Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, öğrencilere uluslararası ilişkilerdeki temel teorik çerçeveleri öğretmek ve bu teorilerin temel prensiplerini kavratmaktır. Farklı teorik perspektiflerin avantajlarını ve eleştirilerini öğreterek, öğrencilerin eleştirel düşünme yeteneklerini geliştirmeyi hedeflemekteyiz. Ayrıca, öğrencilere uluslararası ilişkiler teorilerini karşılaştırmalı bir şekilde analiz etme becerisi kazandırmak, böylece çeşitli teorik yaklaşımları anlama ve değerlendirme yeteneklerini artırmak istiyoruz. Bu süreçte, öğrencilere bağımsız araştırma yapabilme yeteneği kazandırmayı ve doktora seviyesinde teorik bilgileri kendi araştırmalarına uygulamalarını sağlamayı amaçlamaktayız. Son olarak, güncel uluslararası olayları ve durumları anlama ve bu olayları farklı teorik çerçevelerle analiz etme becerisi geliştirmek de dersin önemli hedeflerinden biridir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hafta 1: Giriş,Hafta 2: Temel Kavramlar,Hafta 3: Realizm,Hafta 4: Realizm,Hafta 5: Liberalizm,Hafta 6: Liberalizm,Hafta 7: Konstrüktivizm,Hafta 8: Konstrüktivizm,Hafta 9: Eleştirel Teori,Hafta 10: Eleştirel Teori,Hafta 11: Karşılaştırmalı Analizler,Hafta 12: Karşılaştırmalı Analizler,Hafta 13: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri,Hafta 14: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, uluslararası ilişkilerdeki temel teorik çerçeveleri anlayacak ve bu teorilerin uygulanabilirliğini değerlendireceklerdir. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, farklı uluslararası ilişkiler teorilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirip, bu teorilerin avantajlarını ve eleştirilerini tanıyarak kendi eleştirel düşünce becerilerini geliştireceklerdir. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, farklı teorik yaklaşımları karşılaştırarak uluslararası ilişkilerdeki çeşitli konuları analiz edebilecek ve bu analizleri kapsamlı bir şekilde sunacaklardır. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, doktora seviyesinde bağımsız araştırma yapma becerisi kazanacak ve teorik çerçeveleri kendi araştırmalarına uygulayacaklardır. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, öğrendikleri teorik bilgileri güncel uluslararası olaylara ve durumlara uygulayarak teorik çerçeveleri pratikte kullanma yeteneği kazanacaklardır. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hafta 1: Giriş | |
2 | Hafta 2: Temel Kavramlar | |
3 | Hafta 3: Realizm | |
4 | Hafta 4: Realizm | |
5 | Hafta 5: Liberalizm | |
6 | Hafta 6: Liberalizm | |
7 | Hafta 7: Konstrüktivizm | |
8 | Hafta 8: Konstrüktivizm | |
9 | Hafta 9: Eleştirel Teori | |
10 | Hafta 10: Eleştirel Teori | |
11 | Hafta 11: Karşılaştırmalı Analizler | |
12 | Hafta 12: Karşılaştırmalı Analizler | |
13 | Hafta 13: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri | |
14 | Hafta 14: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri |
Kaynak |
Tim Dunne, Milja Kurki, and Steve Smith, "International Relations Theories: Discipline and Diversity" Alexander Wendt, "Constructivism in International Relations: Sources, Contributions, and Debates" Scott Burchill and Andrew Linklater, "Theories of International Relations" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | ||||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | ||||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | ||||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | ||||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | ||||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | ||||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | ||||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | ||||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | ||||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Osman Zeki GÖKÇE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, öğrencilere uluslararası ilişkilerdeki temel teorik çerçeveleri öğretmek ve bu teorilerin temel prensiplerini kavratmaktır. Farklı teorik perspektiflerin avantajlarını ve eleştirilerini öğreterek, öğrencilerin eleştirel düşünme yeteneklerini geliştirmeyi hedeflemekteyiz. Ayrıca, öğrencilere uluslararası ilişkiler teorilerini karşılaştırmalı bir şekilde analiz etme becerisi kazandırmak, böylece çeşitli teorik yaklaşımları anlama ve değerlendirme yeteneklerini artırmak istiyoruz. Bu süreçte, öğrencilere bağımsız araştırma yapabilme yeteneği kazandırmayı ve doktora seviyesinde teorik bilgileri kendi araştırmalarına uygulamalarını sağlamayı amaçlamaktayız. Son olarak, güncel uluslararası olayları ve durumları anlama ve bu olayları farklı teorik çerçevelerle analiz etme becerisi geliştirmek de dersin önemli hedeflerinden biridir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hafta 1: Giriş,Hafta 2: Temel Kavramlar,Hafta 3: Realizm,Hafta 4: Realizm,Hafta 5: Liberalizm,Hafta 6: Liberalizm,Hafta 7: Konstrüktivizm,Hafta 8: Konstrüktivizm,Hafta 9: Eleştirel Teori,Hafta 10: Eleştirel Teori,Hafta 11: Karşılaştırmalı Analizler,Hafta 12: Karşılaştırmalı Analizler,Hafta 13: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri,Hafta 14: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, uluslararası ilişkilerdeki temel teorik çerçeveleri anlayacak ve bu teorilerin uygulanabilirliğini değerlendireceklerdir. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, farklı uluslararası ilişkiler teorilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirip, bu teorilerin avantajlarını ve eleştirilerini tanıyarak kendi eleştirel düşünce becerilerini geliştireceklerdir. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, farklı teorik yaklaşımları karşılaştırarak uluslararası ilişkilerdeki çeşitli konuları analiz edebilecek ve bu analizleri kapsamlı bir şekilde sunacaklardır. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, doktora seviyesinde bağımsız araştırma yapma becerisi kazanacak ve teorik çerçeveleri kendi araştırmalarına uygulayacaklardır. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğrenciler, öğrendikleri teorik bilgileri güncel uluslararası olaylara ve durumlara uygulayarak teorik çerçeveleri pratikte kullanma yeteneği kazanacaklardır. | 10, 13, 14, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hafta 1: Giriş | |
2 | Hafta 2: Temel Kavramlar | |
3 | Hafta 3: Realizm | |
4 | Hafta 4: Realizm | |
5 | Hafta 5: Liberalizm | |
6 | Hafta 6: Liberalizm | |
7 | Hafta 7: Konstrüktivizm | |
8 | Hafta 8: Konstrüktivizm | |
9 | Hafta 9: Eleştirel Teori | |
10 | Hafta 10: Eleştirel Teori | |
11 | Hafta 11: Karşılaştırmalı Analizler | |
12 | Hafta 12: Karşılaştırmalı Analizler | |
13 | Hafta 13: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri | |
14 | Hafta 14: Yeni Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri |
Kaynak |
Tim Dunne, Milja Kurki, and Steve Smith, "International Relations Theories: Discipline and Diversity" Alexander Wendt, "Constructivism in International Relations: Sources, Contributions, and Debates" Scott Burchill and Andrew Linklater, "Theories of International Relations" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | ||||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | ||||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | ||||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | ||||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | ||||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | ||||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | ||||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | ||||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | ||||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |