İşletmelerin yoğun rekabet ortamında sürdürülebilir rekabet avantajının oluşturulup devam ettirilmesine ilişkin öğrencilerin stratejik düşünme kapasitesini geliştirmek, öğrencilerin stratejik analiz yapma becerisini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Stratejik yönetimin temel kavramları ,İşletmelerde sosyal sorumluluk ve etik yaklaşımları ,Dış Çevre Analizi,İşletme analizi ,Uzun vadeli stratejiler ve amaçlar,Rekabet Stratejileri,Fonksiyon stratejileri,Strateji ve organizasyon yapısı ilişkisi,Strateji ve liderlik ilişkisi,Strateji ve kültür ilişkisi,Strateji Uygulama ve Denetim,Öğrenci Vaka Sunumları - 1,Öğrenci Vaka Sunumları - 2,Öğrenci vaka sunumları - 3; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Stratejik yönetim ile ilgili temel kavramları açıklar.
10, 16, 9
A, E
1.1. Strateji, rekabet, misyon ve vizyon kavramlarını açıklar.
1.2. Küresel rekabet ortamında stratejik yönetimin önemini anlar.
1.3. Stratejik yönetim sürecini açıklar.
2. İşletmelerin sosyal sorumluluğu ve etiği ifade eder.
10, 9
A
2.1. İşletmelerin sosyal sorumluluğu konusuna olan yaklaşımları açıklar.
2.2. İşletmelerde etiğe yaklaşımları anlar.
3. Dış çevre analizini yapar.
10, 13, 9
A, E
3.1. Rekabet ortamını oluşturan unsurlar açıklar.
3.2. İşletmelerin yakın çevresi analizini yaparak fırsatlar ve tehditleri belirler.
3.3. İşletmeleri etkileyen makro çevre unsurlarını açıklar.
4. İşletme analizini ( iç çevre) yapar.
10, 4, 9
A, E
4.1. İşletmenin değer zincirini oluşturan unsurları açıklar.
4.2. İşletmenin güçlü ve zayıf yönlerini belirler.
5. İşletmelerin büyüme ve yaşama stratejilerini tartışır.
10, 4, 9
A, E
5.1. İşletmelerin genel stratejilerini belirler ve açıklar.
5.2. İşletmelerin rekabet stratejilerini tanımlar ve açıklar.
5.3. İşletme fonksiyonları stratejilerini tanımlar ve açıklar.
6. Stratejilere uygun yapı, kültür ve liderlik uygulamalarını tartışır.
10, 4, 9
A, E
6.1. Stratejilere uygun organizasyon yapıları açıklar.
6.2. Stratejilere uygun liderlik ve kültürü anlar.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Stratejik yönetimin temel kavramları
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
2
İşletmelerde sosyal sorumluluk ve etik yaklaşımları
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
3
Dış Çevre Analizi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
4
İşletme analizi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
5
Uzun vadeli stratejiler ve amaçlar
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
6
Rekabet Stratejileri
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
7
Fonksiyon stratejileri
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
8
Strateji ve organizasyon yapısı ilişkisi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
9
Strateji ve liderlik ilişkisi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
10
Strateji ve kültür ilişkisi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
11
Strateji Uygulama ve Denetim
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
12
Öğrenci Vaka Sunumları - 1
13
Öğrenci Vaka Sunumları - 2
14
Öğrenci vaka sunumları - 3
Kaynak
Mirze, K., & Ülgen, H. İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Beta Yayınları (son baskısı)
De Wit, B. ve R. Meyer. Strategy: An international perspective. 6. baskı
Pearce II, J. ve R. B. Robinson, Stratejik Yönetim: Geliştirme, Uygulama ve Kontrol, 12. baskıdan çeviri, Nobel yayınları.
Barney, J. B. ve W. S. Hesterly, Stratejik Yönetim ve Rekabet Avantajı, 4. basımdan çeviri, İstanbul Ticaret Üniversitesi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Akademik çalışma yapmak için gerekli olan araştırma becerisine sahip olur.
X
5
Zaman yönetimi becerisine sahip olur.
X
6
Bilimsel etik ve bilimsel sorumluluk ilkeleri benimser.
X
7
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
8
Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
9
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışma yaparak özgün bir yapıt üretebilmesi ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmesi.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
60
60
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
60
60
Proje Sunumu / Seminer
1
24
24
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
24
24
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
48
48
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
258
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(258/30)
9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KÜRESEL REKABET ORTAMINDA YÖNETİM VE STRATEJİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
9
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Elif BAYKAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
İşletmelerin yoğun rekabet ortamında sürdürülebilir rekabet avantajının oluşturulup devam ettirilmesine ilişkin öğrencilerin stratejik düşünme kapasitesini geliştirmek, öğrencilerin stratejik analiz yapma becerisini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Stratejik yönetimin temel kavramları ,İşletmelerde sosyal sorumluluk ve etik yaklaşımları ,Dış Çevre Analizi,İşletme analizi ,Uzun vadeli stratejiler ve amaçlar,Rekabet Stratejileri,Fonksiyon stratejileri,Strateji ve organizasyon yapısı ilişkisi,Strateji ve liderlik ilişkisi,Strateji ve kültür ilişkisi,Strateji Uygulama ve Denetim,Öğrenci Vaka Sunumları - 1,Öğrenci Vaka Sunumları - 2,Öğrenci vaka sunumları - 3; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Stratejik yönetim ile ilgili temel kavramları açıklar.
10, 16, 9
A, E
1.1. Strateji, rekabet, misyon ve vizyon kavramlarını açıklar.
1.2. Küresel rekabet ortamında stratejik yönetimin önemini anlar.
1.3. Stratejik yönetim sürecini açıklar.
2. İşletmelerin sosyal sorumluluğu ve etiği ifade eder.
10, 9
A
2.1. İşletmelerin sosyal sorumluluğu konusuna olan yaklaşımları açıklar.
2.2. İşletmelerde etiğe yaklaşımları anlar.
3. Dış çevre analizini yapar.
10, 13, 9
A, E
3.1. Rekabet ortamını oluşturan unsurlar açıklar.
3.2. İşletmelerin yakın çevresi analizini yaparak fırsatlar ve tehditleri belirler.
3.3. İşletmeleri etkileyen makro çevre unsurlarını açıklar.
4. İşletme analizini ( iç çevre) yapar.
10, 4, 9
A, E
4.1. İşletmenin değer zincirini oluşturan unsurları açıklar.
4.2. İşletmenin güçlü ve zayıf yönlerini belirler.
5. İşletmelerin büyüme ve yaşama stratejilerini tartışır.
10, 4, 9
A, E
5.1. İşletmelerin genel stratejilerini belirler ve açıklar.
5.2. İşletmelerin rekabet stratejilerini tanımlar ve açıklar.
5.3. İşletme fonksiyonları stratejilerini tanımlar ve açıklar.
6. Stratejilere uygun yapı, kültür ve liderlik uygulamalarını tartışır.
10, 4, 9
A, E
6.1. Stratejilere uygun organizasyon yapıları açıklar.
6.2. Stratejilere uygun liderlik ve kültürü anlar.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Stratejik yönetimin temel kavramları
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
2
İşletmelerde sosyal sorumluluk ve etik yaklaşımları
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
3
Dış Çevre Analizi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
4
İşletme analizi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
5
Uzun vadeli stratejiler ve amaçlar
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
6
Rekabet Stratejileri
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
7
Fonksiyon stratejileri
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
8
Strateji ve organizasyon yapısı ilişkisi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
9
Strateji ve liderlik ilişkisi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
10
Strateji ve kültür ilişkisi
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
11
Strateji Uygulama ve Denetim
Paylaşılan makale veya kitabın ilgili bölümünün okunması
12
Öğrenci Vaka Sunumları - 1
13
Öğrenci Vaka Sunumları - 2
14
Öğrenci vaka sunumları - 3
Kaynak
Mirze, K., & Ülgen, H. İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Beta Yayınları (son baskısı)
De Wit, B. ve R. Meyer. Strategy: An international perspective. 6. baskı
Pearce II, J. ve R. B. Robinson, Stratejik Yönetim: Geliştirme, Uygulama ve Kontrol, 12. baskıdan çeviri, Nobel yayınları.
Barney, J. B. ve W. S. Hesterly, Stratejik Yönetim ve Rekabet Avantajı, 4. basımdan çeviri, İstanbul Ticaret Üniversitesi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır.
X
4
Akademik çalışma yapmak için gerekli olan araştırma becerisine sahip olur.
X
5
Zaman yönetimi becerisine sahip olur.
X
6
Bilimsel etik ve bilimsel sorumluluk ilkeleri benimser.
X
7
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
8
Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
9
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışma yaparak özgün bir yapıt üretebilmesi ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmesi.