Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTA DOĞU ÜZERİNE İLERİ OKUMALAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersin Yardımcıları | Programda T/A desteği yoktur. Öğretim üyesi tek başına dersi yürütür. |
Dersin Amacı | Bu ders, lisansüstü öğrencilerinin modern Orta Doğu’nun oluşum süreci ve bölgenin temel problemleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olmalarını ve farklı bakış açılarından müzakere edebilecek seviyeye gelmelerini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Tanıtım,Modern Ortadoğu'nun Oluşum Süreci,Avrupa Büyük Devletlerinin Osmanlı Orta Doğusu’nda gerçekleştirdikleri rekabet,Emperyalizm çağında Modern Orta Doğu,Orta Doğu’da Osmanlı düzeninin sonu,Hıristiyan Siyonizmi ve Filistin Meselesi ,Fransız ve İngiliz Manda Yönetimleri ve Çağdaş Orta Doğu’nun Şekillenmesi,İleri Okuma 1: Andre Raymond, “French Studies of the Ottoman Empire’s Arab Provinces”. ,İleri Okuma 2: Dror Zeevi, “Back to Napoleon? Thoughts on the Beginning of the Modern Era in the Middle East”,İleri Okuma 3: Albert Hourani “How Should We Write the History of the Middle East?”.,İleri okuma 4: James Onley, “Britain’s Informal Empire in the Gulf”. ,İleri Okuma 5: Abdul-Rahim Abu-Husayn, “rebellion, Myth Making and Nation Building: Lebanon from an Ottoman Mountain Iltizam to a Nation State”,Akademik Sunumlar,Akademik Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi takip eden ve başarıyla tamamlayan öğrenci Çağdaş Orta Doğu'nun oluşum süreci hakkında güvenilir bilgi sahibi olacaktır. | ||
Dersi takip eden ve başarıyla tamamlayan öğrenci Çağdaş Orta Doğu'nun siyasi yapısı hakkında güvenilir bilgi sahibi olacaktır. | ||
Dersi takip eden ve başarıyla tamamlayan öğrenci Çağdaş Orta Doğu'nun süreklilikleri ve farklılıkları hakkında sağlıklı bilgi sahibi olacaktır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Tanıtım | |
2 | Modern Ortadoğu'nun Oluşum Süreci | |
3 | Avrupa Büyük Devletlerinin Osmanlı Orta Doğusu’nda gerçekleştirdikleri rekabet | |
4 | Emperyalizm çağında Modern Orta Doğu | |
5 | Orta Doğu’da Osmanlı düzeninin sonu | |
6 | Hıristiyan Siyonizmi ve Filistin Meselesi | |
7 | Fransız ve İngiliz Manda Yönetimleri ve Çağdaş Orta Doğu’nun Şekillenmesi | |
8 | İleri Okuma 1: Andre Raymond, “French Studies of the Ottoman Empire’s Arab Provinces”. | |
9 | İleri Okuma 2: Dror Zeevi, “Back to Napoleon? Thoughts on the Beginning of the Modern Era in the Middle East” | |
10 | İleri Okuma 3: Albert Hourani “How Should We Write the History of the Middle East?”. | |
11 | İleri okuma 4: James Onley, “Britain’s Informal Empire in the Gulf”. | |
12 | İleri Okuma 5: Abdul-Rahim Abu-Husayn, “rebellion, Myth Making and Nation Building: Lebanon from an Ottoman Mountain Iltizam to a Nation State” | |
13 | Akademik Sunumlar | |
14 | Akademik Sunumlar |
Kaynak |
William L. Cleveland, A History of the Middle East, Westview Press, 2013. Karl Yambert, The Contemporary Middle East, Third Edition, Westview Press, 2013 Albert Hourani, A History of the Arab Peoples, London 1993 Eugene Rogan, The Arabs: A History, London 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | ||||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | ||||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | ||||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | ||||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | ||||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTA DOĞU ÜZERİNE İLERİ OKUMALAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Şit Tufan BUZPINAR |
Dersin Yardımcıları | Programda T/A desteği yoktur. Öğretim üyesi tek başına dersi yürütür. |
Dersin Amacı | Bu ders, lisansüstü öğrencilerinin modern Orta Doğu’nun oluşum süreci ve bölgenin temel problemleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olmalarını ve farklı bakış açılarından müzakere edebilecek seviyeye gelmelerini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Tanıtım,Modern Ortadoğu'nun Oluşum Süreci,Avrupa Büyük Devletlerinin Osmanlı Orta Doğusu’nda gerçekleştirdikleri rekabet,Emperyalizm çağında Modern Orta Doğu,Orta Doğu’da Osmanlı düzeninin sonu,Hıristiyan Siyonizmi ve Filistin Meselesi ,Fransız ve İngiliz Manda Yönetimleri ve Çağdaş Orta Doğu’nun Şekillenmesi,İleri Okuma 1: Andre Raymond, “French Studies of the Ottoman Empire’s Arab Provinces”. ,İleri Okuma 2: Dror Zeevi, “Back to Napoleon? Thoughts on the Beginning of the Modern Era in the Middle East”,İleri Okuma 3: Albert Hourani “How Should We Write the History of the Middle East?”.,İleri okuma 4: James Onley, “Britain’s Informal Empire in the Gulf”. ,İleri Okuma 5: Abdul-Rahim Abu-Husayn, “rebellion, Myth Making and Nation Building: Lebanon from an Ottoman Mountain Iltizam to a Nation State”,Akademik Sunumlar,Akademik Sunumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi takip eden ve başarıyla tamamlayan öğrenci Çağdaş Orta Doğu'nun oluşum süreci hakkında güvenilir bilgi sahibi olacaktır. | ||
Dersi takip eden ve başarıyla tamamlayan öğrenci Çağdaş Orta Doğu'nun siyasi yapısı hakkında güvenilir bilgi sahibi olacaktır. | ||
Dersi takip eden ve başarıyla tamamlayan öğrenci Çağdaş Orta Doğu'nun süreklilikleri ve farklılıkları hakkında sağlıklı bilgi sahibi olacaktır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Tanıtım | |
2 | Modern Ortadoğu'nun Oluşum Süreci | |
3 | Avrupa Büyük Devletlerinin Osmanlı Orta Doğusu’nda gerçekleştirdikleri rekabet | |
4 | Emperyalizm çağında Modern Orta Doğu | |
5 | Orta Doğu’da Osmanlı düzeninin sonu | |
6 | Hıristiyan Siyonizmi ve Filistin Meselesi | |
7 | Fransız ve İngiliz Manda Yönetimleri ve Çağdaş Orta Doğu’nun Şekillenmesi | |
8 | İleri Okuma 1: Andre Raymond, “French Studies of the Ottoman Empire’s Arab Provinces”. | |
9 | İleri Okuma 2: Dror Zeevi, “Back to Napoleon? Thoughts on the Beginning of the Modern Era in the Middle East” | |
10 | İleri Okuma 3: Albert Hourani “How Should We Write the History of the Middle East?”. | |
11 | İleri okuma 4: James Onley, “Britain’s Informal Empire in the Gulf”. | |
12 | İleri Okuma 5: Abdul-Rahim Abu-Husayn, “rebellion, Myth Making and Nation Building: Lebanon from an Ottoman Mountain Iltizam to a Nation State” | |
13 | Akademik Sunumlar | |
14 | Akademik Sunumlar |
Kaynak |
William L. Cleveland, A History of the Middle East, Westview Press, 2013. Karl Yambert, The Contemporary Middle East, Third Edition, Westview Press, 2013 Albert Hourani, A History of the Arab Peoples, London 1993 Eugene Rogan, The Arabs: A History, London 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | ||||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | ||||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | ||||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | ||||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | ||||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |