Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ( SEMİNER ) | - | Güz Dönemi | 3+0 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Muhammet Emin BİNGÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doruk UTKU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilim ve bilimsel yöntemle ilgili temel kavramların öğrenilmesi, bir araştırmanın nasıl planlanacağı, yürütüleceği, rapor edileceğinin kavranması, bilimsel araştırmalardaki etik kuralların ele alınması, araştırmacı kimliğinin geliştirilmesini teşvik edilmesi ve öğrencilerin kendi alanlarında yazılan tezlerle ilgili deneyim kazanması bu dersin amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve bilimsel yöntem,Bilimsel araştırmalarda merak edilenler,Bilimsel araştırmalarda merak edilenler,Bilimsel araştırma,Bilimsel araştırma,Araştırma düzenekleri,Araştırma düzenekleri,Örnekleme teknikleri, Verilerin toplanması,Kağıt-kaleme dayanan veri toplama araçları,Bilimsel çalışmaların yazımı, yayınlanması ve sunulması,bilimsel araştırmalarda etik,Tez yazım kuralları, MS Word belgesinde içindekiler sayfasının, dipnot kullanımının, sayfa numarası ekleme ve kaynakça sayfasının nasıl yapılacağı, İMÜ SBE etik kurulundan nasıl izin alınması gerektiği,İMÜ Kütüphanesi internet sayfasının tanıtımı,başka bir üniversiteden nasıl tez isteneceği, Diğer kütüphanelerden kaynakların nasıl sağlanacağı (Kütüphaneler arası Ödünç Kitap/Fotokopi İstek Forumu), YÖK Ulusal Tez Merkezi ile ULAKBİM’in tanıtımı, “Mendeley” ve “Scopus” programlarının kullanımı, ResearchGate kullanımı, Prezi programının kullanımı, ORCID numarası alma, ARBİS numarası alma ve TÜBİTAK proje başvurusu yapma işlemlerinin tanıtılması, -“Turnitin” programına nasıl ödev yükleneceği,Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları,Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A, E |
1.1.Bilimsel yöntemle ilgili temel kavramları yorumlar. | 16, 9 | A, E |
1.2.Bilimsel araştırmalardaki nedensellikle ilgili kavramları analiz eder. | 16, 9 | A, E |
1.3.Bilimsel araştırma yürütülmesi ile ilgili kavramları gösterir. | 16, 9 | A, E |
2.1.Araştırma düzeneklerinin çeşitlerini ayırt eder. | 16, 9 | A, E |
2.2.Örnekleme tekniklerini, verilerin toplanması yollarını ve psikolojik ölçme araçlarını tanır. | 16, 9 | A, E |
2.3.Bilimsel çalışmaların yazımı, sunulması ve sunulması konularını bilir ve bilimsel etiğin önemini anlar. | 16, 9 | A, E |
3.Araştırmacı kimliğine ilgi duyar. | 16, 9 | A, E |
3.1.Bir tezin nasıl yazılacağı ile ilgili temel bilgileri uygular. | 16, 9 | A, E |
3.2.Bilimsel yayınlara nasıl ulaşılacağı, bilim insanlarının nasıl izleneceği ve bilimsel araştırmalarla ilgili yararlı programların nasıl kullanılacağını ayırt eder. | 16, 9 | A, E |
3.3.Kendi alanında yazılmış tezlerle ilgili fikir elde eder. | 16, 9 | A, E |
2. Bilimsel araştırma sürecini tanır. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve bilimsel yöntem | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Bilimsel araştırmalarda merak edilenler | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | Bilimsel araştırmalarda merak edilenler | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Bilimsel araştırma | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Bilimsel araştırma | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Araştırma düzenekleri | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Araştırma düzenekleri | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Örnekleme teknikleri, Verilerin toplanması | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Kağıt-kaleme dayanan veri toplama araçları | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Bilimsel çalışmaların yazımı, yayınlanması ve sunulması,bilimsel araştırmalarda etik | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Tez yazım kuralları, MS Word belgesinde içindekiler sayfasının, dipnot kullanımının, sayfa numarası ekleme ve kaynakça sayfasının nasıl yapılacağı, İMÜ SBE etik kurulundan nasıl izin alınması gerektiği | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | İMÜ Kütüphanesi internet sayfasının tanıtımı,başka bir üniversiteden nasıl tez isteneceği, Diğer kütüphanelerden kaynakların nasıl sağlanacağı (Kütüphaneler arası Ödünç Kitap/Fotokopi İstek Forumu), YÖK Ulusal Tez Merkezi ile ULAKBİM’in tanıtımı, “Mendeley” ve “Scopus” programlarının kullanımı, ResearchGate kullanımı, Prezi programının kullanımı, ORCID numarası alma, ARBİS numarası alma ve TÜBİTAK proje başvurusu yapma işlemlerinin tanıtılması, -“Turnitin” programına nasıl ödev yükleneceği | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Son derslerin işlenmesi sırasında ders notları verilecektir. |
Ana Kaynak Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. (4. baskı) Ankara: Seçkin. Kaynaklar Heppner, P. P., Wampold, Bruce E. D. ve Kivlighan, M. (2013). Psikolojik danışmada araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. D. M. Siyez). Ankara: Mentis. Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. (İkinci yazım ve 30. baskı). Ankara: Nobel. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. ve Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. İ. Göz). Ankara: Nobel. Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. (3. baskı). Ankara: Anı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 6 | 18 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 30 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 17 | 17 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 33 | 33 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ( SEMİNER ) | - | Güz Dönemi | 3+0 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Muhammet Emin BİNGÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doruk UTKU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilim ve bilimsel yöntemle ilgili temel kavramların öğrenilmesi, bir araştırmanın nasıl planlanacağı, yürütüleceği, rapor edileceğinin kavranması, bilimsel araştırmalardaki etik kuralların ele alınması, araştırmacı kimliğinin geliştirilmesini teşvik edilmesi ve öğrencilerin kendi alanlarında yazılan tezlerle ilgili deneyim kazanması bu dersin amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve bilimsel yöntem,Bilimsel araştırmalarda merak edilenler,Bilimsel araştırmalarda merak edilenler,Bilimsel araştırma,Bilimsel araştırma,Araştırma düzenekleri,Araştırma düzenekleri,Örnekleme teknikleri, Verilerin toplanması,Kağıt-kaleme dayanan veri toplama araçları,Bilimsel çalışmaların yazımı, yayınlanması ve sunulması,bilimsel araştırmalarda etik,Tez yazım kuralları, MS Word belgesinde içindekiler sayfasının, dipnot kullanımının, sayfa numarası ekleme ve kaynakça sayfasının nasıl yapılacağı, İMÜ SBE etik kurulundan nasıl izin alınması gerektiği,İMÜ Kütüphanesi internet sayfasının tanıtımı,başka bir üniversiteden nasıl tez isteneceği, Diğer kütüphanelerden kaynakların nasıl sağlanacağı (Kütüphaneler arası Ödünç Kitap/Fotokopi İstek Forumu), YÖK Ulusal Tez Merkezi ile ULAKBİM’in tanıtımı, “Mendeley” ve “Scopus” programlarının kullanımı, ResearchGate kullanımı, Prezi programının kullanımı, ORCID numarası alma, ARBİS numarası alma ve TÜBİTAK proje başvurusu yapma işlemlerinin tanıtılması, -“Turnitin” programına nasıl ödev yükleneceği,Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları,Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A, E |
1.1.Bilimsel yöntemle ilgili temel kavramları yorumlar. | 16, 9 | A, E |
1.2.Bilimsel araştırmalardaki nedensellikle ilgili kavramları analiz eder. | 16, 9 | A, E |
1.3.Bilimsel araştırma yürütülmesi ile ilgili kavramları gösterir. | 16, 9 | A, E |
2.1.Araştırma düzeneklerinin çeşitlerini ayırt eder. | 16, 9 | A, E |
2.2.Örnekleme tekniklerini, verilerin toplanması yollarını ve psikolojik ölçme araçlarını tanır. | 16, 9 | A, E |
2.3.Bilimsel çalışmaların yazımı, sunulması ve sunulması konularını bilir ve bilimsel etiğin önemini anlar. | 16, 9 | A, E |
3.Araştırmacı kimliğine ilgi duyar. | 16, 9 | A, E |
3.1.Bir tezin nasıl yazılacağı ile ilgili temel bilgileri uygular. | 16, 9 | A, E |
3.2.Bilimsel yayınlara nasıl ulaşılacağı, bilim insanlarının nasıl izleneceği ve bilimsel araştırmalarla ilgili yararlı programların nasıl kullanılacağını ayırt eder. | 16, 9 | A, E |
3.3.Kendi alanında yazılmış tezlerle ilgili fikir elde eder. | 16, 9 | A, E |
2. Bilimsel araştırma sürecini tanır. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve bilimsel yöntem | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Bilimsel araştırmalarda merak edilenler | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | Bilimsel araştırmalarda merak edilenler | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Bilimsel araştırma | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Bilimsel araştırma | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Araştırma düzenekleri | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Araştırma düzenekleri | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Örnekleme teknikleri, Verilerin toplanması | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Kağıt-kaleme dayanan veri toplama araçları | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Bilimsel çalışmaların yazımı, yayınlanması ve sunulması,bilimsel araştırmalarda etik | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Tez yazım kuralları, MS Word belgesinde içindekiler sayfasının, dipnot kullanımının, sayfa numarası ekleme ve kaynakça sayfasının nasıl yapılacağı, İMÜ SBE etik kurulundan nasıl izin alınması gerektiği | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | İMÜ Kütüphanesi internet sayfasının tanıtımı,başka bir üniversiteden nasıl tez isteneceği, Diğer kütüphanelerden kaynakların nasıl sağlanacağı (Kütüphaneler arası Ödünç Kitap/Fotokopi İstek Forumu), YÖK Ulusal Tez Merkezi ile ULAKBİM’in tanıtımı, “Mendeley” ve “Scopus” programlarının kullanımı, ResearchGate kullanımı, Prezi programının kullanımı, ORCID numarası alma, ARBİS numarası alma ve TÜBİTAK proje başvurusu yapma işlemlerinin tanıtılması, -“Turnitin” programına nasıl ödev yükleneceği | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Öğrencilerin kendi alanlarındaki bir yüksek lisans ya da doktora tezinin tanıtımı ile ilgili sunu yapmaları | Ön Hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Son derslerin işlenmesi sırasında ders notları verilecektir. |
Ana Kaynak Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. (4. baskı) Ankara: Seçkin. Kaynaklar Heppner, P. P., Wampold, Bruce E. D. ve Kivlighan, M. (2013). Psikolojik danışmada araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. D. M. Siyez). Ankara: Mentis. Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. (İkinci yazım ve 30. baskı). Ankara: Nobel. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. ve Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. İ. Göz). Ankara: Nobel. Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. (3. baskı). Ankara: Anı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |