Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASET FELSEFESİNDE DEVLET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; İdeoloji Kavramı Devletin anlamı,Doğal hukuk, İnsan hakları ve devlet,Çağdaş siyasi İdeolojilerde devlet,Liberalizm ,Sosyalizm ,Muhafazakarlık ,Modern devletle birlikte yaşamak,Adalet ve adaletin doğası üstüne,Demokratik, otoriter ve totaliter devlet,Laiklik, sekülerizm, din ve devlet,Meşruluk, otorite, itaat ve sivil itaatsizlik,Etnisite, Milliyetçilik ve ulus devlet,Teori ve pratik: Anayasa ve devlet,Devletin geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeoloji Kavramı Devletin anlamı | Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003, ss. 1-32. Bekir Berat Özipek, Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008 (1. Bölüm) Metin: Thomas Hobbes, Leviathan, YKY, İstanbul, 2007, ss. 127-138. |
2 | Doğal hukuk, İnsan hakları ve devlet | Bekir Berat Özipek, Doğal Hukuk ve İnsan Hakları, Slayt. Sophokles, Antigone, MEB Yayınları. |
3 | Çağdaş siyasi İdeolojilerde devlet | Bekir Berat Özipek, Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008 (2. Bölüm) |
4 | Liberalizm | Atilla Yayla, Liberalizm, Liberte Yayınları, Ankara, 2008. Metin: Murray Rothbard, Devletin Anatomisi, Serbest Çizgi Yayınları, Ankara, 2006. |
5 | Sosyalizm | Alex Callonicos, Marx’ın Devrimci Fikirleri, Antikaplitalist Yayınları, İstanbul, 2009, ss. 97-124. Metin: Marx-Engels, Komünist Manifestosu |
6 | Muhafazakarlık | B. Berat Özipek, Muhafazakarlık Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2017. |
7 | Modern devletle birlikte yaşamak | Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008, (3. Bölüm). Metin: Aristo, Politika, I. Kitap, (1-5. Bölümler). |
8 | Adalet ve adaletin doğası üstüne | Nigel Ashford, Özgür Toplumun İlkeleri, http://www.libertedownload.com/ldt/ozgur-toplumun-ilkeleri.pdf , Larry Arnhart, Platon’dan Pinker’a Siyasi Düşünce Tarihi, Adres Yayınları, Ankara, 2019, (Adalet). Metin: Platon, Gorgias, İş Bankası, İstanbul, 2006, ss. 37-58. |
9 | Demokratik, otoriter ve totaliter devlet | George Orwell, Hayvan Çiftliği, Liman Yayınları, Ankara, 2004. Nigel Ashford, Özgür Toplumun İlkeleri, http://www.libertedownload.com/ldt/ozgur-toplumun-ilkeleri.pdf , Demokrasi Leszek Kolakowski, “Totaliterizm ve Yalan,” Yeni Forum, C. IV, No. 97, 1983, ss. 9-11. |
10 | Laiklik, sekülerizm, din ve devlet | T. Jeremy Gunn, Din Özgürlüğü ve Laisite –ABD ve Fransa Arasında Bir Karşılaştırma, Liberte Yayınları, Ankara, 2014, ss. 19-23. Bill Clinton, “Federal İşyerlerinde Dini İfade ve Pratiklere Dair Genelge,” Liberal Düşünce, Güz 1998, Sayı 12, ss. 64-74. |
11 | Meşruluk, otorite, itaat ve sivil itaatsizlik | David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayınları, Ankara, 1991 Etienne de la Boétie, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev, İmge Yayınları, Ankara, 1995. Metin: Farabi, İdeal Devlet, İş Bankası, İstanbul, 2019, ss. 97-106. |
12 | Etnisite, Milliyetçilik ve ulus devlet | Hamit Emrah Beriş, “Milliyetçilik,” Siyasi İdeolojiler, (Ed. Buğra Kalkan & H.Y. Başdemir, Adres Yayınları, Ankara, 2017, ss. 108-129. |
13 | Teori ve pratik: Anayasa ve devlet | Bekir Berat Özipek, Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008, (4. Bölüm). |
14 | Devletin geleceği | Norman Barry, “Devlet Hakkındaki Çağdaş Tartışma,” Modern Siyaset Teorisi, Liberte, Ankara, 2004, ss. 155-157. Genel tartışma. |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | ||||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | ||||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | ||||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | ||||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | ||||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | ||||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | ||||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | ||||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | ||||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASET FELSEFESİNDE DEVLET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; İdeoloji Kavramı Devletin anlamı,Doğal hukuk, İnsan hakları ve devlet,Çağdaş siyasi İdeolojilerde devlet,Liberalizm ,Sosyalizm ,Muhafazakarlık ,Modern devletle birlikte yaşamak,Adalet ve adaletin doğası üstüne,Demokratik, otoriter ve totaliter devlet,Laiklik, sekülerizm, din ve devlet,Meşruluk, otorite, itaat ve sivil itaatsizlik,Etnisite, Milliyetçilik ve ulus devlet,Teori ve pratik: Anayasa ve devlet,Devletin geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeoloji Kavramı Devletin anlamı | Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003, ss. 1-32. Bekir Berat Özipek, Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008 (1. Bölüm) Metin: Thomas Hobbes, Leviathan, YKY, İstanbul, 2007, ss. 127-138. |
2 | Doğal hukuk, İnsan hakları ve devlet | Bekir Berat Özipek, Doğal Hukuk ve İnsan Hakları, Slayt. Sophokles, Antigone, MEB Yayınları. |
3 | Çağdaş siyasi İdeolojilerde devlet | Bekir Berat Özipek, Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008 (2. Bölüm) |
4 | Liberalizm | Atilla Yayla, Liberalizm, Liberte Yayınları, Ankara, 2008. Metin: Murray Rothbard, Devletin Anatomisi, Serbest Çizgi Yayınları, Ankara, 2006. |
5 | Sosyalizm | Alex Callonicos, Marx’ın Devrimci Fikirleri, Antikaplitalist Yayınları, İstanbul, 2009, ss. 97-124. Metin: Marx-Engels, Komünist Manifestosu |
6 | Muhafazakarlık | B. Berat Özipek, Muhafazakarlık Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2017. |
7 | Modern devletle birlikte yaşamak | Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008, (3. Bölüm). Metin: Aristo, Politika, I. Kitap, (1-5. Bölümler). |
8 | Adalet ve adaletin doğası üstüne | Nigel Ashford, Özgür Toplumun İlkeleri, http://www.libertedownload.com/ldt/ozgur-toplumun-ilkeleri.pdf , Larry Arnhart, Platon’dan Pinker’a Siyasi Düşünce Tarihi, Adres Yayınları, Ankara, 2019, (Adalet). Metin: Platon, Gorgias, İş Bankası, İstanbul, 2006, ss. 37-58. |
9 | Demokratik, otoriter ve totaliter devlet | George Orwell, Hayvan Çiftliği, Liman Yayınları, Ankara, 2004. Nigel Ashford, Özgür Toplumun İlkeleri, http://www.libertedownload.com/ldt/ozgur-toplumun-ilkeleri.pdf , Demokrasi Leszek Kolakowski, “Totaliterizm ve Yalan,” Yeni Forum, C. IV, No. 97, 1983, ss. 9-11. |
10 | Laiklik, sekülerizm, din ve devlet | T. Jeremy Gunn, Din Özgürlüğü ve Laisite –ABD ve Fransa Arasında Bir Karşılaştırma, Liberte Yayınları, Ankara, 2014, ss. 19-23. Bill Clinton, “Federal İşyerlerinde Dini İfade ve Pratiklere Dair Genelge,” Liberal Düşünce, Güz 1998, Sayı 12, ss. 64-74. |
11 | Meşruluk, otorite, itaat ve sivil itaatsizlik | David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayınları, Ankara, 1991 Etienne de la Boétie, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev, İmge Yayınları, Ankara, 1995. Metin: Farabi, İdeal Devlet, İş Bankası, İstanbul, 2019, ss. 97-106. |
12 | Etnisite, Milliyetçilik ve ulus devlet | Hamit Emrah Beriş, “Milliyetçilik,” Siyasi İdeolojiler, (Ed. Buğra Kalkan & H.Y. Başdemir, Adres Yayınları, Ankara, 2017, ss. 108-129. |
13 | Teori ve pratik: Anayasa ve devlet | Bekir Berat Özipek, Devlet: Teorik Bir Analiz, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008, (4. Bölüm). |
14 | Devletin geleceği | Norman Barry, “Devlet Hakkındaki Çağdaş Tartışma,” Modern Siyaset Teorisi, Liberte, Ankara, 2004, ss. 155-157. Genel tartışma. |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | ||||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | ||||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | ||||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | ||||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | ||||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | ||||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | ||||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | ||||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | ||||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |