Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİYASET VE TOPLUM-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Atila YAYLA
Dersi VerenlerProf.Dr. Sami ŞENER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDerste çağdaş siyaset ile toplum arasındaki ilişkileri her yönüyle incelenir. Böylece siyasetin toplumda nasıl bir yer işgal etmesi gerektiği ve toplumsal düzenin bundan nasıl etkileneceği açığa kavuşur. Öğrenciler organize edilmiş düzen ile kendiliğinden oluşan düzen arasındaki farkları kavrama ve buna göre toplumsal meseleleri analiz etme gücüne kavuşur.
Dersin İçeriğiBu ders; Siyaset nedir ve neden temel beşerî faaliyettir?,Siyasetin tarihi gelişimi,Modern zamanlarda siyasetin anlamı ve alanı,Siyaset ve toplumsal düzen,Yukarıdan aşağı düzen ve aşağıdan yukarı düzen,Yukarıdan gelen düzen ve siyaset,Yukarıdan belirlenen düzenin genel özellikleri,Aşağıdan gelen, kendiliğinden doğan düzen,Kendiliğinden doğan düzen fikrinin entelektüel kökleri,Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Diller,Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Para,Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Piyasalar ve ticaret,Kendiliğinden doğan düzen ve sınırlı siyaset,Kendiliğinden doğan düzen, sınırlı devlet ve dünyadaki durum; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Siyasetin kaynakları ve ortaya çıkışı hakkında bilgi sahibi olur.10, 16, 9A
2. Siyasetin doğuşu ve tarihi gelişimi hakkında temel bilgileri edinir.10, 16, 9A
3. Siyasetin eski toplumlarda ve günümüzdeki toplumlarda işgal ettiği yer hakkında karşılaştırmalar yapar.10, 16, 9A
4. Toplumsal düzen kavramının tarihi gelişimi ve bugünü hakkında fikir edinir. 10, 16, 9A
5. Toplumsal düzenin tanımı, unsurları ve fonksiyonları hakkında bilgilenir.10, 16, 9A
6. Toplumsal düzen türlerini birbirinden ayırt eder.10, 16, 9A
7. Yukardan aşağı kurulan düzenlerin tarihi özellikleri hakkında bilgi edinir.10, 16, 9A
8. Aşağıdan yukarı, kendiliğinden oluşan düzenlerin tarihi ve kaynakları hakkında fikri olur.10, 16, 9A
9. Aşağıdan gelen düzenlerin örneklerinden biri olarak dillerin doğuşu ve gelişmesi hakkında malumat edinir.10, 16, 9A
10. Aşağıdan gelen düzenin örneklerinden biri olarak para, piyasa ve ticaret hakkında fikir geliştirir.10, 16, 9A
11. Günümüzdeki düzenlerin yukardan gelen kısımlarını ve kendiliğinden oluşan kısımlarını birbirinden ayırt eder.10, 16, 9A
12. Devletin modern düzenlerde oynaması gereken roller ve uzak durması gereken roller hakkında fikir yürütür.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Siyaset nedir ve neden temel beşerî faaliyettir?Okuma
2Siyasetin tarihi gelişimiOkuma
3Modern zamanlarda siyasetin anlamı ve alanıOkuma
4Siyaset ve toplumsal düzenOkuma
5Yukarıdan aşağı düzen ve aşağıdan yukarı düzenOkuma
6Yukarıdan gelen düzen ve siyasetOkuma
7Yukarıdan belirlenen düzenin genel özellikleriOkuma
8Aşağıdan gelen, kendiliğinden doğan düzenOkuma
9Kendiliğinden doğan düzen fikrinin entelektüel kökleriOkuma
10Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: DillerOkuma
11Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: ParaOkuma
12Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Piyasalar ve ticaretOkuma
13Kendiliğinden doğan düzen ve sınırlı siyasetOkuma
14Kendiliğinden doğan düzen, sınırlı devlet ve dünyadaki durumOkuma
Kaynak
-Norman P. Barry, Modern Siyaset Teorisi, Ankara, Liberte Yayınları, 2022 -Mark Pennington,, Sağlam Politik Ekonomi, çev. Atilla Yayla, Ankara, Liberte Yayınları, 2015 -F. A. Hayek, Kurallar ve Düzen, çev. Atilla Yayla, İstanbul: İŞ Bankası Kültür Yayıynları, 2008 -F. A. Hayek, Kölelik Yolu, çev. Turhan Feyzioğlu- Yıldıray Arsan, Atilla Yayla, Ankara, Lİberte Yayınları, 2005. Atilla Yayla, Özgürlük Yolu, Ankara, Liberte Yayınları, 2008
Ders sürecinde verilecek kitaplar ve makaleler

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
X
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
X
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
X
4
İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme.
X
5
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme.
X
6
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
X
7
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
X
8
Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
X
9
Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme.
X
10
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak.
X
11
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek.
X
12
Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma.
X
13
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek.
X
14
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı17070
Genel Sınav ve Hazırlığı1115115
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)227
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(227/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİYASET VE TOPLUM-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Atila YAYLA
Dersi VerenlerProf.Dr. Sami ŞENER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDerste çağdaş siyaset ile toplum arasındaki ilişkileri her yönüyle incelenir. Böylece siyasetin toplumda nasıl bir yer işgal etmesi gerektiği ve toplumsal düzenin bundan nasıl etkileneceği açığa kavuşur. Öğrenciler organize edilmiş düzen ile kendiliğinden oluşan düzen arasındaki farkları kavrama ve buna göre toplumsal meseleleri analiz etme gücüne kavuşur.
Dersin İçeriğiBu ders; Siyaset nedir ve neden temel beşerî faaliyettir?,Siyasetin tarihi gelişimi,Modern zamanlarda siyasetin anlamı ve alanı,Siyaset ve toplumsal düzen,Yukarıdan aşağı düzen ve aşağıdan yukarı düzen,Yukarıdan gelen düzen ve siyaset,Yukarıdan belirlenen düzenin genel özellikleri,Aşağıdan gelen, kendiliğinden doğan düzen,Kendiliğinden doğan düzen fikrinin entelektüel kökleri,Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Diller,Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Para,Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Piyasalar ve ticaret,Kendiliğinden doğan düzen ve sınırlı siyaset,Kendiliğinden doğan düzen, sınırlı devlet ve dünyadaki durum; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Siyasetin kaynakları ve ortaya çıkışı hakkında bilgi sahibi olur.10, 16, 9A
2. Siyasetin doğuşu ve tarihi gelişimi hakkında temel bilgileri edinir.10, 16, 9A
3. Siyasetin eski toplumlarda ve günümüzdeki toplumlarda işgal ettiği yer hakkında karşılaştırmalar yapar.10, 16, 9A
4. Toplumsal düzen kavramının tarihi gelişimi ve bugünü hakkında fikir edinir. 10, 16, 9A
5. Toplumsal düzenin tanımı, unsurları ve fonksiyonları hakkında bilgilenir.10, 16, 9A
6. Toplumsal düzen türlerini birbirinden ayırt eder.10, 16, 9A
7. Yukardan aşağı kurulan düzenlerin tarihi özellikleri hakkında bilgi edinir.10, 16, 9A
8. Aşağıdan yukarı, kendiliğinden oluşan düzenlerin tarihi ve kaynakları hakkında fikri olur.10, 16, 9A
9. Aşağıdan gelen düzenlerin örneklerinden biri olarak dillerin doğuşu ve gelişmesi hakkında malumat edinir.10, 16, 9A
10. Aşağıdan gelen düzenin örneklerinden biri olarak para, piyasa ve ticaret hakkında fikir geliştirir.10, 16, 9A
11. Günümüzdeki düzenlerin yukardan gelen kısımlarını ve kendiliğinden oluşan kısımlarını birbirinden ayırt eder.10, 16, 9A
12. Devletin modern düzenlerde oynaması gereken roller ve uzak durması gereken roller hakkında fikir yürütür.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Siyaset nedir ve neden temel beşerî faaliyettir?Okuma
2Siyasetin tarihi gelişimiOkuma
3Modern zamanlarda siyasetin anlamı ve alanıOkuma
4Siyaset ve toplumsal düzenOkuma
5Yukarıdan aşağı düzen ve aşağıdan yukarı düzenOkuma
6Yukarıdan gelen düzen ve siyasetOkuma
7Yukarıdan belirlenen düzenin genel özellikleriOkuma
8Aşağıdan gelen, kendiliğinden doğan düzenOkuma
9Kendiliğinden doğan düzen fikrinin entelektüel kökleriOkuma
10Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: DillerOkuma
11Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: ParaOkuma
12Kendiliğinden doğan düzenin örnekleri: Piyasalar ve ticaretOkuma
13Kendiliğinden doğan düzen ve sınırlı siyasetOkuma
14Kendiliğinden doğan düzen, sınırlı devlet ve dünyadaki durumOkuma
Kaynak
-Norman P. Barry, Modern Siyaset Teorisi, Ankara, Liberte Yayınları, 2022 -Mark Pennington,, Sağlam Politik Ekonomi, çev. Atilla Yayla, Ankara, Liberte Yayınları, 2015 -F. A. Hayek, Kurallar ve Düzen, çev. Atilla Yayla, İstanbul: İŞ Bankası Kültür Yayıynları, 2008 -F. A. Hayek, Kölelik Yolu, çev. Turhan Feyzioğlu- Yıldıray Arsan, Atilla Yayla, Ankara, Lİberte Yayınları, 2005. Atilla Yayla, Özgürlük Yolu, Ankara, Liberte Yayınları, 2008
Ders sürecinde verilecek kitaplar ve makaleler

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
X
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
X
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
X
4
İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme.
X
5
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme.
X
6
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
X
7
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
X
8
Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
X
9
Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme.
X
10
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak.
X
11
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek.
X
12
Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma.
X
13
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek.
X
14
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:04Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:05