Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERGONOMİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiBu ders; 1. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler
edinmek, İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri ., Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve
toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi
,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik
uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar.10, 14A, E
Ofis çalışanlarında uygun ergonomik müdahale yaklaşımlarını tanımlar.10A, E
Fabrika çalışanlarında uygun ergonomik yaklaşımları tanımlar.10A, E
2. Makine –insan etkileşimini açıklar.16, 9A, E
3. Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder.16A, E
4. İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar.16A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler
edinmek
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
2 İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmakMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
3Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmekMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
4İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmakMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
5Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamalarıMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
6Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel girişMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
7Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
8Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri .
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
9 Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve
toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
10İş sistemleri, insan-makine ilişkisiMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
11Ergonomik iş, işyeri düzenlemesiMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
12Bürolarda iş yeri düzenlemesi
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
13Çeşitli iş düzenlemeleriMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
14Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik
uygunluğunun kontrolleri
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
Kaynak
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)Kitap, dergi ve web siteleri

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir.
X
2
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar.
X
3
İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır.
X
4
İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir.
X
5
İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
9
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
10
İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
X
11
İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur.
X
12
İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
13
İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
X
14
Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati31442
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi32060
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer31030
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14545
Genel Sınav ve Hazırlığı14545
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)222
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(222/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERGONOMİ-Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiBu ders; 1. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler
edinmek, İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri ., Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve
toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi
,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik
uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar.10, 14A, E
Ofis çalışanlarında uygun ergonomik müdahale yaklaşımlarını tanımlar.10A, E
Fabrika çalışanlarında uygun ergonomik yaklaşımları tanımlar.10A, E
2. Makine –insan etkileşimini açıklar.16, 9A, E
3. Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder.16A, E
4. İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar.16A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler
edinmek
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
2 İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmakMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
3Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmekMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
4İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmakMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
5Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamalarıMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
6Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel girişMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
7Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
8Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol
yöntemleri .
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
9 Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve
toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
10İş sistemleri, insan-makine ilişkisiMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
11Ergonomik iş, işyeri düzenlemesiMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
12Bürolarda iş yeri düzenlemesi
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
13Çeşitli iş düzenlemeleriMühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
14Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik
uygunluğunun kontrolleri
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)-www.pubmed.com
Kaynak
Mühendisler için ergonomi ( Fatih C. Babalık)Kitap, dergi ve web siteleri

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir.
X
2
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar.
X
3
İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır.
X
4
İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir.
X
5
İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
9
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
10
İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
X
11
İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur.
X
12
İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
13
İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
X
14
Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 13:44Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 13:45