I),Anayasa yargısının tarihi gelişimi (II),Yasadan önce ve sonra gerçekleştirilen anayasallık denetimi türleri,Dolaylı inceleme yöntemleri,Anayasal şikayet,Genel ve özel denetim yöntemleri,Kuvvetler ayrılığı ve anayasa yargısı,Seçilecek kararların tahlili (1),Seçilecek kararların tahlili (2),Seçilecek kararların tahlili (3),Seçilecek kararların tahlili (4),Seçilecek kararların tahlili (5),Seçilecek kararların tahlili (6),Seçilecek kararların tahlili (7); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anayasa yargısının tarihi gelişimini anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısı sistemleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısının gelişimi içinde ortaya çıkan temel kavram ve kurumları anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Genel denetim, uzmanlık mahkemesi denetimi, doğrudan ve dolaylı başvuru sistemleri, anayasal şikayet kurumlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısı sistemini kuvvetler ayrığı genel ilkesi içinde değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Yargıç aktivizmi, militan demokrasi yaklaşımlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa Mahkemesi tarafından verilen yargı kararlarını karşılaştırmalı hukuk bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’deki anayasal yargı sisteminin sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa yargısının tarihi gelişimi (I) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Anayasa yargısının tarihi gelişimi (II) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Yasadan önce ve sonra gerçekleştirilen anayasallık denetimi türleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Dolaylı inceleme yöntemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Anayasal şikayet | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Genel ve özel denetim yöntemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Kuvvetler ayrılığı ve anayasa yargısı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Seçilecek kararların tahlili (1) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Seçilecek kararların tahlili (2) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Seçilecek kararların tahlili (3) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Seçilecek kararların tahlili (4) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Seçilecek kararların tahlili (5) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Seçilecek kararların tahlili (6) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Seçilecek kararların tahlili (7) | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders notları. |
Anayasa Mahkemesi kararları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY7) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | PY9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | PY10) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | PY12) Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | PY13) Kamu hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | PY14) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |