Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASINDA İLERİ OKUMALAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere Türk Dış Politikası'nın temel prensiplerini güncel uluslararası meselelerle entegre ederek öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, güncel meseleler ve Türk Dış Politikası hakkında dokumalar yaparak, küresel gelişmeleri anlama, Türkiye'nin mevcut dış politika stratejilerini değerlendirme ve gelecekteki diplomatik zorluklara çözüm üretebilme becerilerini geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Soğuk Savaş Sonrasında Yeni Dünya Düzeni ve Türkiye: 1990-2002,AKP Döneminde Türk Dış Politikası (I),AKP Döneminde Türk Dış Politikası (II),Türkiye - AB İlişkileri: Güncel konular,Türkiye - ABD İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Rusya İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Çin İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Orta Asya İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Orta Doğu İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye ve İklim Değişikliği,Türkiye ve Enerji Güvenliği,Türkiye ve İnsani Müdahale,Türkiye ve Uluslararası Hukuk,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, gelecekteki diplomatik zorluklara karşı çözüm üretebilme yetenekleri kazanır ve bu bağlamda stratejik düşünme becerilerini geliştirir. | ||
Öğrenciler, Türk Dış Politikası'nın tarihini ve temel prensiplerini kavrar ve bu prensipleri güncel uluslararası olaylarla bağdaştırır. | ||
Güncel meseleler ve Türk Dış Politikası belgeleri üzerinden yapılan analizlerle, öğrenciler bilgi toplar ve var olan bilgileri eleştirir. | ||
Öğrenciler, dünya genelindeki önemli olayları değerlendirir ve küresel gelişmeleri anlar. | ||
Türkiye'nin mevcut dış politika stratejilerini değerlendirme becerisi geliştirir ve bu stratejilerin etkilerini analiz edebilir. | ||
Öğrenciler hem teorik bilgi hem de pratik beceriler kazanarak, Türk Dış Politikası'na ilişkin geniş bir anlayış geliştirirler. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Soğuk Savaş Sonrasında Yeni Dünya Düzeni ve Türkiye: 1990-2002 | |
2 | AKP Döneminde Türk Dış Politikası (I) | |
3 | AKP Döneminde Türk Dış Politikası (II) | |
4 | Türkiye - AB İlişkileri: Güncel konular | |
5 | Türkiye - ABD İlişkileri: Güncel Konular | |
6 | Türkiye - Rusya İlişkileri: Güncel Konular | |
7 | Türkiye - Çin İlişkileri: Güncel Konular | |
8 | Türkiye - Orta Asya İlişkileri: Güncel Konular | |
9 | Türkiye - Orta Doğu İlişkileri: Güncel Konular | |
10 | Türkiye ve İklim Değişikliği | |
11 | Türkiye ve Enerji Güvenliği | |
12 | Türkiye ve İnsani Müdahale | |
13 | Türkiye ve Uluslararası Hukuk | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Hale, William, Türk Dış Politikası: 1774-2000, Çev. Petek Demir, İstanbul, Mozaik, 2003. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. I: 1919-1980, İstanbul, İletişim, 2004. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. II: 1980-1990, İstanbul, İletişim, 2001. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. III, İstanbul, İletişim 2016. Sever, Ayşegül, Soğuk Savaş Kuşatmasında Türkiye, Batı ve Orta Doğu: 1945-1958, İstanbul, Boyut Kitapları, 1997. |
SANDER, O. (2002). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşı’ndan Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. C, 1, 1919-1980. Doğru, S. (2013). Türk Boğazları’nın hukuki statüsü: Sevr ve Lozan’dan Montrö’ye geçiş. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(2), 123-169. Aydın, M., & Erhan, Ç. (Eds.). (2004). Turkish-American relations: Past, present and future. Psychology Press. Aydin, M. (2013). Determinants of Turkish foreign policy: Historical framework and traditional inputs. In Seventy-five years of the Turkish Republic (pp. 152-186). Routledge. Tocci, N. (2020). Turkey and the European Union: Scenarios for 2023 (FEUTURE Background Paper). Aydın-Düzgit, S., & Tocci, N. (2015). Turkey and the European Union. London and New York: Palgrave Macmillan. Hale, W. (2012). Turkey and its Neighbors: Foreign Relations in Transition. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | X | |||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | X | |||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | X | |||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | X | |||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | X | |||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 5 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 5 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 8 | 10 | 80 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 8 | 10 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DIŞ POLİTİKASINDA İLERİ OKUMALAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hatice Deniz GENÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere Türk Dış Politikası'nın temel prensiplerini güncel uluslararası meselelerle entegre ederek öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, güncel meseleler ve Türk Dış Politikası hakkında dokumalar yaparak, küresel gelişmeleri anlama, Türkiye'nin mevcut dış politika stratejilerini değerlendirme ve gelecekteki diplomatik zorluklara çözüm üretebilme becerilerini geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Soğuk Savaş Sonrasında Yeni Dünya Düzeni ve Türkiye: 1990-2002,AKP Döneminde Türk Dış Politikası (I),AKP Döneminde Türk Dış Politikası (II),Türkiye - AB İlişkileri: Güncel konular,Türkiye - ABD İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Rusya İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Çin İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Orta Asya İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye - Orta Doğu İlişkileri: Güncel Konular,Türkiye ve İklim Değişikliği,Türkiye ve Enerji Güvenliği,Türkiye ve İnsani Müdahale,Türkiye ve Uluslararası Hukuk,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, gelecekteki diplomatik zorluklara karşı çözüm üretebilme yetenekleri kazanır ve bu bağlamda stratejik düşünme becerilerini geliştirir. | ||
Öğrenciler, Türk Dış Politikası'nın tarihini ve temel prensiplerini kavrar ve bu prensipleri güncel uluslararası olaylarla bağdaştırır. | ||
Güncel meseleler ve Türk Dış Politikası belgeleri üzerinden yapılan analizlerle, öğrenciler bilgi toplar ve var olan bilgileri eleştirir. | ||
Öğrenciler, dünya genelindeki önemli olayları değerlendirir ve küresel gelişmeleri anlar. | ||
Türkiye'nin mevcut dış politika stratejilerini değerlendirme becerisi geliştirir ve bu stratejilerin etkilerini analiz edebilir. | ||
Öğrenciler hem teorik bilgi hem de pratik beceriler kazanarak, Türk Dış Politikası'na ilişkin geniş bir anlayış geliştirirler. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Soğuk Savaş Sonrasında Yeni Dünya Düzeni ve Türkiye: 1990-2002 | |
2 | AKP Döneminde Türk Dış Politikası (I) | |
3 | AKP Döneminde Türk Dış Politikası (II) | |
4 | Türkiye - AB İlişkileri: Güncel konular | |
5 | Türkiye - ABD İlişkileri: Güncel Konular | |
6 | Türkiye - Rusya İlişkileri: Güncel Konular | |
7 | Türkiye - Çin İlişkileri: Güncel Konular | |
8 | Türkiye - Orta Asya İlişkileri: Güncel Konular | |
9 | Türkiye - Orta Doğu İlişkileri: Güncel Konular | |
10 | Türkiye ve İklim Değişikliği | |
11 | Türkiye ve Enerji Güvenliği | |
12 | Türkiye ve İnsani Müdahale | |
13 | Türkiye ve Uluslararası Hukuk | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Hale, William, Türk Dış Politikası: 1774-2000, Çev. Petek Demir, İstanbul, Mozaik, 2003. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. I: 1919-1980, İstanbul, İletişim, 2004. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. II: 1980-1990, İstanbul, İletişim, 2001. Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. III, İstanbul, İletişim 2016. Sever, Ayşegül, Soğuk Savaş Kuşatmasında Türkiye, Batı ve Orta Doğu: 1945-1958, İstanbul, Boyut Kitapları, 1997. |
SANDER, O. (2002). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşı’ndan Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. C, 1, 1919-1980. Doğru, S. (2013). Türk Boğazları’nın hukuki statüsü: Sevr ve Lozan’dan Montrö’ye geçiş. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(2), 123-169. Aydın, M., & Erhan, Ç. (Eds.). (2004). Turkish-American relations: Past, present and future. Psychology Press. Aydin, M. (2013). Determinants of Turkish foreign policy: Historical framework and traditional inputs. In Seventy-five years of the Turkish Republic (pp. 152-186). Routledge. Tocci, N. (2020). Turkey and the European Union: Scenarios for 2023 (FEUTURE Background Paper). Aydın-Düzgit, S., & Tocci, N. (2015). Turkey and the European Union. London and New York: Palgrave Macmillan. Hale, W. (2012). Turkey and its Neighbors: Foreign Relations in Transition. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | X | |||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | X | |||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | X | |||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | X | |||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | X | |||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |