Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI SAYISAL KARAR VERME YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin sayısal karar analizi yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. İnsanda veya makinede zekanın vazgeçilmez bir özelliği, alternatifler arasında seçim yapabilme yeteneği olduğu için öğrencilerin karar alma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir.10, 16, 6, 9A, E, F, G
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar.10, 16, 6, 9A, E, F, G
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar.10, 16, 6, 9A, E, F, G
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar.10, 14, 16, 5, 6, 9A, E, F, G
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder.10, 16, 6, 9A, E, F, G
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular. 10, 16, 6, 9A, E, F, G
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar. 10, 16, 6, 9A, E, F, G
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar. 10, 16, 6, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ölçüm ve SayılaştırmaKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
2En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı RasyonaliteKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
3Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
4Belirsizlik altında kararKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
5Risk altında kararKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
6Ardışık kararlar ve karar ağaçlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
7Bayes karar analiziKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
8Markov AnaliziKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
9Grup Kararları ve uzlaşıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
10Karar probleminin oyun kuramsal modellemesiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
11Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel KavramlarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
12Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi SüreciKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
13Çok Kriterli Karar Verme – TOPSISKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
14Simülasyon: Temel Kavramlar ve UygulamalarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
Kaynak
Ders notları
[1] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları [2] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları [3] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları [4] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson [5] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
4
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
5
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
6
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
7
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
8
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
9
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
X
10
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
11
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
12
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
X
13
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
14
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi22040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer12020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı21020
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)187
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(187/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI SAYISAL KARAR VERME YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin sayısal karar analizi yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. İnsanda veya makinede zekanın vazgeçilmez bir özelliği, alternatifler arasında seçim yapabilme yeteneği olduğu için öğrencilerin karar alma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir.10, 16, 6, 9A, E, F, G
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar.10, 16, 6, 9A, E, F, G
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar.10, 16, 6, 9A, E, F, G
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar.10, 14, 16, 5, 6, 9A, E, F, G
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder.10, 16, 6, 9A, E, F, G
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular. 10, 16, 6, 9A, E, F, G
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar. 10, 16, 6, 9A, E, F, G
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar. 10, 16, 6, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ölçüm ve SayılaştırmaKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
2En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı RasyonaliteKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
3Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
4Belirsizlik altında kararKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
5Risk altında kararKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
6Ardışık kararlar ve karar ağaçlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
7Bayes karar analiziKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
8Markov AnaliziKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
9Grup Kararları ve uzlaşıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
10Karar probleminin oyun kuramsal modellemesiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
11Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel KavramlarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
12Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi SüreciKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
13Çok Kriterli Karar Verme – TOPSISKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
14Simülasyon: Temel Kavramlar ve UygulamalarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi.
Kaynak
Ders notları
[1] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları [2] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları [3] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları [4] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson [5] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
3
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
4
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
5
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
6
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
7
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
8
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
9
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
X
10
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
11
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
12
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
X
13
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
14
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:53Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:54