Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYSEL İŞ HUKUKU | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Seçkin NAZLI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Seçkin NAZLI |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Hilal ALKILIÇ BALCI |
Dersin Amacı | İşçi ve işveren arasındaki iş ilişkisinin kurulması, içeriği ve sona ermesine ilişkin hukuki düzenlemelerle, uygulamaya yönelik bilgilerin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş Hukuku'na Giriş, İş Hukukunun Konusu, Gelişimi, Amacı ve Kaynakları,İş Hukukunun Temel Kavramları; İşçi, İşveren, İşveren Vekili, Alt işveren, İşyeri, İşletme Kavramları,İş Kanunu'nun Kapsamı,İş Sözleşmesi Kavramı, Unsurları ve Kurulması,İş Sözleşmesinin Türleri,İşçinin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları,İşverenin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları,İş Sözleşmesinin Fesih Dışında Sona Ermesi,İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Ermesi,İş Güvencesi ve İşe İade Davası,Geçerli Neden ve Haklı Nedenle Fesih,İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları,Çalışma Süreleri, Fazla Saatlerle Çalışmalar ve Özellik Arzeden Çalışmalar,Dinlenme ve Tatil Hakları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İş Hukukunun ortaya çıkışını ve tarihi gelişimini değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. İş Hukukunun işçi, işveren, işveren vekili, işyeri ve işletme, asıl işveren-alt işveren (taşeron) gibi temel kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
3. İş Hukukuna yön veren işçi yararına yorum ilkesi ve sınırlarını, iş hukukuna özgü kaynakları açıklar. | 9 | A |
4. İş Kanunu’nun kapsamına ilişkin kuralları ve istisnaları tespit eder. | 16, 9 | A |
5. İş sözleşmesinin kurulmasını, türlerini, içeriğini, işverenin ve işçinin iş sözleşmesinden doğan hak ve yükümlülüklerini açıklar. | 16, 9 | A |
6. İş sözleşmesinin sona erdirilmesinde geçerli fesih, haklı fesih kavramlarını listeler. | 10, 16, 9 | A |
7. İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin yasal düzenlemeleri, Yargıtay’ın yerleşik kararlarını ve buna ilişkin hukuki sonuçlarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
8. Çalışma süresi, fazla çalışma kavramı, yıllık ücretli izin, hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil kavramlarını, tatillerde işçinin çalıştırılmasına ilişkin usul ve esaslara vâkıftır. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş Hukuku'na Giriş, İş Hukukunun Konusu, Gelişimi, Amacı ve Kaynakları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Hukukunun Konusu, Amacı ve Kaynakları" bölümünü okur. |
2 | İş Hukukunun Temel Kavramları; İşçi, İşveren, İşveren Vekili, Alt işveren, İşyeri, İşletme Kavramları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Hukukunun Temel Kavramları" bölümünü okur. |
3 | İş Kanunu'nun Kapsamı | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Kanunu'nun Kapsamı" bölümünü okur. |
4 | İş Sözleşmesi Kavramı, Unsurları ve Kurulması | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Sözleşmesi Kavramı, Unsurları ve Kurulması" bölümünü okur. |
5 | İş Sözleşmesinin Türleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Sözleşmesinin Türleri" bölümünü okur. |
6 | İşçinin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İşçinin Borçları" bölümünü okur. |
7 | İşverenin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İşverenin Borçları" bölümünü okur. |
8 | İş Sözleşmesinin Fesih Dışında Sona Ermesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesi Fesih Dışında Sona Erdiren Durumlar" bölümünü okur. |
9 | İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Ermesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Erdirilmesi" bölümünü okur. |
10 | İş Güvencesi ve İşe İade Davası | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Güvencesi " bölümünü okur. |
11 | Geçerli Neden ve Haklı Nedenle Fesih | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Erdirilmesi " bölümünü okur. İşverenin geçerli neden-haklı nedenle feshine ilişkin güncel yargı kararlarını inceler. |
12 | İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları" bölümünü okur. |
13 | Çalışma Süreleri, Fazla Saatlerle Çalışmalar ve Özellik Arzeden Çalışmalar | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Çalışma Süreleri " bölümünü okur. |
14 | Dinlenme ve Tatil Hakları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Dinlenme ve Tatil Hakları" bölümünü okur. |
Kaynak |
ÇELİK, Nuri/CANİKLİOĞLU, Nurşen/CANBOLAT, Talat, İş Hukuku Dersleri, 34. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2021. SÜZEK, Sarper, İş Hukuku, 21. Yenilenmiş Baskı, İstanbul 2021. ASTARLI, Muhittin/ BAYSAL, Ulaş/ MOLLAMAHMUTOĞLU, Hamdi, İş Hukuku Ders Kitabı Cilt:1 Bireysel İş Hukuku, 5. Baskı, İstanbul 2021. EYRENCİ, Öner/ TAŞKENT, Savaş/ ULUCAN, Devrim/ BASKAN Ş. Esra, İş Hukuku, 10. Baskı, İstanbul 2020. EKMEKÇİ, Ömer/ YİĞİT, Esra, Bireysel İş Hukuku Dersleri, 3. Baskı, İstanbul 2021. |
NAZLI, Seçkin, Anayasanın Çalışma Hak ve Özgürlüğüne İlişkin Düzenlemelerinin İş Hukukuna Etkileri, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 3 | 9 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 3 | 3 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 72 | 72 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 99 | 99 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 225 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYSEL İŞ HUKUKU | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Seçkin NAZLI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Seçkin NAZLI |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Hilal ALKILIÇ BALCI |
Dersin Amacı | İşçi ve işveren arasındaki iş ilişkisinin kurulması, içeriği ve sona ermesine ilişkin hukuki düzenlemelerle, uygulamaya yönelik bilgilerin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş Hukuku'na Giriş, İş Hukukunun Konusu, Gelişimi, Amacı ve Kaynakları,İş Hukukunun Temel Kavramları; İşçi, İşveren, İşveren Vekili, Alt işveren, İşyeri, İşletme Kavramları,İş Kanunu'nun Kapsamı,İş Sözleşmesi Kavramı, Unsurları ve Kurulması,İş Sözleşmesinin Türleri,İşçinin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları,İşverenin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları,İş Sözleşmesinin Fesih Dışında Sona Ermesi,İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Ermesi,İş Güvencesi ve İşe İade Davası,Geçerli Neden ve Haklı Nedenle Fesih,İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları,Çalışma Süreleri, Fazla Saatlerle Çalışmalar ve Özellik Arzeden Çalışmalar,Dinlenme ve Tatil Hakları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İş Hukukunun ortaya çıkışını ve tarihi gelişimini değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. İş Hukukunun işçi, işveren, işveren vekili, işyeri ve işletme, asıl işveren-alt işveren (taşeron) gibi temel kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
3. İş Hukukuna yön veren işçi yararına yorum ilkesi ve sınırlarını, iş hukukuna özgü kaynakları açıklar. | 9 | A |
4. İş Kanunu’nun kapsamına ilişkin kuralları ve istisnaları tespit eder. | 16, 9 | A |
5. İş sözleşmesinin kurulmasını, türlerini, içeriğini, işverenin ve işçinin iş sözleşmesinden doğan hak ve yükümlülüklerini açıklar. | 16, 9 | A |
6. İş sözleşmesinin sona erdirilmesinde geçerli fesih, haklı fesih kavramlarını listeler. | 10, 16, 9 | A |
7. İş sözleşmesinin sona ermesine ilişkin yasal düzenlemeleri, Yargıtay’ın yerleşik kararlarını ve buna ilişkin hukuki sonuçlarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
8. Çalışma süresi, fazla çalışma kavramı, yıllık ücretli izin, hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil kavramlarını, tatillerde işçinin çalıştırılmasına ilişkin usul ve esaslara vâkıftır. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş Hukuku'na Giriş, İş Hukukunun Konusu, Gelişimi, Amacı ve Kaynakları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Hukukunun Konusu, Amacı ve Kaynakları" bölümünü okur. |
2 | İş Hukukunun Temel Kavramları; İşçi, İşveren, İşveren Vekili, Alt işveren, İşyeri, İşletme Kavramları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Hukukunun Temel Kavramları" bölümünü okur. |
3 | İş Kanunu'nun Kapsamı | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Kanunu'nun Kapsamı" bölümünü okur. |
4 | İş Sözleşmesi Kavramı, Unsurları ve Kurulması | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Sözleşmesi Kavramı, Unsurları ve Kurulması" bölümünü okur. |
5 | İş Sözleşmesinin Türleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " İş Sözleşmesinin Türleri" bölümünü okur. |
6 | İşçinin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İşçinin Borçları" bölümünü okur. |
7 | İşverenin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İşverenin Borçları" bölümünü okur. |
8 | İş Sözleşmesinin Fesih Dışında Sona Ermesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesi Fesih Dışında Sona Erdiren Durumlar" bölümünü okur. |
9 | İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Ermesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Erdirilmesi" bölümünü okur. |
10 | İş Güvencesi ve İşe İade Davası | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Güvencesi " bölümünü okur. |
11 | Geçerli Neden ve Haklı Nedenle Fesih | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Erdirilmesi " bölümünü okur. İşverenin geçerli neden-haklı nedenle feshine ilişkin güncel yargı kararlarını inceler. |
12 | İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları" bölümünü okur. |
13 | Çalışma Süreleri, Fazla Saatlerle Çalışmalar ve Özellik Arzeden Çalışmalar | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Çalışma Süreleri " bölümünü okur. |
14 | Dinlenme ve Tatil Hakları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Dinlenme ve Tatil Hakları" bölümünü okur. |
Kaynak |
ÇELİK, Nuri/CANİKLİOĞLU, Nurşen/CANBOLAT, Talat, İş Hukuku Dersleri, 34. Yenilenmiş Bası, İstanbul 2021. SÜZEK, Sarper, İş Hukuku, 21. Yenilenmiş Baskı, İstanbul 2021. ASTARLI, Muhittin/ BAYSAL, Ulaş/ MOLLAMAHMUTOĞLU, Hamdi, İş Hukuku Ders Kitabı Cilt:1 Bireysel İş Hukuku, 5. Baskı, İstanbul 2021. EYRENCİ, Öner/ TAŞKENT, Savaş/ ULUCAN, Devrim/ BASKAN Ş. Esra, İş Hukuku, 10. Baskı, İstanbul 2020. EKMEKÇİ, Ömer/ YİĞİT, Esra, Bireysel İş Hukuku Dersleri, 3. Baskı, İstanbul 2021. |
NAZLI, Seçkin, Anayasanın Çalışma Hak ve Özgürlüğüne İlişkin Düzenlemelerinin İş Hukukuna Etkileri, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |