Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİİEVY1212893Bahar Dönemi3+039
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıVeri biliminin piramit yapısının en üstünde karar verme düzeyi yer alır. İnsanda veya makinede vazgeçilmez bir özellik olan zeka, alternatifler arasında seçim yapma yeteneğidir. Seçim, karar verme sürecinin son durağıdır. Bu dersin amacı, nicel karar analizi yöntemlerinin kullanımı konusunda öğrencilerin becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir10, 13, 9A, E, F, G
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar.10, 13, 9A, E, F, G
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar.10, 13, 9A, E, F, G
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar.10, 13, 9A, E, F, G
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder.10, 13, 9A, E, F, G
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular.10, 13, 9A, E, F, G
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar.10, 13, 9A, E, F, G
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar.10, 13, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ölçüm ve Sayılaştırmaİlgili bölüm kitaptan okunacak.
2En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonaliteİlgili bölüm kitaptan okunacak.
3Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleriİlgili bölüm kitaptan okunacak.
4Belirsizlik altında kararİlgili bölüm kitaptan okunacak.
5Risk altında kararİlgili bölüm kitaptan okunacak.
6Ardışık kararlar ve karar ağaçlarıİlgili bölüm kitaptan okunacak.
7Bayes karar analiziİlgili bölüm kitaptan okunacak.
8Markov Analiziİlgili bölüm kitaptan okunacak.
9Grup Kararları ve uzlaşıİlgili bölüm kitaptan okunacak.
10Karar probleminin oyun kuramsal modellemesiİlgili bölüm kitaptan okunacak.
11Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlarİlgili bölüm kitaptan okunacak.
12Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreciİlgili bölüm kitaptan okunacak.
13Çok Kriterli Karar Verme – TOPSISİlgili bölüm kitaptan okunacak.
14Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamalarıİlgili bölüm kitaptan okunacak.
Kaynak
[1] Ders notları
[2] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları [3] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları [4] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları [5] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson [6] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır.
X
4
Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
5
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
6
Büyük verileri analiz için hazırlar.
X
7
Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar.
8
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
9
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5420
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi23060
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer14040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı22040
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)262
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(262/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NİCEL KARAR VERME YÖNTEMLERİİEVY1212893Bahar Dönemi3+039
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıVeri biliminin piramit yapısının en üstünde karar verme düzeyi yer alır. İnsanda veya makinede vazgeçilmez bir özellik olan zeka, alternatifler arasında seçim yapma yeteneğidir. Seçim, karar verme sürecinin son durağıdır. Bu dersin amacı, nicel karar analizi yöntemlerinin kullanımı konusunda öğrencilerin becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir10, 13, 9A, E, F, G
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar.10, 13, 9A, E, F, G
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar.10, 13, 9A, E, F, G
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar.10, 13, 9A, E, F, G
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder.10, 13, 9A, E, F, G
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular.10, 13, 9A, E, F, G
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar.10, 13, 9A, E, F, G
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar.10, 13, 9A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ölçüm ve Sayılaştırmaİlgili bölüm kitaptan okunacak.
2En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonaliteİlgili bölüm kitaptan okunacak.
3Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleriİlgili bölüm kitaptan okunacak.
4Belirsizlik altında kararİlgili bölüm kitaptan okunacak.
5Risk altında kararİlgili bölüm kitaptan okunacak.
6Ardışık kararlar ve karar ağaçlarıİlgili bölüm kitaptan okunacak.
7Bayes karar analiziİlgili bölüm kitaptan okunacak.
8Markov Analiziİlgili bölüm kitaptan okunacak.
9Grup Kararları ve uzlaşıİlgili bölüm kitaptan okunacak.
10Karar probleminin oyun kuramsal modellemesiİlgili bölüm kitaptan okunacak.
11Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlarİlgili bölüm kitaptan okunacak.
12Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreciİlgili bölüm kitaptan okunacak.
13Çok Kriterli Karar Verme – TOPSISİlgili bölüm kitaptan okunacak.
14Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamalarıİlgili bölüm kitaptan okunacak.
Kaynak
[1] Ders notları
[2] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları [3] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları [4] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları [5] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson [6] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır.
X
4
Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
5
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
6
Büyük verileri analiz için hazırlar.
X
7
Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar.
8
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
9
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:24Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:25