Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI MAKİNE ÖĞRENMESİİEVY1212889Bahar Dönemi3+039
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersin YardımcılarıÖĞR. GÖR. NADA MISK
Dersin AmacıBu dersin amacı, makine öğrenmesi algoritmalarını, yüksek lisans düzeyinde öğrenciye aktarmak ve python dili ve kütüphaneleri kullanarak uygulama yaptırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Genel Kavramlar, Model Değerlendirme, Jackknife, Interpolasyon, Python'a Giriş,Python: Numpy, Pandas, matplotlib, pyplot, Scipy yükleme, Interpolasyon örneğinin farklı şekilde çözümü,Düzgünleştirme, Normalizasyon, PCA,Veri Dönüşümü/ Görsel Dönüşüm, 3-4-5 Kuralı, Denetimsiz Öğrenme Algoritmalarına Giriş, Python Uygulamaları,Karar Ağaçları, LIFT hesabı, ID3, C4.5(Entropy // GAIN), SPRINT (GINI),Karar Ağaçları Kodlama (Python),Regresyon, Doğrusal Regresyon, Çoklu Regresyon, Lojistik Regresyon, Kodlama (Python),İkili Karar Ağaçları Algoritmaları (CART ve CHAID), Ağaç Jeneratör (Kodlama),K- En Yakın Komşu Algoritması – KNN, En Küçük Mesafe Sınıflandırıcısı, Kolektif (Ensemble) öğrenme kavramı ve Rastgele Ormanlar, Kodlama (Python,Yapay Sinir Ağları, Keras ile kodlama.,Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme, SLINK, Chameleon algoritması ,Kümeleme Analizi Ve Denetimsiz Öğrenme Algoritmaları, Hiyerarşik Kümeleme- CLUCDUH, Bölümleme Yöntemler (PAM), Yoğunluğa Dayalı Algoritmalar,Destek Vektör makineleri, Öğrenmenin Sınanması, Performans Ölçümü ,Bulanık FCM (Fuzzy C-Means) Algoritması ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Makine Öğrenmesi Kavramını açıklar.2A, E, F
1.1. Makine Öğrenmesini tanımlar.
1.2. Makine öğrenmesi türlerini listeler
1.3. Denetimli, denetimsiz ve pekiştirmeli öğrenmeyi karşılaştırır.
2. Denetimli öğrenme algoritmalarını uygular.2A, E, F
2.1 C4.5, ID3, CART ve CHAID algoritmaları adımlarını listeler
2.2 Karar ağaçları Python ile uygular
2.3 Regresyon, Doğrusal Regresyon, Çoklu Regresyon ve Lojistik Regresyon Python ile uygular
2.4 K- En Yakın Komşu algoritmasını uygular
2.5 Kolektif (Ensemble) öğrenme kavramını tanımlar ve Rastgele Ormanları uygular
2.6 Keras ile Yapay Sinir Ağlarını uygular
2.7 Destek Vektör makineleri algoritmasını tanımlar
3. Denetimsiz öğrenme algoritmalarını uygular.2A, E, F
3.1 SLINK algoritmasının adımlarını listeler
3.2 K-Ortamala (K-Mean) algoritmasının adımlarını listeler
3.3 CHAMELEON algoritması adımlarını listeler
3.4 CLUCDUH algoritması adımlarını listeler
3.5 Hiyerarşik Kümeleme, ölümleme Yöntemler (PAM) ve Yoğunluğa Dayalı Algoritmalarını tanımlar
3.6 Bulanık FCM (Fuzzy C-Means) Algoritmasını tanımlar ve uygular
4. Makine öğrenmesi algoritmalarının performansı değerlendirir.2A, E, F
4.1 Sınıflandırma algoritmalarının performansını ölçer
4.2 Kümeleme algoritmalarının performansını ölçer
Öğretim Yöntemleri:2: Proje Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Genel Kavramlar, Model Değerlendirme, Jackknife, Interpolasyon, Python'a Giriş
2Python: Numpy, Pandas, matplotlib, pyplot, Scipy yükleme, Interpolasyon örneğinin farklı şekilde çözümüİlgili Video İzlenmeli
3Düzgünleştirme, Normalizasyon, PCAİlgili video izlenmeli
4Veri Dönüşümü/ Görsel Dönüşüm, 3-4-5 Kuralı, Denetimsiz Öğrenme Algoritmalarına Giriş, Python Uygulamalarıİlgili Video İzlenmeli
5Karar Ağaçları, LIFT hesabı, ID3, C4.5(Entropy // GAIN), SPRINT (GINI)İlgili video izlenmeli
6Karar Ağaçları Kodlama (Python)İlgili video izlenmeli
7Regresyon, Doğrusal Regresyon, Çoklu Regresyon, Lojistik Regresyon, Kodlama (Python)İlgili video izlenmeli
8İkili Karar Ağaçları Algoritmaları (CART ve CHAID), Ağaç Jeneratör (Kodlama)İlgili video izlenmeli
9K- En Yakın Komşu Algoritması – KNN, En Küçük Mesafe Sınıflandırıcısı, Kolektif (Ensemble) öğrenme kavramı ve Rastgele Ormanlar, Kodlama (Pythonİlgili video izlenmeli
10Yapay Sinir Ağları, Keras ile kodlama.İlgili video izlenmeli
11Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme, SLINK, Chameleon algoritması İlgili video izlenmeli
12Kümeleme Analizi Ve Denetimsiz Öğrenme Algoritmaları, Hiyerarşik Kümeleme- CLUCDUH, Bölümleme Yöntemler (PAM), Yoğunluğa Dayalı Algoritmalarİlgili video izlenmeli
13Destek Vektör makineleri, Öğrenmenin Sınanması, Performans Ölçümü İlgili video izlenmeli
14Bulanık FCM (Fuzzy C-Means) Algoritması İlgili video izlenmeli
Kaynak
Hands–On ML With Scikit–Learn, Keras and TensorFlow – Aurélien Géron
1. Deep Learning for Coders with fastai and PyTorch – Jeremy Howard & Sylvain Gugger 2. Approaching (Almost) Any Machine Learning Problem – Abhishek Thakur.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır.
X
4
Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
5
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
6
Büyük verileri analiz için hazırlar.
X
7
Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar.
X
8
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
9
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme339
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi71070
Okul Dışı Diğer Faaliyetler7214
Proje Sunumu / Seminer14040
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı3618
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)258
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(258/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI MAKİNE ÖĞRENMESİİEVY1212889Bahar Dönemi3+039
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersin YardımcılarıÖĞR. GÖR. NADA MISK
Dersin AmacıBu dersin amacı, makine öğrenmesi algoritmalarını, yüksek lisans düzeyinde öğrenciye aktarmak ve python dili ve kütüphaneleri kullanarak uygulama yaptırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Genel Kavramlar, Model Değerlendirme, Jackknife, Interpolasyon, Python'a Giriş,Python: Numpy, Pandas, matplotlib, pyplot, Scipy yükleme, Interpolasyon örneğinin farklı şekilde çözümü,Düzgünleştirme, Normalizasyon, PCA,Veri Dönüşümü/ Görsel Dönüşüm, 3-4-5 Kuralı, Denetimsiz Öğrenme Algoritmalarına Giriş, Python Uygulamaları,Karar Ağaçları, LIFT hesabı, ID3, C4.5(Entropy // GAIN), SPRINT (GINI),Karar Ağaçları Kodlama (Python),Regresyon, Doğrusal Regresyon, Çoklu Regresyon, Lojistik Regresyon, Kodlama (Python),İkili Karar Ağaçları Algoritmaları (CART ve CHAID), Ağaç Jeneratör (Kodlama),K- En Yakın Komşu Algoritması – KNN, En Küçük Mesafe Sınıflandırıcısı, Kolektif (Ensemble) öğrenme kavramı ve Rastgele Ormanlar, Kodlama (Python,Yapay Sinir Ağları, Keras ile kodlama.,Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme, SLINK, Chameleon algoritması ,Kümeleme Analizi Ve Denetimsiz Öğrenme Algoritmaları, Hiyerarşik Kümeleme- CLUCDUH, Bölümleme Yöntemler (PAM), Yoğunluğa Dayalı Algoritmalar,Destek Vektör makineleri, Öğrenmenin Sınanması, Performans Ölçümü ,Bulanık FCM (Fuzzy C-Means) Algoritması ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Makine Öğrenmesi Kavramını açıklar.2A, E, F
1.1. Makine Öğrenmesini tanımlar.
1.2. Makine öğrenmesi türlerini listeler
1.3. Denetimli, denetimsiz ve pekiştirmeli öğrenmeyi karşılaştırır.
2. Denetimli öğrenme algoritmalarını uygular.2A, E, F
2.1 C4.5, ID3, CART ve CHAID algoritmaları adımlarını listeler
2.2 Karar ağaçları Python ile uygular
2.3 Regresyon, Doğrusal Regresyon, Çoklu Regresyon ve Lojistik Regresyon Python ile uygular
2.4 K- En Yakın Komşu algoritmasını uygular
2.5 Kolektif (Ensemble) öğrenme kavramını tanımlar ve Rastgele Ormanları uygular
2.6 Keras ile Yapay Sinir Ağlarını uygular
2.7 Destek Vektör makineleri algoritmasını tanımlar
3. Denetimsiz öğrenme algoritmalarını uygular.2A, E, F
3.1 SLINK algoritmasının adımlarını listeler
3.2 K-Ortamala (K-Mean) algoritmasının adımlarını listeler
3.3 CHAMELEON algoritması adımlarını listeler
3.4 CLUCDUH algoritması adımlarını listeler
3.5 Hiyerarşik Kümeleme, ölümleme Yöntemler (PAM) ve Yoğunluğa Dayalı Algoritmalarını tanımlar
3.6 Bulanık FCM (Fuzzy C-Means) Algoritmasını tanımlar ve uygular
4. Makine öğrenmesi algoritmalarının performansı değerlendirir.2A, E, F
4.1 Sınıflandırma algoritmalarının performansını ölçer
4.2 Kümeleme algoritmalarının performansını ölçer
Öğretim Yöntemleri:2: Proje Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Genel Kavramlar, Model Değerlendirme, Jackknife, Interpolasyon, Python'a Giriş
2Python: Numpy, Pandas, matplotlib, pyplot, Scipy yükleme, Interpolasyon örneğinin farklı şekilde çözümüİlgili Video İzlenmeli
3Düzgünleştirme, Normalizasyon, PCAİlgili video izlenmeli
4Veri Dönüşümü/ Görsel Dönüşüm, 3-4-5 Kuralı, Denetimsiz Öğrenme Algoritmalarına Giriş, Python Uygulamalarıİlgili Video İzlenmeli
5Karar Ağaçları, LIFT hesabı, ID3, C4.5(Entropy // GAIN), SPRINT (GINI)İlgili video izlenmeli
6Karar Ağaçları Kodlama (Python)İlgili video izlenmeli
7Regresyon, Doğrusal Regresyon, Çoklu Regresyon, Lojistik Regresyon, Kodlama (Python)İlgili video izlenmeli
8İkili Karar Ağaçları Algoritmaları (CART ve CHAID), Ağaç Jeneratör (Kodlama)İlgili video izlenmeli
9K- En Yakın Komşu Algoritması – KNN, En Küçük Mesafe Sınıflandırıcısı, Kolektif (Ensemble) öğrenme kavramı ve Rastgele Ormanlar, Kodlama (Pythonİlgili video izlenmeli
10Yapay Sinir Ağları, Keras ile kodlama.İlgili video izlenmeli
11Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme, SLINK, Chameleon algoritması İlgili video izlenmeli
12Kümeleme Analizi Ve Denetimsiz Öğrenme Algoritmaları, Hiyerarşik Kümeleme- CLUCDUH, Bölümleme Yöntemler (PAM), Yoğunluğa Dayalı Algoritmalarİlgili video izlenmeli
13Destek Vektör makineleri, Öğrenmenin Sınanması, Performans Ölçümü İlgili video izlenmeli
14Bulanık FCM (Fuzzy C-Means) Algoritması İlgili video izlenmeli
Kaynak
Hands–On ML With Scikit–Learn, Keras and TensorFlow – Aurélien Géron
1. Deep Learning for Coders with fastai and PyTorch – Jeremy Howard & Sylvain Gugger 2. Approaching (Almost) Any Machine Learning Problem – Abhishek Thakur.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Bilişim ve yönetim alanında gerekli ileri düzeyde matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Enformatik, yönetim ve büyük veri ile ilgili gerekli en az bir bilgisayar programı veya teknolojiyi kullanır.
X
4
Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
5
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
6
Büyük verileri analiz için hazırlar.
X
7
Alana özgü bilimsel tez, rapor, makale ve benzerlerini yazar.
X
8
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
9
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:24Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:25