Öğrencilere daha iyi yönetsel kararlar alabilmeleri için verilere erişim, toplama, depolama, analiz etme, paylaşma ve bunlara erişim sağlama konularında geniş bir kategori olan uygulama ve teknolojileri incelemeyi sağlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; İş Zekasına Giriş,İş Zekası Temelleri,İş Zekası Türleri,Verilerin Mimarisi,Veri Madenciliğine Giriş,Veri Madenciliği Teknikleri,VeriAmbarı,Veriambarı türleri,Bilgi Yönetimi,İş Zekası Döngüsü,İş Zekası Kullanıcı Modeli,İş Zekasında yaşanan sorunlar ve zorluklar,İş Zekası Stratejisi ve Yol Haritası,İş Zekası Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
0. Tüm kazanımlar için
14, 4, 6, 9
A, E
1. İş zekası kavramını ve iş zekası değer zincirini açıklar.
2. İş zekasının yeteneklerini temel seviyede açıklayabilecektir.
3. İşletmelerde iş zekası türlerini ve rollerini açıklar.
4. Veri türlerini, veri mimarisi temelini açıklar.
5. Veri ön işleme ve kirli veri temizleme işlemlerini yapar.
6. Veri madenciliğinin tanımını ve gerekliliğini açıklar.
6.1. Makine Öğrenmesini bilir.
7. Veri Madenciliği tekniklerini açıklar.
7.1. Sınıflandırma ve karar ağaçları yapısını, kümeleme analizini yapar.
8. Veri ambarı ve bileşenlerinin tanımını yapar.
8.1. OLAP ve veri modelleme kavramını açıklar.
9. Veri ambarı türlerini açıklar.
9.1. B2B ve B2C iş zekası modellerini kullanır.
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İş Zekasına Giriş
Kitaptan ilgili bölüm okunacak.
2
İş Zekası Temelleri
3
İş Zekası Türleri
4
Verilerin Mimarisi
5
Veri Madenciliğine Giriş
Kitaptan ilgili bölüm okunacak.
6
Veri Madenciliği Teknikleri
Kitaptan ilgili bölüm okunacak.
7
VeriAmbarı
Kitaptan ilgili bölüm okunacak
8
Veriambarı türleri
9
Bilgi Yönetimi
10
İş Zekası Döngüsü
11
İş Zekası Kullanıcı Modeli
12
İş Zekasında yaşanan sorunlar ve zorluklar
13
İş Zekası Stratejisi ve Yol Haritası
14
İş Zekası Uygulamaları
Kaynak
Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics 1st Edition by Rick Sherman
1. Çıplak İstatistik, Charles Wheelan 2. Araştırma Nasıl Tasarlanır Ve Raporlaştırılır, Andy Field ve Graham Hole 3. Master Algoritma 4. Homo İnformatiks: Bilişim Matematik ve Mantığın Kesişen Dünyaları 5. Matematiksel İmha Silahları: Büyük Veri, Eşitsizliği Nasıl Artırıp Demokrasiyi Tehdit Ediyor?, Cathy ONeil ve Akın Emre Pilgir 6. Hayatımızdaki Algoritmalar: Günlük Kararların Bilgisayar Bilimi 7. Yaşam 3.0: Yapay Zeka Çağında İnsan Olmak 8. Büyük Veri İş Başında: 45 Yıldız Şirket Büyük Veri'yi Nasıl Kullandı?: 45 Yıldız Şirket Büyük Veriyi Nasıl Kullandı?
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Akademik çalışma yapmak için gerekli olan araştırma becerisine sahip olur.
5
Zaman yönetimi becerisine sahip olur.
X
6
Bilimsel etik ve bilimsel sorumluluk ilkeleri benimser.
X
7
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
8
Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
9
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışma yaparak özgün bir yapıt üretebilmesi ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmesi.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
10
10
100
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
16
32
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
30
30
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
6
6
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
18
18
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
258
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(258/30)
9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İŞ ZEKASI VE STRATEJİ GELİŞTİRME
-
Bahar Dönemi
3+0
3
9
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersi Verenler
Prof.Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilere daha iyi yönetsel kararlar alabilmeleri için verilere erişim, toplama, depolama, analiz etme, paylaşma ve bunlara erişim sağlama konularında geniş bir kategori olan uygulama ve teknolojileri incelemeyi sağlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; İş Zekasına Giriş,İş Zekası Temelleri,İş Zekası Türleri,Verilerin Mimarisi,Veri Madenciliğine Giriş,Veri Madenciliği Teknikleri,VeriAmbarı,Veriambarı türleri,Bilgi Yönetimi,İş Zekası Döngüsü,İş Zekası Kullanıcı Modeli,İş Zekasında yaşanan sorunlar ve zorluklar,İş Zekası Stratejisi ve Yol Haritası,İş Zekası Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
0. Tüm kazanımlar için
14, 4, 6, 9
A, E
1. İş zekası kavramını ve iş zekası değer zincirini açıklar.
2. İş zekasının yeteneklerini temel seviyede açıklayabilecektir.
3. İşletmelerde iş zekası türlerini ve rollerini açıklar.
4. Veri türlerini, veri mimarisi temelini açıklar.
5. Veri ön işleme ve kirli veri temizleme işlemlerini yapar.
6. Veri madenciliğinin tanımını ve gerekliliğini açıklar.
6.1. Makine Öğrenmesini bilir.
7. Veri Madenciliği tekniklerini açıklar.
7.1. Sınıflandırma ve karar ağaçları yapısını, kümeleme analizini yapar.
8. Veri ambarı ve bileşenlerinin tanımını yapar.
8.1. OLAP ve veri modelleme kavramını açıklar.
9. Veri ambarı türlerini açıklar.
9.1. B2B ve B2C iş zekası modellerini kullanır.
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İş Zekasına Giriş
Kitaptan ilgili bölüm okunacak.
2
İş Zekası Temelleri
3
İş Zekası Türleri
4
Verilerin Mimarisi
5
Veri Madenciliğine Giriş
Kitaptan ilgili bölüm okunacak.
6
Veri Madenciliği Teknikleri
Kitaptan ilgili bölüm okunacak.
7
VeriAmbarı
Kitaptan ilgili bölüm okunacak
8
Veriambarı türleri
9
Bilgi Yönetimi
10
İş Zekası Döngüsü
11
İş Zekası Kullanıcı Modeli
12
İş Zekasında yaşanan sorunlar ve zorluklar
13
İş Zekası Stratejisi ve Yol Haritası
14
İş Zekası Uygulamaları
Kaynak
Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics 1st Edition by Rick Sherman
1. Çıplak İstatistik, Charles Wheelan 2. Araştırma Nasıl Tasarlanır Ve Raporlaştırılır, Andy Field ve Graham Hole 3. Master Algoritma 4. Homo İnformatiks: Bilişim Matematik ve Mantığın Kesişen Dünyaları 5. Matematiksel İmha Silahları: Büyük Veri, Eşitsizliği Nasıl Artırıp Demokrasiyi Tehdit Ediyor?, Cathy ONeil ve Akın Emre Pilgir 6. Hayatımızdaki Algoritmalar: Günlük Kararların Bilgisayar Bilimi 7. Yaşam 3.0: Yapay Zeka Çağında İnsan Olmak 8. Büyük Veri İş Başında: 45 Yıldız Şirket Büyük Veri'yi Nasıl Kullandı?: 45 Yıldız Şirket Büyük Veriyi Nasıl Kullandı?
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Akademik çalışma yapmak için gerekli olan araştırma becerisine sahip olur.
5
Zaman yönetimi becerisine sahip olur.
X
6
Bilimsel etik ve bilimsel sorumluluk ilkeleri benimser.
X
7
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
8
Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
9
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışma yaparak özgün bir yapıt üretebilmesi ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmesi.